Inlägg från: Bellbox |Visa alla inlägg
  • Bellbox

Bugaboo-tråd nr 21

zasata skrev 2011-01-05 22:02:36 följande:
    babyskyddet skall även ALLTID ha handtaget uppe när man åker, då funktionen är att babyskyddet snurrar och handtaget tar emot krocken. men glider babyskyddet fel, eller sitter fel tappar det sin funktion.
    en vanlig bakåtvänd bilbarnstol har mkt bättre skydd för sidorna, och du kan inte vinkla denna fel eller som du gör lätt med babyskyddet då du inte vill ha babyn "sittandes", och gör man detta "snurrar" inte skyddet runt utan barnet blir mos.
    Förstår inte riktigt hur du menar? Vaddå babyn sittandes t.ex? & babyskyddet snurrar?
    Jag har använt ett babyskydd med bas & stödben
    Bytte till vanlig när dottern var ca 7månader och gör detsamma nu när sonen är 7 månader (p.g.a att han sitter stadigt först nu)
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan ♀ 08 & Lill-Stumpen ♂ 10 ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Bellbox
    danosani skrev 2011-01-05 22:26:56 följande:
    Haha det var ju dumt om du tog det som en idiotförklaring, för det var inte min mening. Det jag menar är att jag brukar kolla med "opartiska" källor och inte bara de som tjänar pengar på vad jag väljer att gå efter.
    ja & jag har naturligtvis även rådfrågat Dr på BVC samt mina vänner & kollegor Så det är ju inte enbart en försäljare jag lyssnat på
    Men visst är det hemskt att även BVC då rekomenderar felaktigt?? Inte bra,,,
  • Bellbox
    Fröken Småland skrev 2011-01-06 09:41:59 följande:
    Jag håller inte med om att herjazz inlägg är otrevliga, möjligen lite påstridiga men det beror sannolikt på att hon verkligen vet  vad hon talar om och desperat försöker förmedla viktig information. Mitt tips återigen är att gå in i bil och barn-tråden här på FL för där finns en galet duktig och påläst grupp människor som kan hjälpa till att förebygga onödiga skador.

Tråkigt att du känner att du blir påhoppad, vi har lagt oss vinn om att den här tråden skall vara fri från just sånt. Hoppas du stannar kvar här och tjattrar Bugaboo nu när det (äntligen!) händer så mycket kul på den fronten! Tungan ute
    Håller med om att vi lämnar ämnet till andra trådar (finns nog trådar med olika inriktning/åsikter/fakta)
    MEN jag håller lite med Stjernan att herjazz behöver nödvändigtvis inte uttrycka sig så att vi övriga (som faktiskt tagit vårt ansvar och läst på den information vi funnit, frågat BVC, pratat med andra föräldrar o.s.v och naturligtvis inte tänkt ha våra barn i ett babyskydd längre än nödvändigt) känner oss dumma; hon fick det lite att låta som att vi enbart baserat våra kunskaper på lömska försäljare o.s.v Hon kanske inte menade så men man behöver inte uttrycka sig nedlåtande! Fick mig att känna mig "dum"...
    Jag har (som sagt & skrivet) tagit till mig av det hon skrivit och sagt att jag gärna tar till mig information som jag inte fått veta innan... men till saken hör alltså att t.o.m BVC då inte tycks insatta i frågan; om inte DOM är det och man sen kan läsa FÖLJANDE på NTF (se nedan)  gör kanske att man i alla fall  inte är mindre vetande eller oförsiktig om sina barns bästa?

FRÅN NTF:

Att man gjorde en högre viktklass beror bl a på att då kan barnen använda babyskydden längre tid.

samt deras svar på frågan:
    "Bilbarnstol i stället för babyskydd?
    Vi hade tänkt köpa ett babyskydd 0-13 kg, men det kan man ju inte använda så länge. Nu funderar vi på om det är lika bra att köpa en större bilbarnstol med en gång? Är de mycket mer osäkra än babyskydd eller törs vi köpa en bilbarnstol med en gång?
    Svar:
    Första tiden bör ni använda ett babyskydd. Du kan hyra eller köpa det hos barnfackhandeln.
    Skillnaden på babyskydd och bakåtvänt bilbarnstol är att babyskyddet är mera anpassat efter en baby kropp. En bakåtvänd bilbarnstol har bredare internbälten, större bälteslås mm. Den är ju anpassad för att räcka tills barnet är 4 år.
    Efter babyskyddet ska du använda bakåtvänd bilbarnstol."

