• Senap

Bugaboo-tråd nr 21

Här håller vi Bugaboo-frälsta till! Vi kan allt om Bugaboo. {#lang_emotions_wink}

Bugaboos modeller:
    Cameleon - Huvudmodellen.
    Bee - ny uppgraderad modell kommer nu under våren.
    Gecko - har numera utgått ur sortimentet.
    Frog - har utgått men säljs i USA.

Information om vagnarna finns på Bugaboos hemsida:
    What you get - för info om vad som ingår.
    Välj land USA för att få info om Frog.

Info och jämförelsetabell finns i vår FAQ:
    Läs gärna vår egna FAQ innan du ställer frågor i tråden!

Bildtråd:
    Här visar vi upp våra Buggor - även pimpade.

Svammel-tråd:
    Inget svammel i den här tråden. Vill man svamla får man gärna komma hit!

~ ~ ~ OBS! ~ ~ ~
    Vi undanber oss frågor om begagnatpriser då det kan ses som annonsering av FL. Vårt stående råd är att kolla Blocket eller FLs köp & sälj.
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Välkomna! {#lang_emotions_smile}

Bugaboo rules!
  • Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21
  • stierna21
    RocketQueen skrev 2012-05-14 14:44:41 följande:
    Var bor du? Eller är det bara nätbutiker som gäller?
    theawesomelifeofanordinaryrockstar.blogspot.s...

Har nu beställt en, det var bara 4 veckors leverans & så länge kan jag stå ut, var orolig för att det skulle vara mellan 6-10 veckor & så länge hade jag inte klarat av att vänta
  • spigg
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2012-05-14 17:03:26 följande:
    Hej! Grymt sugen på en cameleon. Är det dumt att köpa en sådan när dottern är 15 och stor som en 1.5 åring på längden iaf. För/nackdelar? Har idag emmaljunga nitro och citycross. Någon som bytt från de vagnarna? Hitta en rosa som jag är väldigt sugen på:)
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2012-05-14 17:05:44 följande:
    Är det olika rosa färger olika år? Har vagnen ändrats ngt från 2007?
    Jag tycker du ska gå till en barnvagnsaffär och testa din dotter i Cameleon, så ser du hur mycket växtmån hon har i den! Barn växer ju avsevärt mycket långsammare efter 1,5 år så det ska nog funka ett tag skulle jag tro.

Under 2007 kom ett nytt chassi till Cameleon, på det gamla reglerar man höjden med vingmuttrar och på det nya med snäppfästen. Annars är det samma vagn. Med topset (sufflett osv) i fleece finns det i en ljusrosa nyan, med topset i canvas finns dels en ceriserosa och dels en ltd edt soft pink. 
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Spigg- tack för info. Står en i barnvagns förrådet här får testa att sätta ner henne i den Hur länge har ni haft barnen i dem? Blir det mindre än tex el nitro?

• spigg
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2012-05-14 19:57:13 följande:
    Spigg- tack för info. Står en i barnvagns förrådet här får testa att sätta ner henne i den Hur länge har ni haft barnen i dem? Blir det mindre än tex el nitro?
    Går inte riktigt att jämföra en ergonomisk sits med en vanlig sits. Bugaboo Donkey och Bee har längre användningsområde än Cameleon, tycker jag, men upp till iaf 2 år ska nog Camen funkar fint om man inte har ett exceptionellt långt barn!
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    spigg skrev 2012-05-14 20:00:06 följande:
    Går inte riktigt att jämföra en ergonomisk sits med en vanlig sits. Bugaboo Donkey och Bee har längre användningsområde än Cameleon, tycker jag, men upp till iaf 2 år ska nog Camen funkar fint om man inte har ett exceptionellt långt barn!

Tror hon är va 83 cm nu vid 15 mån. Räknas nig som rätt lång
  • Hejåhå

Ni som har det gamla chassit, har ni problem med handtag som glider när man drar vagnen upp för trappor och liknande?
    Jag har sett lite här och var att det nya chassit med snäppfästen kan krångla efter ett tag.
    Med skruvarna kan man ju själv bestämma hur hårt man ska dra åt.

• spigg
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2012-05-14 20:45:47 följande:
    Tror hon är va 83 cm nu vid 15 mån. Räknas nig som rätt lång
    Min dotter var 78 cm vid 1 år, vet faktiskt inte hur lång hon är nu vid 16 månader. Men hon ryms ju med god marginal i en Cameleon. Sonen på drygt 3 år och en knapp meter lång däremot, han ryms inte så bra men sitter finfint i Donkey och Bee+.
    Hejåhå skrev 2012-05-15 07:28:02 följande:
    Ni som har det gamla chassit, har ni problem med handtag som glider när man drar vagnen upp för trappor och liknande?
    Jag har sett lite här och var att det nya chassit med snäppfästen kan krångla efter ett tag.
    Med skruvarna kan man ju själv bestämma hur hårt man ska dra åt.
    Nej det gamla handtaget med vingmuttrar är sk "glidfritt". Det nya chassit hade problem med glidande handtag i början, dvs ffa de vagnar som kom 2008. Sen ändrade Bugaboo någon liten detalj i fästena så på nyare vagnar är det svårare för glidhandtag att uppkomma men det kan fortfarande ske om man hanterar vagnen ovarsamt, man får t.ex. aldrig dra den uppför trappor eller hoppa den ner för trappor.

• Ismael

OM man drar en vagn med "glidhandtag" uppför en trappa håller man helt enkelt nedanför fästet, då finns ju inte risken att tappa vagnen pga glidande handtag.

• spigg
    Ismael skrev 2012-05-15 07:54:57 följande:
    OM man drar en vagn med "glidhandtag" uppför en trappa håller man helt enkelt nedanför fästet, då finns ju inte risken att tappa vagnen pga glidande handtag.
    Det är visserligen sant att själva teleskopfunktionen inte slits om man håller nedanför, men det är ändå inte bra för vagnen och jag skulle inte rekommendera det.