• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Zelmilainen
    t0va skrev 2010-07-01 17:31:51 följande:
    Men väl hemma skulle jag prova att fälla ihop den, och när jag läser instruktionen som jag gör först eftersom jag är hona så står det att ryggstödet ska vara uppfällt, men när de visade på babyproffsen när vi testade att få in vagnen i bilen så sa hon att ryggen skulle vara nedfälld. Hur ska det vara? 
    vagnen blir som kortast ihopfälld om du har ryggstödet uppfällt och sitsen från dig. men den blir något högre då. har du ryggstödet nere och sitsen mot dig blir vagnen något längre, men lägre...
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • t0va
    Zelmilainen skrev 2010-07-01 17:55:29 följande:
    vagnen blir som kortast ihopfälld om du har ryggstödet uppfällt och sitsen från dig. men den blir något högre då. har du ryggstödet nere och sitsen mot dig blir vagnen något längre, men lägre...
    tackar så då kan jag fälla ihop den även när liften ligger i. Kändes rätt jobbigt att behöva plocka ur liften varje gång man ska fälla ihop vagnen och sen upp med ryggstödet. Är med lift vi kommer ha den första tiden och längden är troligen inte problem uan hellre att den är lägre. 

Blir att stå och testa någon dag i bilen hur vi ska få in allt på smidigaste sätt utan att sambon ska behöva åka i en takbox ;)  
  • Zelmilainen
    t0va skrev 2010-07-01 17:57:58 följande:
    tackar så då kan jag fälla ihop den även när liften ligger i. Kändes rätt jobbigt att behöva plocka ur liften varje gång man ska fälla ihop vagnen och sen upp med ryggstödet. Är med lift vi kommer ha den första tiden och längden är troligen inte problem uan hellre att den är lägre. 

Blir att stå och testa någon dag i bilen hur vi ska få in allt på smidigaste sätt utan att sambon ska behöva åka i en takbox ;)  
    haha *asg* jag ser framför mig hur din sambos fingrar sticker ut på sidorna i takboxen och hur bilen e fullpackad... haha. kanske får syn på det eftersom jag mer bor i norrköping
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • t0va
    Zelmilainen skrev 2010-07-01 17:59:53 följande:
    haha *asg* jag ser framför mig hur din sambos fingrar sticker ut på sidorna i takboxen och hur bilen e fullpackad... haha. kanske får syn på det eftersom jag mer bor i norrköping
    men så perfekt då vet jag vem jag ropar på när jag står där och inte får ihop vagnen och sambons fingrar är trasiga och han vägrar komma ur sin låda ;) 

Testade att sätta på babyskyddet och insåg att jag inte visste hur man fick av ställningen från vagnen, själva babyskyddet visade säljaren. Men jag hade hjärnan med mig och hittade spärren. Ser lite fånigt ut med babyskyddet på. Fast det verkar smidigt.  
  • Zelmilainen
    t0va skrev 2010-07-01 18:03:01 följande:
    men så perfekt då vet jag vem jag ropar på när jag står där och inte får ihop vagnen och sambons fingrar är trasiga och han vägrar komma ur sin låda ;) 

Testade att sätta på babyskyddet och insåg att jag inte visste hur man fick av ställningen från vagnen, själva babyskyddet visade säljaren. Men jag hade hjärnan med mig och hittade spärren. Ser lite fånigt ut med babyskyddet på. Fast det verkar smidigt.  
    haha, japps vi kan ju slå våra två "kloka" huvuden ihop då...
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Nomen
    t0va skrev 2010-07-01 17:31:51 följande:
    Vagnen går in i hissen och nästan en sambo också, han fick klämma in sig vid sidan och klämde nog lite privata delar, men snart har jag ju min bebis så det är ett mindre problem ;)  
    Men tänk om du vill ha syskon till knodden då? Flört
    Theodor 2007 & Saga 2009
  • t0va
    Nomen skrev 2010-07-01 20:12:35 följande:
    Men tänk om du vill ha syskon till knodden då? Flört
    ajdå... tänkte inte på det fast det finns ju andra män som säkert kan ställa upp ;) 
    Behöver ju en stark i så fall, för någon syskonvagn får vi inte in i hissen.

Ännu en dum fråga.. vart gör man av bärremmarna på quadroliften när den är i vagnen, ska man knöla ner dem emellan. Känns ju korkat att de hänger utanför. Så avancerat allt blev nu...  
  • Fru T

va förbi BP förut å dom beställde hem en ny bricka åt mig, det va tydligen ett känt problem även hos EL. fabriken...

Brickan som lossnat ska igentligen vara limmad men dom har haft problem i värmen eller nåt å limmet har inte riktigt tagit. Typ så sa hon i butiken..

Får fråga hur vi ska göra när ja hemtar brickan, skulle ta en vecka att få ung, om vi ska limma dit den själva eller hur det är tänkt... Det är ju en till som är lös så den tar ja nog bort själv så länge tills ja vet om vi ska limma själva eller om reperatören ska göra det.. Dumt å tappa en till liksom!

Undrar varför dom ändrat hjullåset, det gammla med knappen mitt i va ju snyggare

• the M Bitch
    Fru T skrev 2010-07-01 12:30:05 följande:
    Ok ja vill bara få bort det för att det är smidigare att göra rent det då .-) ne nå diskmedel har ja inte använt, bara ljummet vatten.. Men får sätta mig på backan å pilla då... Får man inte smörja med 5-56? det har ja gjort helatin å det har funka hur bra som hällst på alla vagnarna...

Å angående hjulen på min Scooter igen då... Jag HAR dom nya MEN den lilla plastkåpan som sitter i mitten har ramlat bort redan efter en dag en till va ju på väg bort när ja upptckte det å ja hade gått flera timmar på stan redan så kunde ju omöjligt hitta brickan igen.

Jan ja få en ny sån? Måste ja kontakta den butik som ja köpte vagnen i eller går det bra men vilken BabyProffsen som hällst???
    Det är inte bra att smörja med 5-56 eftersom det blir klibbigt efter ett tag och samlar då smuts och damm. Ett hjullås som det blir smuts i kan kärva ihop.
    Om man istället använder teflon- eller silikonspray blir det en hinna som stöter bort smuts. 

Jag vet inte hur Babyproffsen fungerar, men rimligtvis borde du kunna gå in i vilken av deras butiker som helst.
  • the M Bitch
    Turboplingen skrev 2010-07-01 12:11:49 följande:
    vad är det för verktyg som behövs?
    Mitt ena framhjul gnisslar som tusan på nitron och vill smörja det..
    Annars får jag försöka torka av när det sitter på, ser ju att det är mycket skit i hjulet..
    Du behöver bara skruva av hjulen om det är riktigt mycket smuts som samlats, annars brukar det räcka med att ösa på ordentligt med teflon- eller silikonspray, så det sköljs rent.

Jag vet inte exakt vilka verktyg som krävs, det brukar vår verkstadskille fixa  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5