• vixan

Cerclage?

Hur länge blödde ni efter att ni fått cerklage? Jag blöder inte men har brun/gula flytningar. Ska på koll på tisdag. Det var lite tidigt tyckte doktorn men det fanns inga tider om 3 veckor.

Hur går det för dig Fru hellström?

• vixan
    snalmums skrev 2011-04-30 10:14:44 följande:
    hej alla!!!

har läst en hel del här på tråden....
    i onsdags blev jag inlagd på sjukhuset min livmoderhals/tapp var påverkad och den var nu bara 11-15mm lång. det blev mycket prat om hur läkarna skulle göra, man visste inte hur pass länge tappen skulle hålla och man kommer väl aldrig få ett bra svar på det heller. efter många om och men bestämde dom sig för att sätta ett akut cerklage. är i v 23 (22+0)

igår var jag på kontroll igen efter själva operationen och det var en bit kvar av tappen som fortsätter hålla ihop allting. inatt hade jag lite onda sammandragningar, illamående osv. men idag mår jag hyffsat bättre och har lite sammandragningar inget ont men mest obehagligt. ev skickar läkarna hem mig idag, har blivit ombedd att ta det lugnt men ändå försöka leva någorlunda normalt, om man blir för länge sängliggandes är risken för blodproppar. jag har försökt googla lite och läsa på mig en del.

är det någon som kan dela med sig lite om sina erfarenheter/historier eller varit med om liknade sak?
    jag har sedan tidigare haft ett sent mf v20 - vattenavgång. ett ma i v 7.

jag är på helspänn nu och är verkligen orolig att något ska hända.....
    Jag har också fått ett akutcerklage i vecka 20 efter att ena tvillingen kommit ut. Cerklaget höll till v 24 man var tvungen att klippa det då jag störtblödde. Var blodet kom i från vet man inte helt säkert. Kan ha varit moderkakan som lossnat.  Det var en chansning att sätta cerklaget då jag redan öppnat mig och förlosst ett barn vars moderkaka satt kvar i livmodern. Avslaget från tvilling 1 gjorde inte miljön i livmodern bättre. Så som sagt förutsättningarna att det skulle gå bra var inte så stora. 

Nu har jag ett nytt cerklage som satts in i v 13 så nu håller jag tummarna. 

Förstår din oro för att något ska hända. Lever själv med den. Håller tummarna för dig och din lilla bebis.
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-04-30 10:50:21 följande:
    Det går bra, har skapligt ont och är less på o ligga redan, eller så är det bara brist på bra tv
    Lite sammandragningar o molvärk, tkr dock det är lite svårt att hålla isär vad som eg är vad. Men jag blöder inget längre, vilket är skönt.
    Sk försöka mig ut i solen lite så man får lite färg, ha en underbar dag!  
    Jag känner mig hyfsad i magen inga värk eller sammandragningar men jag liggere nästan hela tiden. Känner däremot som om att jag håller på att få UVI så jag hinkar i mig citronvatten. 

Har lite färgad flytning men ingen blod. När skulle du tillbaka på kontroll? 
  • vixan
    snalmums skrev 2011-04-30 10:30:20 följande:
    tack för ditt svar, ja jag har inte direkt haft värkar eller något *peppar peppar*
    är det normalt med lite sammandragningar nu under resten av graviditeten, har iofs inte jätte mycket men kommer ibland. jag vill bara att våran lilla bebis ska komma senare och inte nu ialf kan h*n vänta några veckor till helst hela graviditeten.

lycka till med din bebis med Glad
    Om du har sammandragningar så vila men jag tror att man kan ha det när man har cerklage. Vet att du kan få bricanyl men de har hemska biverkningar som skakningar men måste man så måste man. 
  • vixan
    Lanie skrev 2011-04-30 11:53:35 följande:
    jag blödde inte alls lång tid.. direkt efter, men dagen efter hade det upphört har jag för mig.. jag fick tid för kontroll två veckor efter insättandet, men redan en vecka efter fick jag åka in för jag hade rätt ont o misstänkte infektion...
    Jag tycker faktiskt det känns skönt att jag fick en tid så pass tidigt just med tanke på infektionsrisken. Jag har nog lyckats driakc bort UVI känningarna. 

Var det en infektion? Jag har inte fått några bricanyl varken innan eller efter OP men har inte haft några sammandragingar. Det enda jag kände var att det spände så ini när jag vaknade. 
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-04-30 12:25:56 följande:
    ska tillbaka om en månad på koll, sen blir det en gång i månaden, har  bricanyl som jag tar till kvällen, men de hjälper inte lka bra som den spruta jag fick i baken på sjukhuset... :/
    kan man få uvi av att sätta cerklage? hur känns det isf? 
    Det är lite olika hur man känner när man har uvi allra bäst är om man känner av den. Jag tillhör den gruppen som inte känner så mycket av den. Min första graviditet blev jag inlagd pga njurbäcksinfektion och då hade jag hög feber och frossa. 

