Fröken Småland skrev 2011-01-06 09:41:59 följande:
Jag håller inte med om att herjazz inlägg är otrevliga, möjligen lite påstridiga men det beror sannolikt på att hon verkligen vet vad hon talar om och desperat försöker förmedla viktig information. Mitt tips återigen är att gå in i bil och barn-tråden här på FL för där finns en galet duktig och påläst grupp människor som kan hjälpa till att förebygga onödiga skador.
Tråkigt att du känner att du blir påhoppad, vi har lagt oss vinn om att den här tråden skall vara fri från just sånt. Hoppas du stannar kvar här och tjattrar Bugaboo nu när det (äntligen!) händer så mycket kul på den fronten!

Håller med om att vi lämnar ämnet till andra trådar (finns nog trådar med olika inriktning/åsikter/fakta)
MEN jag håller lite med Stjernan att herjazz behöver nödvändigtvis inte uttrycka sig så att vi övriga (som faktiskt tagit vårt ansvar och läst på den information vi funnit, frågat BVC, pratat med andra föräldrar o.s.v och naturligtvis inte tänkt ha våra barn i ett babyskydd längre än nödvändigt) känner oss dumma; hon fick det lite att låta som att vi enbart baserat våra kunskaper på lömska försäljare o.s.v

Hon kanske inte menade så men man behöver inte uttrycka sig nedlåtande! Fick mig att känna mig "dum"...
Jag har (som sagt & skrivet) tagit till mig av det hon skrivit och sagt att jag gärna tar till mig information som jag inte fått veta innan... men till saken hör alltså att t.o.m BVC då inte tycks insatta i frågan; om inte DOM är det och man sen kan läsa FÖLJANDE på NTF (se nedan) gör kanske att man i alla fall inte är mindre vetande eller oförsiktig om sina barns bästa?
FRÅN NTF:
Att man gjorde en högre viktklass beror bl a på att då kan barnen använda babyskydden längre tid.
samt deras svar på frågan:
"Bilbarnstol i stället för babyskydd?
Vi hade tänkt köpa ett babyskydd 0-13 kg, men det kan man ju inte använda så länge. Nu funderar vi på om det är lika bra att köpa en större bilbarnstol med en gång? Är de mycket mer osäkra än babyskydd eller törs vi köpa en bilbarnstol med en gång?
Svar:
Första tiden bör ni använda ett babyskydd. Du kan hyra eller köpa det hos barnfackhandeln.
Skillnaden på babyskydd och bakåtvänt bilbarnstol är att babyskyddet är mera anpassat efter en baby kropp. En bakåtvänd bilbarnstol har bredare internbälten, större bälteslås mm. Den är ju anpassad för att räcka tills barnet är 4 år.
Efter babyskyddet ska du använda bakåtvänd bilbarnstol."
Det står ju inte precis så att "OBS tänk på att byta så fort du bara kan för det är SÅ mycket farligare med ett babyskydd"
Men nu har jag bemött det & nu lämnar även jag ämnet...