Inlägg från: Lindadjo |Visa alla inlägg
  • Lindadjo

Bugaboo-tråd nr 21

emilias skrev 2012-01-07 21:15:05 följande:

Hej!

Fick tipset att gå in här och fråga er "proffs" =0)

Ska till 99% köpa en Bugaboo Cameleon från 2007 imorgon men undrar om den är värd sitt pris som är
    3000 kr? Det finns kvitto till vagnen och den har enligt annonsen;
    - Slitna swirvelhjul men som fungerar toppen
    - regnskydd+ myggnät bugaboo
    - servicekit
    - åkpåse bugaboo
    - 2 fleecesufletter och toplock
    - madrass till liggdelen.
    - De gamla bakhjulen som pumpas men som fungerat/fungerar utan problem.

Är den värd sitt pris?

Eller är det mer värt att köpa en Frog från 05 för 2300kr med;
    - nya punkteringsfria hjul från 09
    - swirvelhjul från 08
    - åkpåse Bugaboo
    - Vinterhjul
    - Regnskydd och myggnät Bugaboo
    - servicekit
    - vinterhjul
    - Reva i skumgummit på handtaget

Jag hade utan tvekan gått för frogen! Jag älskar min frog och kommer aldrig byra den mot en cam. Bara interhjul kan man dessutom sälja för runt 600 kr, åkpåse 3-500 kr och nya däck gör stor skillnad!
  • Lindadjo

Jag tänkte inte ens på det med varukorgen, förrän jag satte på en cameleon-korg på frogen. trodde inte det var så stor skillnad på det. Men till liggdelen är ju frogkorgen att föredra
    Jag älskar fjädringen de har på vagnen, tycker absolut att den hjälper, och det är väldigt bra att gunga barn i som inte vill somna.

• Lindadjo

Provsatte min snart 5-månaders i sittdelen igår ( Ett stort tack till s07) och han satt riktigt bra i den. Men jag kommer inte byta än. Så länge han är nöjd i liggdelen så kommer jag ha kvar den.

• Lindadjo
    straw2008 skrev 2012-01-11 15:46:18 följande:
    Kommer faktiskt inte riktigt ihåg men vi bytte snabbt från en cam till bee då vårt barn inte allt ville sitta fixerad som man gör i cameleons sittdel, beets är liksom friare !
    Tycker han sitter lika fast i bee som i frogen, fast det beror ju förståss på hur hårt man drar åt bältet Det blir ju automatiskt annorlunda eftersom bee inte har den ergonomiska sittdelen. Gillar oxå mitt lilla bee.
  • Lindadjo
    OHs mamma skrev 2012-01-12 11:41:18 följande:
    En fråga till, när de skriver i annonser att vagnen har det "gamla" handtaget eller att handtaget "inte glider"...vad menar dem med det? Är det inte justerbart i höjd då eller?
    Det gamla handtaget har typ vingmuttrar som låser styret i läge, istället för snappfästerna, som ofta glider lite. Vingmuttrarna går väl att dra åt hårdare, så då glider inte styret om man drar den i trappor osv. Både nya och gamla är justerbart i höjd.
  • Lindadjo

Nya snappfästerna ska inte glida heller, så skriver de de nya som inte glider så menar de de. Det var tydligen lite vanligt ett tag att styrena gled ifrån sitt läge lite, inget farligt. Men det blev väl en del reklamationer på grund av det, så bugaboo gjorde om fästerna.

• Lindadjo
    sannasvan skrev 2012-01-12 15:17:30 följande:

Hej!
    Jag har läst här att man kan använda Cameleons liggdel på en frog.. men frågan är om man kan göra tvärt om? Froggens liggdel på cameleons chassit?
    Jag tycker Froggens liggdel är såå fin, den svarta med vitt/cream inuti. Det jag tycker verkar vara negativt med froggen är att man inte kan höja den. Ni som har Frog upplever ni det som ett problem?

Alltså, om du menar själva tygdelen bara så sitter den inte så bra på en cameleonram. Cameleonramen är några cm längre än frogramen, så det funkar med cameleontyg på frog, blir bara lite stort. Men att sätta en frogliggdel på en camelonram blir inte så bra. Den kommer inte räcka till på längden. Men har man en frogram så funkar ju hela ramen på camelonchassit.
    Om man vill ha det höj och sänkbara handtaget.
    Annars är det ju vanligast att man har en cameleonram och tyg på ett frogchassie. För man vill ha det bästa av två världar. Frogens körglädje, men cameleonens något längre användningstid pga längre ram.
    Hänger du med?
  • Lindadjo

Jag har 2 oioi hobo. Gillar de!

Fast jag rekomenderar ändå barnvagnskrokar att fästa väskan i. Då tycker jag de flesta väskor hänger bra på Bubaboo

• Lindadjo

En enkel regel när man tvättar klädslar och, ytterkläder med för den delen, är ju att ALDRIG använda sköljmedel. 30 grader med bara tättmedel så blir det finfint, och inget blir förstört.

• Lindadjo
    sannasvan skrev 2012-01-12 19:05:22 följande:
    Jag hänger med ;) Jag menade som du nämnde med att ha frog tyget och frogramen och sätta den på cameleon, just för att kunna justera handtaget. Så är det mer körglädje med froggen? En annan fråga.. Känner man sig begränsad med fast Handtag? Tänker på att min man är 189 jag är 163??? Har du frog, nöjd? Vart kan man köpa den på internet, nån som rekommenderar en bra och säker sida?
    Jag har Frog. Den slutade tillverkas och säljas 2005. Gick att beställa från USA men nu är jag osäker på om den finns där heller. Så vill du ha en ny så kan du glömma frogen, det är begagnat på blocket som gäller.

Vad gäller körglädjen så tror jag de allra flesta föredrar frog framför cameleon. Själv har jag aldrig jämnfört de så sida vid sida, så vad skillnaden är kan jag inte uttala mig om.
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21