-
Min dotter var fixerad i v32 men behagade inte titta ut förrän v 40+4 vilket var tre veckor efter cerklageklippet.Becka81 skrev 2012-02-09 07:57:09 följande:Ester: hoppas det går vägen. Igår var jag hos BM och nu har bebisen tydligen fixerat sig. Känns lite spännande även om jag förstått att det inte säger något om när det blir förlossning. Har däremot vaknat av sammandragning och lite ryggont inatt istället för ara trängningar. Men om bebisen är fixerad och man har cervix insuficiens innebär det då att man bör ta det lite lugnt igen? Idag är det 40 dagar kvar, tiden den skyndar långsamt. -
Det kommer gå bra ska du se oron hör till och den blir inte bättre efter bebisen har kommit ut =) Finns miljontals saker att oroa sig för.Becka81 skrev 2012-02-10 14:02:36 följande:Vixan: skönt att cerclaget höll till klippet. Jag har oroat mig lite för att det inte ska hålla så bra nu när barnet är fixerat. Har dessutom fått lite mer sammandragningar och magen har blivit lite öm vid beröring ibland. -
Om mamman haft vattkoppor har bebisen skydd fram till att den är 6månader. =) Försår er oro jag lever i den och långtar tills mars är slut för då ska sjukdomarna lugnat ner sig.violatricolor skrev 2012-02-25 19:21:07 följande:Becka:
Antagligen hade hon rätt i att man nog märker om bebisen börjar tränga ner. Hoppas det...
Intressant att hon trodde att du inte skulle gå tiden ut pga molvärken. Vad hoppas du själv? Vill du att det sätter igång så snart som möjligt?
Vad jobbigt för henne med vattkoppor. Är du orolig att bebisen ska bli smittad om den föds nu?
Det går verkligen mycket nu. Det är många influensafall i år och det sägs att den inte nått sin topp ännu och så kräksjuka och vattkoppor. Vi har diskuterat en del hur vi ska minska risken att nyfödingen blir smittad men man kan ju inte isolera sig hur mycket som helst, då blir man ju knäpp och jag har ju redan varit så isolerad under graviditeten. Det vi tänker är väl att be folk vara noga med handhygienen när de kommer hit, inte låta skol- och förskolebarn komma hit de första veckorna och undvika folksamlingar så gott det går...
Nu är det 9 dagar kvar till snittet. Ska bli intressant att se om det startar innan eller inte.
Nu vill ju du föda vaginalt denna gång men har din läkare sagt något om hur många snott du kan göra? jag frågade min läkare om detta och han hade ju inget tydligt svar på det förutom att risken för allvarliga komplikationer ökar för varje snitt och att man kanske åtminstone ska fundera innan man skaffar barn efter att ha gjort två snitt men jag känner ju personer som gjort i alla fall tre...
-
Vi har försökt undvika allt det där men vi har ju en äldre tjej på 4 år som drog hem en förkylning så liten blev förkyld trots allt. Kräksjukan drabbar sällan spädbarn och isafall välidgt mild form. Förkylning och flunsan kan bebis få så va varsam de 3 första månaderna.
-
Vi hade en nappflaska som fungerar som ett bröst. Bebisen måste suga för att det ska komma ut något så hon kan dricka i sin egen takt och ta sina pauser. Det är av fabrikatet medela.violatricolor skrev 2012-03-10 00:46:08 följande:Ja, jag hoppas det ska funka.
Någon av er som flaskmatat som vet hur man undviker att de sätter i halsen? Min tös har satt ersättningen i halsen ett par ggr och det är ju skitläskigt! Har flaska med minsta hålet. -
vixan skrev 2012-03-12 18:31:05 följande:Vi hade en nappflaska som fungerar som ett bröst. Bebisen måste suga för att det ska komma ut något så hon kan dricka i sin egen takt och ta sina pauser. Det är av fabrikatet medela.Vi använde medela nappen de två första månaderna då d´sugtekniken är samma som på ett bröst. Därefter gick vi över till dr browns.violatricolor skrev 2012-03-12 20:52:14 följande:Tack för tipset! Ska kolla efter eb sån. Vi har nu en mam 1 och en dr Browns och av dem funkar den sistnämnda ganska bra. -
Hej Snabelmus!snalmums skrev 2012-03-27 09:35:33 följande:Hej!
hoppas: jag kände ingenting när min tapp blev kortare men kände däremot ett tryck neråt. vi åkte in direkt och det var tur det annars skulle inte min prinsessa vara hos oss idag. man ser ju bäst på ett vul om man ska kolla tappen osv. kanske lång tid för dig att vänta på besök hos bm, jag skulle nog ringt tidigare för att få bekräftat att allt står rätt till. jag fick ett akut cerklage i v 21+4 då var det 13mm kvar på tappen och en funeling det gick men det var 50% chans att det skulle gå bra, risken var ju att sticka hål på fosterhinnan... ialf hoppas det var lite svar ovh grattis till graviditeten.
kramizzar: jag kände mest att det spände lite, fick lite sammandragningar och ökade flytningar det är vanligt efter ett cerklage insättande. eftersom jag fick ett akut cerklage vart jag heltids sjukskriven och ordinerad mkt vila. tror det är lite olika från fall till fall. men ta det lugnt och tror det ska mycket till innan cerklaget går sönder, sen beror det på hur hårt man sytt fast det.
ett tips för dessa magar är inolaxol, det var guld värt. jag var seeeg i magen och hård! det blev mkt lättre att gå på toa att göra nr 2. och grattis till graviditeten!
fru hellström, vixan, lanie: hur går det för er, saknar er här inne i tråden. dock kollar jag inte lika ofta längre som förut för ca 1 år sedan. shit vad tiden går fort. när vi satt med våra magar gick det såååå långsamt.
stor kram på er alla och glad påsk!!!
