Maj Gajs skrev 2012-04-10 21:52:08 följande:
vi hade Lindex skaloverall förra våren och den funkade jättebra. Minstingen blev aldrig blöt igenom trots att han satt i blöt sand/ blöta gungor. Jag kan verkligen rekommendera skaloverall till barn upp till 3 år. Inga glipor där barnet kan bli kallt eller sand som letar sig in mellan byxor och jacka oavsett hur barnet ålar och krålar. Skaloverallen kan man använda ner till nollan om man tar på fleece under
Men nu vill jag, som rekommenderade innan, höja ett varningens finger!
Man får inte tvätta dem överhuvudtaget för då kan de sluta vara vattentäta.
Jag fick hem ett lyckligt barn som ätit banan ute (inget konstigt med det) och det satt massor med banan på overallen så jag tittade på tvättråden och ställde maskinen på en kallare tvätt och körde den och den började läcka.
Fick reklamera den efter många om och men.
Så Lindex skaloverall får alltså inte tvättas för då kan det vattentäta släppa helt. Det erkände de utan problem. samtidigt som de berättar att skaloverallen har en vattenpelare på 2000 mm och inte rekommenderas till hällregn (trots att den saluförs som vattentät med tejpade sömmar och som regnkläder) utan då är det bara galon eller kläder med 10 000 mm vattenpelare.
Det med tvätten tycker jag är väldigt underligt för andra skalkläder får man ju tvätta och de bibehåller ju sin funktion! Visst får man räkna med att de kan bli sämre efter några tvättar men de ska ju inte sluta fungera efter en!
Vi köpte ett set från kappahl istället. Tyvärr hade bara brallorna 5000 mm vattenpelare men det är ju lika mycket som galon så det behöver inte vara negativt alls! Dubbelt så dyrt men jag vill gärna inte sätta galonkläder på min lilla rörliga svettis.