Mamma och Mor skrev 2011-04-11 19:10:39 följande:
Vad sjutton är det för något i de rutiga skaljackorna??
Köpte dessa jackor åt bägge barnen är det var kampanj och det är jag glad för. Barnen är atopiker, dvs har känslig hud och jag tvättar kläderna innan användning. Ytterplagg har jag dock aldrig tvättat då de inte ligger direkt mot huden under lång tid som vanliga kläder gör. Det lilla en krage vidrör huden har inte haft någon påverkan. Nu är jag dock fundersam...
Efter bara en kort stunds användning (en tur till affären samt leka lite på gården) och bägge barnen är rödflammiga i ansiktet och vid handlederna. Värst är det vid ansiktet, där hakan är märkbart röd och irriterad, ser nästan lite "skavd" ut. Har aldrig sett detta fenomen på dem tidigare

Ska låta det läka ut på dem och sen testa igen om det bara var en tillfällighet men jag undrar jag, bägge barnen får likadan reaktion samtidigt....hm....
usch då! Måste säga att jag tycker att lindex kläder betett sig lite konstigt på sistone. Köpt två t.shirtar til sonen, den ena röda med ankare på och den ena med en traktor på. Första gången jag tvättade den röda (som dessutom är ekologisk) så blev alla vita ankare rosa, fick en ny, tvättade den då helt själv i maskinen, och det vita är rosa igen, så nu får jag gå tillbaka med den också. Traktortröjan krypmte jättemycket i tvätten, den var stor när jag provade den på sonen, nu är den nästan för liten, så den åker också tilbaka. För ca en månad sen köpte jag ett par jeans till sonen, de är endast använda på 2 kalas, nu såg jag att de spruckit ca 10 cm i grenen. Har aldrig någonsin varit med om liknadne, har vad jag kommer ihåg reklammerat ett lindex plagg under alla åren och de var fix jackan förra året. Funderar allvarligt på att inte köpa något mer därifrån på ett tag....