Som sagt det blir inte lika ofta man tittar in nu när man har bebisen utanför magen. Ja tänk vad sakta tiden kan gå. Tyckte det gick jättesnabbt för alla andra här i tråden. Snart är det dags att börja jobba igen. Börjar i augusti så mannen också får vara lite ledig =)
-
Förstår att det inte är kul att börja jobba igen men man har inte ett val. Jag har ferietjänst så jag har ju rätt till semester som baseras på 120 dagar sen har jag 180 dagar då jag var sjukskriven så jag får nog ett halvt sommarlov. Har dagar kvar att ta ut med min äldsta dotter och på det sättet kan jag spara minstingens föräldrardagar.snalmums skrev 2012-03-28 18:48:58 följande:Åh det låter härligt! Jag ska börja jobba på måndag och inget jag direkt ser fram emot. Dels för att slippa ta ut fld dagar under sommaren då jag har uppehålls tjänst så då har jag rätt att få en del under sommaren sedan jobbar mannen lite extra under sommaren. han ska gå hemma fram till jul och i december sticker vi till thailand i 2v det får bli min morot för att jag ska jobba nu :)
härligt att höra att det går bra för dig/er! jag är nog sugen på en till men vet i tusan om jag orkar en gång till med en graviditet med cerclage osv. men men vi får väl se vad som händer, lite kostnads fråga också eftersom man lär bli sjukskriven.
Kram
Förstår att ni är sugna på en till och som tur är så vet du att allt man kommer gå igenom under den tuffa graviditeten är värt det. Här har nog bebisverkstaden lagt ner jag är för gammal nu så två tjejer får räcka men vi har faktiskt köpt en vovve.
Härligt med thailand! -
Då är du i trygga händer förmodar att du har dr olofsson.nyasha skrev 2012-04-12 09:52:25 följande:LisaVäntar:
Var bor du? Jag hade problem med att få cerklage med motiveringen att man på mitt sjukhus inte sätter det förrän efter två sena missfall/prematurbörder. Så jag vände mig direkt till Spec Mvc/kvinnokliniken i Malmö och pratade med dem.
Du kan ju alltid vända dig till en annan läkare för ett andra utlåtande om den läkaren du har nu inte tycker cerklage är ett alternativ. Skadar inte att få höra vad en annan läkare har att säga.
Nu väntar vi vårt tredje barn (har en ängladotter och en son på snart två år sedan innan) och har fått tid för cerklage 28 maj.
-
Ester: Jag klippte mitt cerklage i v 37+ och födde i v 40+4
-
Jag vaknade kl 2 på natten av mensvärkar men somnade om vaknade igen runt halv fyra gick på toa fick en blödning som upphörde. Åkte in med mensvärkar var 8 min. Var öppen 3 cm fick lavemang och tjo så var det igång. Två timmar senare var hon ute. Vattnet gick strax innan hon kom ut.Ester03 skrev 2012-08-12 08:30:47 följande:
Det ser ut att kunna bli samma sak för mig. Jag har nu kommit fram till 38+3 och det finns inga tecken på att förlossnginen är nära förutom att förvarkarna gör lite ondare.
Hur startade din förlossning, med vattenavgång eller förlossningsvärkar? -
Cerklage proffesorn från malmö var min läkare. Vad heter din läkare? Är hon möjligtvis dansk?Dallis skrev 2012-12-07 23:51:22 följande:Hej tjejer!
Här har varit lugnt ett tag....
Jag har kollat läget i tråden med jämna mellanrum, men inte haft orken att skriva.
Jag är så trött hela tiden, men mår annars bra.
Jobbade en dryg månad efter att jag fick cerklaget och det kändes rätt bra. Fick en del sd efter de långa och intensiva dagarna bara.
Är sjukskriven 100% sen en månad tillbaka, eftersom jag fick en ny läkare.
Hon undrade varför ja hade fått gå tillbaka till jobbet alls. Tappen är kort (ca 35mm) så jag får absolut inte jobba. Tydligen var den kort redan när cerklaget sattes....
Har fått besked på att jag kommer vara sjukskriven resten av graviditeten.
Går på kontroll på specMVC 1 gång i månaden och har en toppen läkare. Hon har tydligen jobbat i Malmö med någon cerklage proffessor, så hon kan sin sak :)
Blev väldigt mycket ego märker jag...
Hur går det för er andra?