• vixan

Cerclage?

Nenne skrev 2011-05-19 20:05:33 följande:
    okej....som sagt så om de nu var slemproppen jag fick veckan innan Malte föddes så var min också helt genomskinlig och som sagt väldigt geleaktig typ som gel man äter. Men tror inte heller jag behöver oroa mig. Men man blir ju lite väl nojig just nu. Trotts att jag även går in i v 27 (26 +0) trodde de skulle bli lite bättre då. Men blir nog helt lugn efter man gjort 28 hela veckor. Trotts att jag vet att de överlever nu om den skulle föddas nu. Men har sagt att den ska stanna minst 8 veckor till ;)
    Ja du denna eviga oron. Den fortsätter mer eller mindre resten av livet. 
  • vixan
    melinda88 skrev 2011-05-19 20:27:10 följande:
    Hej på er!

Jag miste min dotter i v 22 och är nu gravid igen (13+1). Den 10 juni ska jag få ett cerklage isatt och jag känner mig som ett frågetecken när det gäller det mesta kring proceduren. Tänkte höra om det är någon som har lust att berätta hur det går till? Ska få lite mer information inom dom nämsta dagarna men det vore skönt att få höra från någon som själv har erfarenhet av det :)

Vad händer på sjukhuset? Narkos? Hur är det att leva med det? Något att tänka på? Sex? Som sagt så är frågorna många :)

Kramar till er alla
    Beklagar att du mist din dotter men gratulerar till ny graviditet. 
  • vixan
    Lanie skrev 2011-05-19 22:04:49 följande:
    hej igen alla! är hemma nu. läkaren kunde inte så ngt färskt blod så därför tog hon beslutet att inte klippa cerklaget, dessutom de sd jag har gör inte ont o befinner sig mest till övre halvan av magen, känner alltså inget tryck nedåt i samband med sd. hon hittade inte tappen, så förmodligen är den utplånad så det enda som håller ihop allt är cerklaget. läkaren tror det blir bebis när som helst, så fort jag får onda sd eller färskt klarrött blod så är det raka vägen in.

jag tror inte man ska stirra upp sig för hur det är för andra. för andra kanske det är normalt med gelaktiga flytningar, andra har grönaktiga, ngn tredje bara genomskinliga tunna. tror mest man ska hålla utkik efter om ngt förändras. för mig som inte haft slemmiga flyttningar alls, har bara haft tunna, genomskinliga innan o helt plötsligt blir det en annan karaktär på dem. därför jag ringde.hej på dig!

beklagar din förlust o passar på att gratulera till det nya livet i magen! det är bra av dig o ta reda på lite vad andra upplevt innan du ska få information, det gör att du kan ställa ännu mer frågor när du väl sitter där.

Antingen blir det narkos eller ryggbedövning, det har o göra med vad operatören anser vara bäst. jag blev sövd och jag blev inlagd med bricanyldropp över natten för de ville hålla koll på att allt var lugnt. hur du kommer o leva är mkt upp till dig själv. förmodligen kommer du o få höra att du kan leva relativt normalt men ska undvika träning, tunga lyft, bad, kanske även sex. sen är det upp till dig att känna efter hur mkt du tror du klarar av. vissa kan leva ganska normalt, medan andra blir helt sängliggande. själv har jag tagit det väldigt lugnt, kanske lagat lite mat, slängt in en tvätt i maskinen då o då, varit med till affären ngn gång.. men annars har jag varit hemma, legat i soffan eller sängen. det är nu när jag kommit längre (är i v 35+) som jag har vågat att börja göra mer hemma. kommer du o bli sjukskriven?

lycka till med allt!
    Tycker det är så spännande att du är så nära. Känner mig lite delaktig =). Vi får väl vänta och se vad som händer.
  • vixan

Har fått dagens motion. Har jagat en geting i hela huset och jag är livrädd. Stackars bebis men jag fick den.

• vixan
    snalmums skrev 2011-05-21 16:54:11 följande:
    taaaack för era svar! jag har inte haft någon sammandragningar eller så heller ingen blödning så allt är säkert i sin ordning. ska på kontroll på tisdag så jag har mestadels legat förutom när det är toabesök och matdags.
    jag är väl inte direkt jätte orolig men klart man funderar på om det skulle kunna gå sönder för jag var på toa och tog i lite? min läkare sa att om bandet ska gå sönder så ska man ha värkar, fast det kanske inte stämmer?
    Tror inte att cerklaget lossnar så lätt om det är rätt fast. Jag hade värkar var fjärde minut och bebis låg och tryckte med huvudet på cerklaget och det höll. Blödde förvisso väldigt mycket men det kan ha varit från moderkakan.
  • vixan
    snalmums skrev 2011-05-22 11:52:47 följande:
    spännande med en månad kvar nu till bf, idag är det tom mindre än en månadSkrattande
    vid 22-tiden så ringde jag faktiskt in till fl och dom tyckte jag skulle komma in, dom kollade mina sammandragningar och bebisens aktivitet i magen eller någon kurva ialf. det var en riktig busunge som inte ville vara med på någon kurva och låg och sparkade heeeela tiden. hahahaha allt såg bra ut, tappen var nu ca 2cm från att varit 11mm tidigare när jag kom in med en påverkad livmoderhals innan dom satte cerclaget. fick några bricanyl tabletter med mig hem. dessvärre trodde läkaren att jag har en kraftig foglossning därför har jag ont i ryggen och värken i magen/ljumskarna.
    nu kan jag ialf andas ut vet att mitt bajseri tog ingen skada.

