• vixan

Cerclage?

FruHellström skrev 2011-05-01 20:53:49 följande:
    tar bara till kvällen, och ikväll är det sista tabletten, har inga direkta sd nu så. men kan biverkningar sitta i såhär länge av dem? Känns lite som hugg i underlivet och längst in/upp. Ska ringa kk imorrn om det inte blir bättre. bättre ett samtal för mkt än ett för lite...

Ska bli regnigt o kyligt här en vecka framöver så karln har några dar på sig iaf  
    Bra att du ringer! Jag ska på kontroll på tisdag och se hur cerklaget sitter. Tycker det är lite skönt att vädret ska bli sämre. Mysigare att sita instängd med en bra bok och film.

Sovgott alla!
  • vixan
    MiScHoOo skrev 2011-05-03 00:15:42 följande:
    Hej karolina, roligt att höra att du också har abdominell cerklage och jag blir glad om du updaterar hur du ska leva och så vidare med ditt cerklage eftersom jag har samma och vet nästan ingenting men framför allt grattis till graviditeten och önska att du än en gång får ett barn och hoppas att den blir friskt och roligt att du har ett levande barn även om han är sjuk.

Kram miriam
    Vad är egentligen skillnad på cerklagen? Är det att det abdominella sätt högre upp eller? Hur högt sitter det i såfall. Mitt sitter väldigt högt men det är ett vanligt eller satt iallfall hoppas ju på att det sitter kvar där han satt det.
  • vixan

Klockan 14 blir det gynstolen för att kolla trådarna och tappen.

• vixan

Hej alla!

Hemkommen från farbror doktorn. Det såg fint ut och inte svullet och dant. Tråden satt på plats 35mm upp min tapp var 56mm lång och sluten. Inre livmodermunnen var sluten. Kändes bra!!

Man får passa på att handla det man snubblar över annars ångrar man sig. Själv har jag det jag behöver har inte sålt eller slängt något. En skötväska skulle jag kunna tänka mig att köpa. Har emmaljungas mjuka väska vill ha en med fack och ordning.  

• vixan
    ISSEN skrev 2011-05-03 16:07:26 följande:
    Hej allihop! Skönt att alla verkar må bra! Själv är jag en aning nervös, är i v 25+3 och på torsdag ska jag få sprutorna för lilla Flisans lungor, min läkare har vrit väldigt osäker på om och när hon ska ge mig dem men ringde idag och sa att hon pratat med neoläkarna och spec på solna och nu har de bestämt att jag ska ha de nu! Känns inte bra om jag ska vara ärlig... känns som de tror att jag ska föda vilken dag som helst!! FYfan för den här ständiga oron!! Jag vill så hemskt gärna komma till v 30 åtminstonde ju!! och v 26 närmar sig med stormsteg (min son föddes 26+2) så det gör mig sjukligt nervös! Jag har ju trots allt bara 19mm tapp, dock helt stängd (i torsdags) men man vet ju aldrig, sammandragningarna finns där men är rätt få kanske 4 om dagen så adalatet verkar göra sitt men nu när jag oroar mig kanske de blir fler?? Jag är livrädd just nu!!!!
    Förstår din oro. Du får knipa och vila. Har du inte cerklage? Huvudsaken är ju att tappen är stängd. håller tummarna för att det ska gå bra.
  • vixan

Nästan lite farligt när man inte känner av cerklaget. Har plockat undan i dotterns rum så städerskan kommer in. Har även sorterat hennes garderob som var helt upp och ner så nu blir det en stund i solen med en bok.

• vixan
    FruHellström skrev 2011-05-06 11:08:43 följande:
    lyllo dig!!
    jag hängde två masiner tvätt i förrigår, hade ont så fort jag stod upp igår, hoppas det lugnar ner sig så jag kan göra smörgåstårta med sonen i helgen! Han blir 9 på måndag o beställde smörgåstårta till kalaset, hmm...Skrattande    Ringde in igår o ska på efterkontroll den 24maj, så det blir lungt fram tills dess.
    Ja det är verkligen skönt men jag ska ju inte göra sånt som att plocka undan. Jag ska också på kontroll den 24 maj. =) Jag tror att graviditeten går snabbare tack vare de täta kontrollerna man ser framemot dem istället för v40.
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-05-06 11:31:02 följande:
    Hahah, vilken fråga det blev; "Hur har ni det med liggandet"? 
    Menar självklart hur mkt ni ligger under ett dygn, sover, vilar, läser osv.Foten i munnen 
    Hehe ja du det blir inte så mycket liggande här inte hehe.

Jag ligger inte ner i 23 timmar iallfall. Det blir mindre och mindre känner jag. Ligger ner kanske i 19 timmar men på dagen blir det ju mycket upp och ner. Ligger kanske en timme sen går jag upp och går en runda eller startar en maskin eller lagar mat. Idag känner jag att jag var lite överdriven när jag plockade undan i dotterns rum. Satt iför sig ner på en stol när jag vek i ordning kläderna. Min läkare sa inget om att jag skulle ta det lugnt de 3 första veckorna. Han säger att ju längre tid det går i graviditeten desto mindre kan ska du göra då det blir tyngre. Men då andra läkare har sagt till många i tråden att de ska ta det lugnt de 3 första veckorna så gör jag det. 
  • vixan
    Lanie skrev 2011-05-06 12:51:49 följande:
    vixan: det är bra att du vilar på o känner efter!min läkare var väldigt tydlig med att ta det väldigt lugnt fram till v 26 åtminstone o sen fick man se hur det såg ut.. så tvärtemot din läkare så har jag ju blivit mer rörlig nu på slutet än jag var i början.. nu vet jag ju att bebis inte bara ramlar ut... :)
    Tror min läkare menar att mellan v20-28 så är det kritiskt så då ska man ta det lugnare än i början. Det är ju då det börjar bli lite tyngre. Det är inte så ofta som det händer något innan v20 sa han till mig. När jag öppnade mig väntade jag ju 2 stycken och det var i v 19+5 men jag hade förvisso vattenavgång i v 16+ något. 

Nej äntligen är din bebis för stor för att ramla ut. =)
  • vixan
    Lanie skrev 2011-05-06 12:56:27 följande:
    snalmums: gott o höra att det går fint för dig! skönt o kunna sitta lite utan att få ont.. själv har jag ju inte suttit normalt på snart ett halvår så undrar hur det ska gå sen när cerklaget är borta... kan man glömma bort hur man ska sitta? hoppas du o bästa vännen får en fin helg!

imorgon kommer tjejgänget hit, de ska först bowla, jag hoppar den grejen så skulle de ta med sig hämtmat på vägen hem o sen ska vi sitta här o bara mysa.. många av vännerna har inte varit i vårt nya hus, så det ska bli spännande o se vad de tycker. sambon funderar på o vara hemma, får se hur länge han står ut med 10 kacklande tjejer..
    Oh vilka underbara kompisar! Jag längtar!
Svar på tråden Cerclage?