• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Zelmilainen
    myran82 skrev 2010-09-22 21:04:19 följande:
    Aha, okej. Visste att de inte får sälja vagnar via hemsidor men visste inte att det även gällde reservdelar.
    kanske är rädda att även de ska gå sönder i frakten? vet ej... bara min egen spekulation
    det bidde inget av det...
  • FridaLee
    myran82 skrev 2010-09-22 21:04:19 följande:
    Aha, okej. Visste att de inte får sälja vagnar via hemsidor men visste inte att det även gällde reservdelar.
    Ring nån annan butik och kolla så kan de säkert skicka som post paket.
  • myran82

Vi kan nog köpa billigare från Lidköping, men det är 14 mil T&R, känns jobbigt långt för att köpa hjul.

• Uliise
    myran82 skrev 2010-09-22 20:33:51 följande:
    Vet ni om man kan beställa nya hjul till city cross på nån hemsida?

På babyproffsen i kommunen närmast oss vill de ha nästan 1000 kr för fyra hjul & det är inte billigt  Obestämd
    Vårt Babyproffsen skulle också ha ca 1000, jo visst! Har ju hört här att de ska ligga på 150:- st. Ska nog fråga på Barnens hus också.

Förresten, när anser ni att det är berättigat att byta däck till en City cross?
    Majken 100421
  • AnLj
    Uliise skrev 2010-09-22 23:45:28 följande:
    Vårt Babyproffsen skulle också ha ca 1000, jo visst! Har ju hört här att de ska ligga på 150:- st. Ska nog fråga på Barnens hus också.

Förresten, när anser ni att det är berättigat att byta däck till en City cross?
    När de inte fäster längre! ;) Det ena ramlade av när jag lastade vagnen ur bilen och såg att fästet var helt kört.

Då bytte vi och betalade 596 kr på Babyland och Babyproffsen hade samma pris!
  • myran82

Nu har jag varit i kontakt med first class i Jönköping (skiljer bara 2 mil t&r & då passar vi på att shoppa på ikea samtidigt) och de visste inte riktigt utan ringde för att kolla upp priset på hjul till crossen.

Det finns inte längre att få tag i hjul till citycross -06 =/ Tydligen är bromsen annorlunda. Skit också.

• myran82
    myran82 skrev 2010-09-23 10:29:41 följande:
    Nu har jag varit i kontakt med first class i Jönköping (skiljer bara 2 mil t&r & då passar vi på att shoppa på ikea samtidigt) och de visste inte riktigt utan ringde för att kolla upp priset på hjul till crossen.

Det finns inte längre att få tag i hjul till citycross -06 =/ Tydligen är bromsen annorlunda. Skit också.
    Kan tillägga att det ev gick att sätta lufthjul på eller att plasthjul från brio passade. Men lufthjul vill jag inte ha, då blir vagnen tygre.
  • the M Bitch
    AnLj skrev 2010-09-23 08:50:57 följande:
    När de inte fäster längre! ;) Det ena ramlade av när jag lastade vagnen ur bilen och såg att fästet var helt kört.

Då bytte vi och betalade 596 kr på Babyland och Babyproffsen hade samma pris!
    Du behöver inte byta hela hjulet för att det ramlar av! 
    Det räcker med att byta själva hjullåset, alltså den svarta delen som sitter i mitten av hjulet. Det kostar inte mycket och bör kunna fixas hos en barnvagnsaffär.
  • Bobbylina
    t0va skrev 2010-09-22 12:51:49 följande:
    Jag är supernöjd, har haft våran i 5veckor. De nackdelar som finns är varukorgen, svårt att nå den men vi har bara skötväskan där ändå. Sen är det att den är låg, men det är också en fördel att ha barnet lågt ner och sen har det fungerat bra för mig som använder rullstol till och från. 

Igår tog vi en promenad och testade att köra i joggingspåret och även på pappas höga och mjuka gräsmatta, det gick finfint. Även jag som inte är så stark i musklerna klarade av att gå och knuffa vagnen över gräsmattan. Så jag tror den fixar sånt helt ok även om det är små hjul fram.

Stora fördelen är nog att den är så lätt att lyfta in i bilen och rätt så liten ihopvikt. Direkt efter mina operationer så har jag klarat av att lyfta in chassit i bilen, och sen även sittdelen. Ihop är det för tungt men delat så är det inga problem. Då får man ju ite lyfta tungt efter KS och magoperation.

Sen är den en dröm att köra i affärerna, så smidigt som det går att kryssa runt mellan hyllorna. Tillskillnad mot en med 4 stora hjul. Så både jag och sambon är så supernöjda med vårat val, vi har quadrolift nu till våran liten den vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Både bra och mindre bra. Eftersom våran liten älskar att sitta upp redan nu så kommer vi nog göra om den till åkpåse rätt så snart. Den är helt lagom att ha med för att sova i när man är borta. Vi har tagit liten i sjal och sen liften i handen när vi varit på besök hos svärmor som bor i samma område som vi men har trappor upp.

För oss kanske det hade funkat med en billigare lift och sen en åkpåse, får se hur den funkar som det när liten blir större och det är dax att ändra.

Vagnen i sig är jag som sagt nöjd med och vi kunde nog inte gjort ett bättre köp.

På tal om det så var jag ute och gick i 30minuter igår, helt själv jag, bebis och vagn. Och jag GICK, hängde på vagnen. Jag har inte gått mer än 100meter de senaste 4åren. All antibiotika jag fick efter komplikationerna från KS har gjort underverk med min sjukdom. Från att ha tvingats använda rullstol så fixar jag att gå med stöd, helt otroligt. Så vagnen är perfekt för mig, stabil och bra. :D

Trodde aldrig jag och liten skulle kunna gå på promenad själva, speciellt inte här på landet där vi är på besök nu. Nej jag är inte köpt av emmaljunga även om det nästan låter så ;)  
    Tusen tack för att du tog dig tid att skriva så utförligt! vagnen ligger helt klart på min önskelista!
    *31/3-07 Melwin * 5/10-08 Elias*
  • AnLj
    the M Bitch skrev 2010-09-23 11:32:32 följande:
    Du behöver inte byta hela hjulet för att det ramlar av! 
    Det räcker med att byta själva hjullåset, alltså den svarta delen som sitter i mitten av hjulet. Det kostar inte mycket och bör kunna fixas hos en barnvagnsaffär.
    Det gick inte! Var helt förstört inuti, plastsen hade gått sönder helt. Men det är redan bytt för länge sen coh vi fick en mkt bättre vagn för 596 kr!
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5