• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • tickelina

Hallå flickor =)

Nu har jag & sambon vart iväg & kollat på vagnar!

Sambon vill ha en city cross & jaa... då får han väl det då =) Den verkar ha många bra egenskaper!

Jag som trodde man kunde pressa ner en quadrolift i citykorgen hade ju riktigt fel ;) Hihi & trodde även att den andra korgen gick att klicka i men den lägger man ju som quadroliften i sittdelen.

Tyckte från början att dte inte verkad enå mysigt att ha quadroliften rätt i sittdelen.. men men får väl börja tänka om!

Så om jag nu köper c c med quadrolift.... vad ska jag då bädda med? Verkar ju bli rätt så trångt, kan man verkligen ha täcke där i? Jag får barn i slutet av januari om det har någon betydelse?

Kommer dte inte snöblåsa rätt in nu när man har en quadrolift & inte en citykorg? Quadroliften verkar ju supermart i övrigt då vi bor 3 trappor upp & det är lättare att ta in den på en restaurang istället för hela vagnen.....

Help me :D

• Qaroliine

Alla som ägt/äger en duo edge, snälla läs!

Första barnet är på gång och idag var vi på Babyproffsen malmö och kollade vagn. Jag vet redan att jag vill ha en duo edge, sen flera år tillbaka.
    Personalen ställde mig mot väggen och undrade varför jag ville ha marknadens största och tyngsta vagn, han hotade om förstörd rygg och axlar och att inget barn utnyttjar en så stor liggdel osv...
    Han ville få mig att välja Brio, eller carena. Jag tvärvägrade.
    Jag känner att jag vet vad jag ger mig in i men vill ändå höra era åsikter om vagnen!
    Kommer även använda en urban jungle.

~*~Myran bf 110114~*~
  • Zelmilainen
    tickelina skrev 2010-08-29 18:51:19 följande:
    Hallå flickor =)

Nu har jag & sambon vart iväg & kollat på vagnar!

Sambon vill ha en city cross & jaa... då får han väl det då =) Den verkar ha många bra egenskaper!

Jag som trodde man kunde pressa ner en quadrolift i citykorgen hade ju riktigt fel ;) Hihi & trodde även att den andra korgen gick att klicka i men den lägger man ju som quadroliften i sittdelen.

Tyckte från början att dte inte verkad enå mysigt att ha quadroliften rätt i sittdelen.. men men får väl börja tänka om!

Så om jag nu köper c c med quadrolift.... vad ska jag då bädda med? Verkar ju bli rätt så trångt, kan man verkligen ha täcke där i? Jag får barn i slutet av januari om det har någon betydelse?

Kommer dte inte snöblåsa rätt in nu när man har en quadrolift & inte en citykorg? Quadroliften verkar ju supermart i övrigt då vi bor 3 trappor upp & det är lättare att ta in den på en restaurang istället för hela vagnen.....

Help me :D
    det går ju dock att få ner liften, vilket redan är fastställt... *L* jag skulle köpa en riktigt bra fäll att lägga under liften och sen några mysiga filtar att bädda med
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • stor grön drake
    tickelina skrev 2010-08-29 18:51:19 följande:

Kommer dte inte snöblåsa rätt in nu när man har en quadrolift & inte en citykorg?
    vi hade ett äkta fårskinn i våran duolift, det räckte med det senaste vintern, och den var ju snorkall! Det var såpass stort att vi kunde vika det runt sonen.

För snön/blåsten kan du köpa en footsack, så har du samma skydd som "locket" på en citykorg ger.
    Qaroliine skrev 2010-08-29 19:38:46 följande:

Alla som ägt/äger en duo edge, snälla läs!

Första barnet är på gång och idag var vi på Babyproffsen malmö och kollade vagn. Jag vet redan att jag vill ha en duo edge, sen flera år tillbaka.
    Personalen ställde mig mot väggen och undrade varför jag ville ha marknadens största och tyngsta vagn, han hotade om förstörd rygg och axlar och att inget barn utnyttjar en så stor liggdel osv...
    Han ville få mig att välja Brio, eller carena. Jag tvärvägrade.
    Jag känner att jag vet vad jag ger mig in i men vill ändå höra era åsikter om vagnen!
    Kommer även använda en urban jungle.

Vilken tråkig försäljare!
    Vi har en edge, iof från -06, men den har egentligen inte ändrats sen dess. Den är enorm och tung, javisst. Samtidigt ser jag storleken på liggdelen somn en enorm fördel! Senast för en månad sen kunde sonen använda den som resesäng, iof för sista gången men endå (9 månader, 10,3 kilo och 75,5cm lång då)

Jag fick foglossning efter förlossningen och det var guld värt att ha en hög vagn. Vi kom fram oavsett väder senaste vinter, dock bekymmer i  vissa plogvallar, men sånt slipper man aldrig. Upplevde den aldrig som tung annat än när den skulle in i bilen. Det är även där jag  upplever att storleken är mest problem, den tar hela trunken.
    Nu med sittdel och tung snart-inte-bebis-mer i, är den inte lika lättkörd, men eftersom jag hänger skötväskan på handtaget och har teleskopstyret höjt 5-20cm (är 167,5cm lång) upplever jag den absolut inte som tung annat än när sonen ligger ner.

