Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

Cerclage?

Jomajano: Det finns ju alltid en risk att förlossningen startar innan cerklaget är borta och i så fall antar jag att de tar bort det när de anser att det gått så långt att det kan skära eller att förlossningen inte går att stoppa längre. Har det betydelse att ditt cerklage sitter ytligt alltså?

• violatricolor

Skönt att höra att klippet brukar gå fort i alla fall! Får se hur det känns helt enkelt. Har ni haft lustgas vid klippet allihop? 

• violatricolor
    Trassel skrev 2011-11-30 13:34:06 följande:
    MammaMys, nej å vad hemskt! Det är ju inte säkert att man hade kunnat göra nått ändå men vad jobbigt för din exsvärfar. Tungt och jobbigt! Många kramar!!

Viola, nej ingen lustgas det har de faktiskt aldrig nämnt. Men jag är inte kompis med lustgas ändå så jag är glad om jag slipper
    Då så... Då kanske jag kan prova utan. Är inte heller så förtjust i lustgas.
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2011-11-30 14:31:27 följande:
    Har aldrig testat lustgas. Varför gillar ni det inte? Börjar fundera lite över hur jag vill ha min förlossning även om det är ett bra tag kvar.
      Jag har aldrig gillat att bli yr... Blir mest yr och kallsvettig av lustgas (får väl lite halvpanik an yrseln) men har bara testat det en gång. Inte uteslutet att jag testar det igen men jag vill först och främst prova utan - tycker det vore en intressant upplevelse haha
  • violatricolor
    Ester03 skrev 2011-11-30 15:37:39 följande:
    Jag använde lustgas vid förlossningen och älskade det. När jag väl fattat hur man ska andas in gasen så var det en ofantlig hjälp för mig att klara värktopparna. Jag hade fått en epidural insatt, men den satt fel och gav ingen verkan. När sköterskorna märkte hur jag kastade mig på lustgasen vid varje värk så fattade dom till slut att epiduralen inte fungerade och anestesiläkaren kom tillbaka och satte om den, men då var större delen av förlossningen redan över. De sista timmarna med fungerande epidural hade jag betydligt mindre smärta, men jag är oändligt tacksam att jag hade lustgas de första timmarna.

Mitt cerklage tog de bort akut utan smärtlingring efter att vattnet börjat sippra ut (i vecka 34) trots att jag inte hade några värkar då. Jag är väldigt känslig i de nedre regionerna, men det gjorde inte särskilt ont och gick snabbt.
    Låter bra att du klarade dig utan lustgas vid klippet men att det var bra vid förlossningen! 

• violatricolor

Vad har ni andra haft/tänkt ha för smärtlindring vid förlossning? 

Jag hade endast lustgas (inledningsvis även varma handdukar) vid förlossningen i v 22+5. Men jag trodde jag skulle dö på slutet och undrar hur utdrivningsskedet ska gå med ett stort barn om det var då jobbigt med ett litet. Kan förstås bli annorlunda om förlossningen är mer välkommen och det inte är så chockartat. Jag vill helst klara mig utan medicinsk smärtlindring hela vägen, både pga biverkningarna och för att jag tycker det vore en intressant upplevelse. Kanske aldrig får någon mer chans ju.... Men jag vill ändå vara påläst och ha tagit ställning till olika former av medicinsk smärtlindring och då särskilt som man kan få i slutet. Jag funderar lite över bäckenbottenbedövning. Någon som har erfarenhet av det och vill dela med sig?

Bäckenbottenbedövning är ju inte särskilt vanligt längre, vad jag förstått, finns det något bra alternativ? 

• violatricolor
    Lanie skrev 2011-11-30 15:21:13 följande:
    viola: hade inte heller lustgas när de gjorde klippet.. hade den knappt under förlossningen alls då jag gjorde fel o spände mig mer så ingenting blev bra.. hade den när de sydde mig o då för första gången funkade den.. när jag inte ville andas i den längre sa de att jag skulle fortsätta o då fungerade den.. så jag gjorde fel.. det var väldigt skönt o va lite borta när de sydde, men det var lite jobbigt efteråt när jag bara låg o fnittrade som en annan pinsam tonåring..

mammamys: beklagar sorgen! <3
    Ursäkta spammande... missade svara på detta. Men kan tänka mig att man vill ha någon form av med. smärtlindring när/om de syr! Även om man inte haft det innan. 
Svar på tråden Cerclage?