Det står ju inte precis så att "OBS tänk på att byta så fort du bara kan för det är SÅ mycket farligare med ett babyskydd"

Men nu har jag bemött det & nu lämnar även jag ämnet...
  • Bellbox
    Griffelfot skrev 2011-01-06 10:36:43 följande:
    Tack för tipset, ska leta och kolla
    men är det i båda fallet just glidningsprobelemet det berört? Alltså har vissa löst glidnings-strulet med den här brickan?
    Hade ju varit kanon om det gick att lösa
    eller är det två olika glidningsproblem kan man då börja undra (ett som beror på en tappad bricka och ett annat som inte går att lösa?)
    men samtidigt så tvivlar jag lite eftersom tyvärr Bugaboo själva säger att det inte går att reparera utan de ger nya chassin (om garantin är kvar) eller så rekomenderasr de köp av nya (väl?)
    DE hade väl varit de första att vilja lösa det om det bara berodde på en bricka?

Trist är det i alla fall för er som drabbas
  • Bellbox
    Tant Pruselius skrev 2011-01-06 16:16:33 följande:
    åååå vill ha en all balck till bebisen i mars, om bara plånkan var lite tjockare

*depp*
    "Plötsligt händer det"
    Kanske man skulle köpa en triss ändå Drömmer
  • Bellbox
    Swenglish skrev 2011-01-06 22:04:23 följande:
    Tack Goldenticket!! Ska kolla upp båda tipsen! Vet du var man kan köpa dedär överdragen med dragljedjor?
    Kan du inte återkomma till oss sen med info om vad du får veta?
  • Bellbox
    thj skrev 2011-01-06 23:00:59 följande:
    De ska finnas att beställa hem för alla butiker :)
    Oj nu vet jag inte om jag missförstått eller vad du menar ?
    Jag syftade mest på vad hon får veta gällande chassireparationer på cykelverksatden (just vad de kan åstadkomma där) 
  • Bellbox
    modestyclara skrev 2011-01-07 20:18:31 följande:
    jag gillar petunia och ju ju be...med petunian följer fästen att sätta på handtaget och till ju ju be kan man köpa ju ju be connected!
    Jag har JuJuBe och fäster med BeConnected; jättenöjd! (visserligen inte på en Cam längre utan en UJ duo men ändå)
  • Bellbox
    stjernan skrev 2011-01-08 10:13:09 följande:
    Bästa "skötväskan" tycker jag är kånken mini. Den kan man ju knäppa fast på handtaget. Den är liten men man får ändå plats med det viktigaste tycker jag. Jag hade en skiphop förut som bara gled ner eller var ivägen när storebror stod på ståbrädan. Dessutom var den för stor så jag bara samlade på mig massa onödiga saker i den som jag egentligen inte behövde ha med mig...
    Ha ha DEN har jag också Den är kanon!! (vilken bra smak du har)
    Har den + JuJuBe BeAll (som jag har om jag behöver ha med lite mer till båda barnen)
  • Bellbox
    Booble skrev 2011-01-09 11:08:03 följande:
    Åh blir så less på mig själv.... hade ju en Cameleon till sonen för några år sedan med mugghållare, när vi senare köpte Been till honom så bytte jag ju bara knäppet så vi behöll mugghållaren....
    Nu till bebis har vi köpt en ny Cameleon men jag har ju ingen aning om vart de extra knäppena till mugghållaren är så nu är den ju för löööös med Bee knäppet... suck! Finns det att köpa bara knäppet så jag slipper köpa en helt ny mugghållare,

i-landsproblem men någon kanske vet??
    Har för mig att jag hört att det ska gå att få tag i "löst"! Har du kollat med Bonti?
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21