Den stora nackdelen med edge är tygkorgen under som hänger löjligt lågt ner, så fort det blir någon vikt i den hänger den nästan i mark

Misstänker man däremot att man inte kommer behöva den stora liggdelen (vilket vi visste att vi skulle göra) skulle jag sattsa på en City Cross istället. Samma sittdel (men annorlunda sömmar/utseende) men lite mindre, nättare och lättare i chassit.
  • Qaroliine
    Vilken tråkig försäljare!
    Vi har en edge, iof från -06, men den har egentligen inte ändrats sen dess. Den är enorm och tung, javisst. Samtidigt ser jag storleken på liggdelen somn en enorm fördel! Senast för en månad sen kunde sonen använda den som resesäng, iof för sista gången men endå (9 månader, 10,3 kilo och 75,5cm lång då)

Jag fick foglossning efter förlossningen och det var guld värt att ha en hög vagn. Vi kom fram oavsett väder senaste vinter, dock bekymmer i  vissa plogvallar, men sånt slipper man aldrig. Upplevde den aldrig som tung annat än när den skulle in i bilen. Det är även där jag  upplever att storleken är mest problem, den tar hela trunken.
    Nu med sittdel och tung snart-inte-bebis-mer i, är den inte lika lättkörd, men eftersom jag hänger skötväskan på handtaget och har teleskopstyret höjt 5-20cm (är 167,5cm lång) upplever jag den absolut inte som tung annat än när sonen ligger ner.

Den stora nackdelen med edge är tygkorgen under som hänger löjligt lågt ner, så fort det blir någon vikt i den hänger den nästan i mark

Misstänker man däremot att man inte kommer behöva den stora liggdelen (vilket vi visste att vi skulle göra) skulle jag sattsa på en City Cross istället. Samma sittdel (men annorlunda sömmar/utseende) men lite mindre, nättare och lättare i chassit.
    TACK för ditt svar!
    Jag ska klämma på city crossen nästa gång jag är på Babyland.. tycker den är alldeles för låg men vill ju ge den en chans 
    Känns ändå som om edge är det jag vill ha, men har några månader på mig att bestämma mig tack och lov
    ~*~Myran bf 110114~*~
  • stor grön drake
    Qaroliine skrev 2010-08-29 20:04:18 följande:
    TACK för ditt svar!
    Jag ska klämma på city crossen nästa gång jag är på Babyland.. tycker den är alldeles för låg men vill ju ge den en chans 
    Känns ändå som om edge är det jag vill ha, men har några månader på mig att bestämma mig tack och lov
    Ja, den är ju ganska mycket lägre, speciellt om man jämför hur hög edgen är med liggdelen, men hade jag vetat innan vi bestämde oss för edgen att sttdelen var lika stor på båda hade jag kanske, kanske valt CC, eller möjligen ceroxen då de vikbara handtagen var obekväma för maken (180cm+ minns ej exakt), eftersom chassit gör en hel del. Det är lite jobbigt ibland när man måste ha millimeter precission för att komma in genom dörrar och mellan hyllor, men samtidigt kan jag inte klaga, jag älskar ju våran enorma "pansarvagn" (och det gjorde de som vi ärvde den av med, de använde den i över 3,5 år, enbart kompletterad med en liten resesulky för längre shoppingturer samt resor.
  • eec82
    Qaroliine skrev 2010-08-29 20:04:18 följande:
    TACK för ditt svar!
    skit i säljaren om du vet vad du vill ha. Brukar säga till "mina" kunder ibland att ja den är tyngre osv att de kan känna å klämma lite på de andra med. Men mest de som inte vet något alls. Skulle aldrig jämföra vagnen med en carena iaf. Suck....

Men känn å klämm lite på emmaljungornas olika modeller. Så att du vet att de är en edge du värkligen vill ha. Lycka till!
  • Laire
    stor grön drake skrev 2010-08-29 19:58:03 följande:
    vi hade ett äkta fårskinn i våran duolift, det räckte med det senaste vintern, och den var ju snorkall! Det var såpass stort att vi kunde vika det runt sonen.

För snön/blåsten kan du köpa en footsack, så har du samma skydd som "locket" på en citykorg ger.
    Jag hade också ett skinn i min vagn, det är jättebra. Det blir kan blir riktigt kallt om ryggen om man inte har något där, man lägger allt varmt ovanpå och glömmer att undersidan också blir kall. Vill man ha något billigare så vet jag att många rekommenderar att man skär sönder ett liggunderlag och sätter under madrassen för att hindra kylan att krypa in. Men skinnen är så mycket mysigare
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • tickelina
    Laire skrev 2010-08-29 21:59:03 följande:
    Jag hade också ett skinn i min vagn, det är jättebra. Det blir kan blir riktigt kallt om ryggen om man inte har något där, man lägger allt varmt ovanpå och glömmer att undersidan också blir kall. Vill man ha något billigare så vet jag att många rekommenderar att man skär sönder ett liggunderlag och sätter under madrassen för att hindra kylan att krypa in. Men skinnen är så mycket mysigare
    Men alltså.... nu hänger jag inte med.... ;)

Har ni en pläd under quadroliften?

Quadroliften i sig är väl himla mysig & gosig i sig ( har ull på insidan)
    Då räcker väl det att bara ha kläder, mysoverall, mössa, vantar & nån liten filt ( om ens det? )
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5