Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

Cerclage?

Snöboll: Förstår om det inte alls känns aktuellt nu och att ni är mitti den akuta sorgen men när du känner att du orkar så kanske du skulle läsa vad MiScHoOo skrivit här i trådet och hennes presentation. Hon har liknande erfarenheter som du, tror jag.

Kram igen! 

• violatricolor

Min läkare sa att oftast händer det bara en gånh. Vad jag förstått beror det lite på förloppet och om det finns indikationer på försvagad livmoderhals (tyst öppnande, konisering etc) om man går cerklage efter EN prematurförlossning/sent missfall.

Och jag fick cerklage efter "bara" en prematurförlossning och anledningen att jag fick cerklage var att jag har en livmodermissbildning och det finns en del forskning som visat att cerklage kan hjälpa när man har den missbildningen. Det var dock ingen självklarhet att jag skulle få det och jag lät läkarna bestämma. De diskuterade det i team och gick igenom en del forskning. Så om jag har en livmoderhalsförsvsgningen är alltså oklart men man kan få cerklage av sådana här skäl också...

• violatricolor

Min läkare sa att oftast händer det bara en gånh. Vad jag förstått beror det lite på förloppet och om det finns indikationer på försvagad livmoderhals (tyst öppnande, konisering etc) om man går cerklage efter EN prematurförlossning/sent missfall.

Och jag fick cerklage efter "bara" en prematurförlossning och anledningen att jag fick cerklage var att jag har en livmodermissbildning och det finns en del forskning som visat att cerklage kan hjälpa när man har den missbildningen. Det var dock ingen självklarhet att jag skulle få det och jag lät läkarna bestämma. De diskuterade det i team och gick igenom en del forskning. Så om jag har en livmoderhalsförsvsgningen är alltså oklart men man kan få cerklage av sådana här skäl också...

• violatricolor
    zika skrev 2012-10-22 18:09:12 följande:
    Tyvärr föddes vår son igår i v19+3. Vi hann aldrig med att försöka sätta cerklage. Vattnet gick plötsligt trots strikt sängläge

Beklagar verkligen, gör så ont! Kram!
  • violatricolor

Å, min tapp var också oftast runt 35 mm men jag visste inte att det var kort?

Skönt att du blev sjukskriven iaf. Minns denna tid för ett år sen... julkalendern och Nyhetsmorgon var min start på dagen. Sen lite surfa på nätet och tv-serier (borde köpt fler). Ibland åka och köpa EN julklapp (inte bära mer...) eller ta en kort fika. Måste du vila hela tiden?

Lycka till Dallis!

• violatricolor

Hur går det för alla andra cerklagebebisar? Fullt upp? Min "lilla" tjej är 9 månader nu och har lite mer separationsångest och är svårare att lägga än vanligt... Men vi sover skapligt ändå. Hon är för det mesta glad och cool men har en stark vilja också.

• violatricolor
    Medina 281 skrev 2013-01-15 18:38:28 följande:
    Hej, jag har haft fått två små i vecka 20 den första i 16 mars förra året. detta var min första graviditet. Blev snabbt gravid igen, och fick en till missfall 18 september 2012. Nu har dom gjort tester på mig dessa visade ingenting. Jag har kvar ett undersökning av livmodern för att se att den ser normal ut. Dom har sagt att jag ska få cerclage vid nästa graviditet. Min fråga är: är det någon här som har fått cerclaget isatt på östra i Göteborg? Hur tyckte ni att bemötandet var? Min andra fråga är: Fick ni en infektion vid tiden av förlossningen? Jag hade det nämlingen, sist så kom jag in med ett CRP på 20, som sedan rusade upp till 150. Är vi som har svaga livmodertappar mer känsliga för infektioner pga av att slemmproppen lossnar och bakterier kan ta sig in lättare, eller är det att vi får lättare infektion vilket leder till för tidiga födslar?? Jätte tacksam för svar

Svarar gärna dig på vissa frågor men inte i tråden utan i pm. Kan du släppa in mig på din sida eller skicka ert pm till mig?
  • violatricolor
    Änglagosse skrev 2013-01-17 22:34:58 följande:
    Hej allihopa.

Den 13e februari är det dags för mig att sätta mitt första cerclage och jag är såå nervös.

Min läkare sa att de sätter in det med ryggbedövning, men hur har ni andra gjort?

Hur har ni levt dagarna efter cerclaget satts? Fick ni stanna kvar på mottagningen efteråt och hur länge?

Har ni fått antibiotika i förebyggande syfte? Min läkare sa att man ej ger det, men jag tycker att jag har läst om många som fått det.

Hur känns det i början med cerclaget?

Många frågor här, hoppas att någon orkar och vill svara.

