• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Fru T

såg nu när ja kollade på Emmaljungas hemsida att scootern som är där har sån Knapp i mitten på hjulen som det är på min Nitro.

Sen kollade ja på bilderna på -11orna å dom hulen är sånna som ja har på min scooter så ni kan kolla där om ni inte förstår vad det är ja menar...

När ja ändå är inne om hjulen... kan ja få bort framhjulen på Nitron för att göra rent och smörja, eller måste ja göra det när dom sitter fast??? Hittar inget i manualen om det å ja har en eventuell köpare så ja vill putsa upp hjulen med... Bakhjulen har ja diskat å det vore ju välldans smidigt om ja bara kunde ta bort å göra det med fram hjulen med!!

• the M Bitch
    Fru T skrev 2010-06-30 23:05:48 följande:
    såg nu när ja kollade på Emmaljungas hemsida att scootern som är där har sån Knapp i mitten på hjulen som det är på min Nitro.

Sen kollade ja på bilderna på -11orna å dom hulen är sånna som ja har på min scooter så ni kan kolla där om ni inte förstår vad det är ja menar...

När ja ändå är inne om hjulen... kan ja få bort framhjulen på Nitron för att göra rent och smörja, eller måste ja göra det när dom sitter fast??? Hittar inget i manualen om det å ja har en eventuell köpare så ja vill putsa upp hjulen med... Bakhjulen har ja diskat å det vore ju välldans smidigt om ja bara kunde ta bort å göra det med fram hjulen med!!
    Du menar hjullåsets "knapp". Ja det stämmer att Emmaljunga gjort om, så att det numera trycker på en plastbit som sticker ut på sidan, istället för en knapp i mitten.

Angående Nitrons framhjul, så kan man lossna dem, men det krävs verktyg.
    Vad är det du ska diska?
    Det är inte säkert du behöver ta av framhjulen om du bara ska smörja . Om du använder ett tunnflytande smörjmedel (teflon- eller silikonspray, INTE 5-56), så kommer du åt att smörja ändå.
    Hjullåsen på bakhjulen ska även de smörjas med samma spray för att fungera bra. 

Torka bara rent hjulen med en trasa, det är inte bra om det kommer diskmedel i hjullåset. 
  • Laire

Jag tänkte bara slänga in en kommentar om Scooterns gung, då jag smorde min ordentligt första gången (myyyycket silikonspray överallt där det såg ut att behövas) så fick jag ett finfint gung, den blev inte lika stum som innan.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Turboplingen
    the M Bitch skrev 2010-07-01 07:43:35 följande:
    Du menar hjullåsets "knapp". Ja det stämmer att Emmaljunga gjort om, så att det numera trycker på en plastbit som sticker ut på sidan, istället för en knapp i mitten.

Vad är det du ska diska?
    Det är inte säkert du behöver ta av framhjulen om du bara ska smörja . Om du använder ett tunnflytande smörjmedel (teflon- eller silikonspray, INTE 5-56), så kommer du åt att smörja ändå.

Torka bara rent hjulen med en trasa, det är inte bra om det kommer diskmedel i hjullåset. 
    vad är det för verktyg som behövs?
    Mitt ena framhjul gnisslar som tusan på nitron och vill smörja det..
    Annars får jag försöka torka av när det sitter på, ser ju att det är mycket skit i hjulet..
    Nova 070902, Lillebror BF 100804, familjenblir4.blogspot.com/
  • Fru T
    the M Bitch skrev 2010-07-01 07:43:35 följande:

Vad är det du ska diska?

Ok ja vill bara få bort det för att det är smidigare att göra rent det då .-) ne nå diskmedel har ja inte använt, bara ljummet vatten.. Men får sätta mig på backan å pilla då... Får man inte smörja med 5-56? det har ja gjort helatin å det har funka hur bra som hällst på alla vagnarna...

Å angående hjulen på min Scooter igen då... Jag HAR dom nya MEN den lilla plastkåpan som sitter i mitten har ramlat bort redan efter en dag en till va ju på väg bort när ja upptckte det å ja hade gått flera timmar på stan redan så kunde ju omöjligt hitta brickan igen.

Jan ja få en ny sån? Måste ja kontakta den butik som ja köpte vagnen i eller går det bra men vilken BabyProffsen som hällst???
  • Ssunshine
    Jag vill sälja min Emmaljunga nitro 2010 med ALLA tillbehör. Hur ska jag göra för att lägga ut den på familjeliv, är de bara köp och sälj som gäller?
    veni vidi vici
  • MammaTillFelicia
    Ssunshine skrev 2010-07-01 12:31:07 följande:
    Jag vill sälja min Emmaljunga nitro 2010 med ALLA tillbehör. Hur ska jag göra för att lägga ut den på familjeliv, är de bara köp och sälj som gäller?
    ja, man får vad jag vet inte annonsera i forumet
  • t0va
    Ssunshine skrev 2010-07-01 12:31:07 följande:
    Är bara i köp och sälj som man får lägga ut anonser. 
    Fru T skrev 2010-07-01 12:32:35 följande:
    Ja ska alltså inte bara smörja hjulen utan även göra rent alltihopa för att sälja vagnen...
     Testa att ringa de i Linköping och fråga så kanske du slipper åka till norrköping. 

Idag ska vi åka och hämta ut våran vagn, ska bli spännande att se hur den går in i hissen... eller in går den men frågan är hur mycket sambo som får plats ;)  
  • t0va

Nu har vi hämtat vagnen, en nitro och jag har lite frågor... fotstödet frågade vi om hur man fäller och får upp eftersom det är så många som frågat om det. Sambon suckade när jag sa att vi måste se till att lära oss det innan vi lämnar butiken för så svårt kunde det inte vara... 2 personal senare som försökte så fick killen som var expert komma och visa, han smörjde också så nu är det jättelätt. ;) 

Men väl hemma skulle jag prova att fälla ihop den, och när jag läser instruktionen som jag gör först eftersom jag är hona så står det att ryggstödet ska vara uppfällt, men när de visade på babyproffsen när vi testade att få in vagnen i bilen så sa hon att ryggen skulle vara nedfälld. Hur ska det vara?

Handtaget ska det vara rätt upp när man fäller vagnen?

Sen kollade jag på liften, eller sambon plockade isär den i småbitar och jag fick sätta ihop den, då märkte jag att 2 av tänderna på dragkedjan som håller "locket" till quadroliften inte sitter så tätt som alla andra, är det något vi ska påpeka direkt? Kan ta en bild och lägga upp sen när sambon kommer hem med kamerasladden. Är ju inget kul om det kan göra att liften går sönder.

Vagnen går in i hissen och nästan en sambo också, han fick klämma in sig vid sidan och klämde nog lite privata delar, men snart har jag ju min bebis så det är ett mindre problem ;)  

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5