nu hoppas jag på kunna göra nr 2 utan att vara så hård, ökade lite på mängden av lactulos i filen.

lät verkligen gott med grillatFlört idag får mannen grilla åt oss får se vad det ska grillas för något?
    Vad skönt att allt såg bra ut! Nu kan du bajsa lugnt igen =). På tisdag är det min tur att bli undersök.
  • vixan
    snalmums skrev 2011-05-22 13:52:03 följande:
    hahaha ja förhoppningsvis! ska nog ge fan i microlaxen faktiskt man blir helt förstörd i magen efteråt!
    fast igår var jag tvungen för att kunna göra nr 2.

har också min kontroll på tisdag 8.30, men vet ju att det såg bra ut igår ialf skönt!
    När jag fick mitt förra cerklage så vågade jag inte göra nummer två och frågade efter något som kunde mjuka upp så jag slapp ta i. Läkaren vill helst inte ge mig något utan rekomenderade att äta mig till en mjukare mage.

Usch vad detta är tråkigt!! Har aldrig varit så sugen på att klippa gräset.
  • vixan
    snalmums skrev 2011-05-22 16:48:19 följande:
    förstår, men det är svårt att få en mjukare mage faktiskt när man typ bara ligger hela dagarna. äter linnfrö, katrinplommon med mera för att gå igång magen men icke!
    Blomkål kanske är bra. Päron och vindruvor är också bra.

• vixan

Så här kan man tydligen också göra för att motverka hårdmage.
    http://www.aftonbladet.se/halsa/mage/article12671702.ab

FruHellström skrev 2011-05-22 23:03:29 följande:
    Hoppas ni haft en bra helg tjejer! Här i Trosa har vi haft blåst o sol, o bränt alldeles för mkt pengar på blommor o krukor! Men oj så fin altan o trädgård man har nu! Heeeelt slut dock då jag krälat runt mer än jag borde. Träningsvärk AB...
    Men magen verkar må bra, molvärk o spänningar är vanligt denna vecka (v17) enl  allt man läser i böcker o på nätet. Tror det har o göra med att man inte är van o röra sig så mkt, men nu blir det en soft vecka igen .-) 

Btw, kaffe sätter fart på magen, jag har inte druckit kaffe på 3mån, idag blev det två koppar! Blev jättesugen av ngn anledning, o det satte fart på magen ordentligt kan jag lova

Sov gott! 
    Här har det varit en helg med sommarvärme, regn och åska. Nu är det fint igen! Skulle också vilja åka och shoppa lite blommor till tädgården men vågar inte gå så mycket.

• vixan
    FruHellström skrev 2011-05-23 09:44:53 följande:
    Uhh, blir illamående när man läser om alla konstiga saker folk petar i sig, hahah!

Du får ju såklart ta med dig mannen, min sambo har fått burit krukor, grävt o släpat hela helgen, jag har bara planterat o sagt vart det ska ståFlört  Han var oxå helt färdig igår, somnade på soffan, sittandes...mitt nya smeknamn "miss domina" kanske är befogat{#emotions_dlg.djavulsk} 

Börjar bli nervös inför kollen imorrn, men hoppas läkaren säger att det är OK att man tar en tur till Åland, det är ju bara 4dagar.  Men man måste tydligen fråga FK om man får åka utomlands när man är sjukskriven, jättemärkligt, det är ju ett miljöombyte som säkerligen bara gör gott. O såklart kan man ligga ner o "umgås" med familjen. Lika bra o fråga om "lov"...

Hoppas oxå allt är bra o att tappen är som den ska vara, liten är det iaf inget fel på, låg en halvtimme igår o bara kände hur den svängde runt o bökade i magen, supermysigt
    Ja glöm inte meddela i god tid att du ska utomlands. De strulade och vägrade ringa upp mig inom de 48 timmarna som är deras regel. 

Jo visst kan jag ta med mannen men han kan inte bära mig jag vill inte gå för mycket. 

Jag känner inte alls så mycket av den lilla några små lätta buffar några gånger om dagen.
Svar på tråden Cerclage?