Kram!    

Narkos enligt mitt önskemål.

Stannade en natt pga att jag fått mycket smärtstillande och var lite yr.

Ingen antibiotika. Tror jag fick något livmoderavslappnande före ingreppet men är inte säker på det!

Blödde lite.

Sjukskriven fram till förlossningen bortsett från några dagar då jag provade att plugga men det funkade inte, fick ont i magen och måste vila.

Födde frisk flicka i v 38+3

Stort grattis till graviditeten och lycka till!
  • violatricolor
    Felicia78 skrev 2013-01-18 17:08:21 följande:
    Jag fick sedan stanna kvar ett dygn efteråt o fick brikanyl i förebyggade syfte eftersom risken för sammandragningar osv ökar avsevärt precis efter man liksom vatt inne o retat...

kram 

Verkar vara så olika! Minns att jag frågade min läkare om det men tror jag fick det innan operationen bara, inte efter. De tyckte det räckte att ha koll på mig efter.
  • violatricolor
    Felicia78 skrev 2013-01-18 17:08:21 följande:
    Jag fick sedan stanna kvar ett dygn efteråt o fick brikanyl i förebyggade syfte eftersom risken för sammandragningar osv ökar avsevärt precis efter man liksom vatt inne o retat...

kram 

Verkar vara så olika! Minns att jag frågade min läkare om det men tror jag fick det innan operationen bara, inte efter. De tyckte det räckte att ha koll på mig efter.
  • violatricolor
    Kaffemajja skrev 2013-05-24 13:31:17 följande:
    Hej, Jag hoppar in i den här tråden....har följt den ett tag. Är gravid i v20 (19+2). Fick mitt cerklage insatt 25/4. Läkarna har sagt att jag ska vila mycket, använda sunt förnuft.....men jag ligger ner mer än så!! Har en dotter på 5 år så jag passar på att ligga mycket när hon är i förskolan.
    Är inte gravid själv men jag fick ungefär samma instruktion (ännu luddigare) och uppfattade den som något flummig... Får jag fråga vilket sjukhus du tillhör?

För mig gick det vägen iaf (det var andra barnet).

Lycka till! 
  • violatricolor
    Kaffemajja skrev 2013-05-25 10:06:56 följande:
    Hej! Jag bor i Norrköping...skönt att höra att det kan gå bra! Kände du också att det sved och stack i cerklaget ibland? Är så svårt att förklara för läkarna hur det känns.....mår i övrigt bra. Tror att jag känner efter lite för mycket
    Ja, det kände jag men jag fick aldrig någon förklaring till det. Hade varit skönt om de sagt att det var cerklaget och att det inte var någon fara, att det kunde kännas så. Har de sagt något om det till dig?

Ja, det blir ju lätt så att man är väldigt observant på sin kropp i såna här situationer och så lägger man märke till en massa ofarliga, helt normala små, små förändringar, som man annars inte ens hade märkt.
  • violatricolor
    Kaffemajja skrev 2013-05-25 13:59:40 följande:
    De har bara sagt att allt ser normalt ut. Har ju en lång väg att vandra och man får försöka komma ihåg att det inte är helt smärtfritt att vara gravid. Även om man har cerklage eller inte! Ha en fortsatt skön helg!
    Ja, så är det ju, inte helt smärtfritt även i normala graviditeter. Det var inte alltid så lätt att veta vad som var normalt och inte, tyckte jag...

Ha en skön helg och lycka till! 
  • violatricolor
    lindaothomas skrev 2013-11-15 21:29:21 följande:
    Novia.

Gjorde nog det när ja hoppade in i tråden för typ 6 mån sen. Men kan ju kolla lite igen.

Hoppas verkligen att de ser bra ut på nästa koll på måndag. Blir så orolig. :(

De får bara inte gå fel nu igen.....

Vill bara hoppa in och säga att jag håller tummarna!
  • violatricolor
    lindaothomas skrev 2013-11-15 22:31:24 följande:
    Tack snälla!

Har slutat blöda vilket är väldigt skönt.

Hoppas bara att bebis vill vara kvar några veckor till minst... Helst några månader!

Skönt att du slutat blöda! Måste vara hemskt oroligt! Hoppas det fortsätter åt rätt håll!
  • violatricolor

Kan också sakna denna gruppen. Min dotter är också fyra år nu. Mår bra. Vill gärna ha syskon men det är ju inte så lätt att bara skaffa... Vi får se. Hoppas att det blir. Är mer aktiv i gruppen på fb.

Fint att läsa ett inlägg från dig Mischooo, hoppas det är bra med dig! Minns hur glad jag blev för att du fick din son!

Svar på tråden Cerclage?