Bugaboo-tråd nr 21
Zasara: du menar på nya Bee eller hur? Jag får inte heller till det riktigt utan måste fälla och mixtra tills den lossnar "av misstag"
Zasara: du menar på nya Bee eller hur? Jag får inte heller till det riktigt utan måste fälla och mixtra tills den lossnar "av misstag"
Jag och Zasata diskuterade på ett annat ställe hur man tar bort selen på Bee för att få dit en dyna el dyl och jag svarar här också ifall det är av intresse för fler.
Jag klippte helt sonika av selbanden och satte dit spännen istället. OBSERVERA att jag skall byta ut spännena till spännen med rätt bredd så snart jag kommer till en affär som har sånt i sortimentet. De jag satte dit satt på en gammal axelrem och är varken snygga eller rätt storlek men de fyller sin funktion tills vidare.
Så här ser selen ut i fempunktsutförande. Jag tog till min allra snällaste modell för övrigt

Och så här använder jag selen, dvs bara som midjebälte.

Fast för det mesta använder vi inte sele alls utan det är mest när vi är någonstans där det är väldigt dumt att han klättrar ur och springer iväg (vilket han gärna gör). Då petar jag bara ned de tre selbanden i extratyget under rumpan så slipper han sitta eller ligga på något hårt och/eller knöligt.

Men den allra främsta anledningen till att jag kapade selen är för att jag tycker det är orimligt meckigt att sätta dit och ta bort en dyna eller ett överdrag. Man måste nämligen lösgöra hela selen nedtill och trä igenom tyget (ungefär som på en bilbarnstol) för att sätta dit en dyna om man vill kunna använda selen. Man tar loss de nedre selbandsspännena på ryggen genom att knäppa loss dem mellan tyg och ryggplattan och sen peta ut dem genom sitt eget hål. Sen vinklar man dem så att de går att trä igenom hålet och kommer ut på framsidan. Fast mitt tips är att kolla i instruktionsboken för lite bättre förklaring ![]()
Zasata: Såg du Stargirls tips om hur man fäller ryggstödet på Bee?
Någon som har någon tanke kring varför de har gjort så med selen? 
http://www.blocket.se/varmland/Bugaboo_sittvagn_special_edition_denim_27052545.htm?ca=17&w=3