Inlägg från: Bellbox |Visa alla inlägg
  • Bellbox

Bugaboo-tråd nr 21

miljarden skrev 2011-01-03 14:53:32 följande:
    Ok, jag talade med cykelstaden som sa att de kunde laga det för 400. Men bugaboo sa att det inte gick att laga. Börjar nog ändå med att försöka...
    Absolut!!
    Men åh så spännande om det går att laga!! Kan du inte meddela om det gick & i så fall hur??
    Vore ju toppen om vi kunde tipsa andra här om det uppkommer igen en fråga om det
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan ♀ 08 & Lill-Stumpen ♂ 10 ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Bellbox
    Sweetheartno1 skrev 2011-01-04 22:31:07 följande:
    Tack så hemskt mycket för alla svar ! :) Har beställt vagn och ska beställa stol nu också ! :) Eller rekomenderar ni maxi cosi ? Hade akta till min son som babyskydd, men nu har han maxi.

Kram
    Enligt mig (alla tycker olika) så är Acta Graco rymligare Men något tyngre...
    Jag har Acta Graco & när jag senast frågade "min" ÅF för Bugaboo (som även säljer babyskydd) så bekräftade han min åsikt... men andra har säkert andra erfarenheter
  • Bellbox
    danosani skrev 2011-01-04 22:55:55 följande:
    Vi har köpt ett Logico S nu till lillebror, shit vad STORT det är! Inte tungt, men stooort. Hyrde en sån där gammal Britax sist, Rock-a-tot eller vad de heter, och det var mycket smidigare storleksmässigt. (Tror att de är lite mer i samma storleksklass som Maxi Cosi.)

Tycker faktiskt inte att det är en fördel för Logico S/Akta att det är rymligare, för så fort plutten kan sitta ska man ju byta till bakåtvänd stol, det är säkrare. Och det där skyddet är ju så stort att det för mig är en gåta att man växer ur det innan man lär sig sitta (Med undantag för sjukdomstillstånd självfallet)
    Enligt återförsäljaren bör bebisen sitta i babyskyddet i 7 månader i alla fall (alltså efter att sonen lärt sig sitta)
    sa han och han menade att några av de mindre skydden kan bli ett problem redan vid 5 månader (!) men det får stå för honom jag är som sagt mycket nöjd med Logico S
  • Bellbox
    Miss Lau skrev 2011-01-05 14:28:24 följande:
    Tyvärr är många säljare totalt okunniga. En vanlig bakåtvänd stol är säkrare än ett babyskydd och därför bör man byta så fort barnet sitter bra i den bakåtvända stolen.
    Det har jag inte hört innan tror jag... men har du någon länk till fakta/information?
    Har många i släkten som får barn nu så vore bra med mer information just skriftligt på detta så att jag kan tipsa dom
  • Bellbox

ps:... jag har alltså hört att ett babyskydd som Logico S med bas, 5-punkts sele & höga kanter för extra sidokrockskydd (& där barnet får mer "stöd" i rygg/mer "omhuldande" vid t.ex 7 månaders ålder än en betydligt större "vanlig" bakåtvänd)
    Men jag vill ju inte fortsätta tro "fel" eller säga fel till andra så tar tacksamt emot all information
    *man lär sig något varje dag*

• Bellbox
    Miss Lau skrev 2011-01-05 14:42:27 följande:
    Jag kanske ska lägga till, att så länge bebisen inte är för stor så är det givetvis ingen fara att ha babyskydd. Men det är fel att säga att bebisen ska sitta där i 7 mån. Anledningen till att en annan stol är säkrare är att barnet sitter mer upprätt, vilket är bättre för kroppen vid en ev. kollision.
    Tråkigt att försäljare är så dåligt insatta då...
  • Bellbox
    Tant Pruselius skrev 2011-01-05 19:28:09 följande:
    har ni båda köpt den nyare chassit eller är det någon av er som har med vingmuttrar?
    Tillägger att det nya chassit kom först med en skruv som fick glid-problem för vissa, varför det ersattes med en popnit som är det som gäller nu (efter det har färre haft problem, men tyvärr har vissa ändå haft oturen att få problem eller att det blivit fel efter att man ryckt upp/ned vagnen i trappor)
  • Bellbox
    stjernan skrev 2011-01-05 16:15:24 följande:
    Fråga: Hur länge är babyskyddet tillräckligt stort för att transportera mitt barn? I bakåtvänt läge är risken för skador vid frontalkrock avsevärt lägre. Kollisionskraften sprids över barnets större ryggyta och det är mycket mindre tryck mot ryggraden. Av den anledningen bör barnet transporteras i babyskydd så länge som möjligt. Om ditt barns ben är i babyskyddet eller inte har inte så stor betydelse. När ditt barns huvud har nått den övre delen av skalet och ditt barn kan sitta upp utan hjälp bör du sätta barnet i en bilbarnstol ur grupp 1.

Detta står på Britax hemsida om babyskydd.
    Ja det är ju precis tvärtemot vad då sägs enligt tidigare inlägg från andra idag... precis det du skriver här har jag fått höra/veta är "rätt". Synd att det inte regleras vilken fakta som är korrekt; borde ju vara samma oavsett om man vänder sig till en återförsäljare eller till NTF! Det ska ju inte vara "tur" om man råkar fråga rätt person som blivande mamma/pappa i en butik t.ex!
  • Bellbox
    danosani skrev 2011-01-05 20:42:06 följande:
    Gällande Britax hemsida så tvivlar jag inte på att de gör bra stolar eller inte är att lita på, men jag tror knappast att ett företag som sysslar med försäljning skulle vilja komma i närheten av det faktum att deras skitdyra produkt faktiskt kan och bör bytas ut inom iaf 4-5 mån (vilket jag gissar på är mer "norm" för barn att lära sig sitta).
    MEN
    1: Britax gör väl bilbarnstolar till ALLA åldrar; varför skulle de ha något att vinna på att sprida att man bör använda babyskyddet en viss tid?
    2:  återförsäljare säljer ju oftast bilstolar i samtliga storlekar, så varför skulle DOM bry sig om huruvida rekomendationerna är x månader eller så? De får ju sålt bilbarnstolar i alla storlekar ändå

DÄREMOT så säger jag inte "sitt så länge som möjligt i babyskyddet" jag blev bara förvånad över att jag fått felaktig information i så fall eftersom det som sagts mig är åtminstone 7 månader...
    Jag tar gärna till mig annan fakta & andras åsikter Det är ju så man lär sig Drömmer
  • Bellbox

Nej jag "sväljer inte heller all info som personer som vill sälja saker till mig" säger heller (tack för "idiotförklaringen" av mig)

Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21