Oftast svider det när man kissar eller så känner man sig kissig direkt efter att man kissat. Jag har trott att jag haft UVI varje gång jag lämnt urin men det har sett bra ut än så länge. 

Jag har inte fått någon bricanyl överhuvudtaget. Fick inte det förra gången heller utan fick om det. Har ett minne av att läkaren sa att man kunde vänja sig vi dem så att de slutade fungera. Men än så länge har jag inte sammandragningar och inte känner jag av cerklaget heller men han fäste det väldigt högt upp.
  • vixan
    snalmums skrev 2011-04-30 14:30:03 följande:
    oja bricanyl sprutor har jag fått sedan dom satte cerclaget, inatt fick jag väldans massa skakningar och hög puls. usch det är verkligen inga roliga biverkningar. fast läkaren säger det med sammandragningar är inte helt bra, man ska kunna gå och göra saker som inte är för ansträngande utan att man får en sammandragning. fast jag hade bara ont inatt kanske dels för alla biverkningarna man låg på helspänn hela tiden så att inget skulle hända liksom. man är ju verkligen rädd, vågar inte ens gå på toa och göra nr 2 för man är rädd att cerclaget ska gå sönder.... uha vad gör man?!
    Vet hur du känner dig när det gäller nummer 2. Mitt ena barn kom när jag var på toa då det har jag alltid i baknacken. Det ska nog rätt mycket till för att cerklaget ska spricka. Jag fick värkar var 4de minut med cerklage. Det blödde rejält men det höll tills de klippte upp det. När de klippte det var jag öppen tre cm. 

Härom natten drömde jag att jag var på toa och när jag var färdig låg där en bebis i skålen. Var ju jätteledsen tills att jag kom på men nu har jag ju cerklage så då kan inte detta hända.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-04-30 16:29:41 följande:
    vixan: fick aldrig helt bekräftat att det var infektion, men läkaren som undersökte mig då tyckte att det såg rörigt o smetigt ut.. det såg rött o irriterat ut så hon uteslöt inte infektion, fick antibiotika då o efter den kuren kändes det ngt bättre.. fick du inget bricanyldropp när de satte cerklaget heller? jag fick det för o lugna livmodern.. det är sant att efter ett tag slutar bricanyl att fungera.. läkaren pratade om att när kroppens receptorer är fyllda så gör de inte längre ngn verkan.. hoppas verkligen du slipper de problemen jag hft hela tiden, mitt sitter ju väldigt långt ner o det skaver vilket gjort att jag inte kunnat sitta några längre stunder på en vanlig stol..

nr 2 tyckte jag oxå var läskigt då jag satt på toa när fosterhinnorna brast när jag väntade wilton.. det är väl oxå först nu jag kan k'nna mig avslappnad när jag är på toa.. usch vilken otäck dröm.. har oxå haft ngn liknande
    Nix inga bricanyldropp alls. 
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-05-01 11:03:37 följande:
    idag är ingen bra dag, har haft ont i huvudet sen inatt, det bara kom,pang! sen känner jag mig skakig och lite småsjuk rent allmänt. men har ingen feber iaf. Kanske kan vara vettigt att ringa 1177 om det inte går över. Man blir ju nojjig för minsta lilla just nu, ska iaf vila mer än jag gjort, idag går jag inte utanför dörren.
    Ska klämma mig igenom sagan om ringen triologin idag trots mysväder. men jag har fortfarande inte sett röken av min hängmatta!!! Förvånad 
    hur går det för er andra? 
    Låter som biverkningar av bricanyl. Tar du dem fortfarande. Ingen hängmatta här heller förstår inte heller att den inte kommer hit av sig själv. 
  • vixan
    Lanie skrev 2011-05-01 11:37:35 följande:
    snalmums: det där låter så likt mina upplevelser, bara helt plötsligt få ont i magen o så börja blöda.. iofs så hade det gått längre för mig, var 4 cm öppen när vi kom till sjukhuset, åkte in med buktande hinnblåsa eller hur de nu förklarade det.. det gick inte o göra ngt för att stoppa förloppet? för mig var det ju redan kört, allt de kunde göra var att fördröja förlossningen lite så han skulle få en chans att utveckla lungorna lite mer, men det gick bara o fördröja det lite sisådär 15 timmar. jag hade en cmvinfektion som höll på o läka, men det var inte pga den som gjorde att förlossningen satte igång. hade den infektionen påverkat så yttrar det sig om fosterdöd i magen, inte att förlossningen sätts igång... vi håller tummarna att det går vägen den här gången!
    De flesta infetkioner kan trigga igång en förlossning. Min läkare berättade om ett fall där en kvinna hade infektion i tanden som fick förlossning att starta.
Svar på tråden Cerclage?