Cerclage?
Hoppas att det är ok att bara hoppa in hos er så här, men har följt denna tråd nu en längre tid. Då jag fick min ceklage insättnings tid igår känner jag nu att jag behöver lite stöd!
Är mitt andra cerclage, men är ändå nervös fast det förra gången resulterade i en flicka i v 36! Är enl läkare i v 12+3 idag och enl mig själv minst i v 13+0. Skulle först fått en cerclage tid v 45 (enl läkare då i 13+5), men har nu inte fått den förrän i v 47 (enl läkare då i v 15+5). Tycker att det känns lite i senaste laget....när har ni fåtte era cerclage insatta?
Risken är ju att tappen hinner förkortas mycket till insättningen men i mitt fall trodde de inte det och de mätte den också vid två tillfällen innan insättningen. Läkarna verkade inte tycka att det var något konstigt alls med att avvakta... Svårigheter att sätta cerklaget uppstår ju främst om tappen förkortats mycket och man kanske till och med har buktande hinnblåsa. Så man måste nog skilja på att sätta ett akut sent cerklage och ett planerat sent cerklage.
Ska tillägga att ett av skälen till att det sattes så sent var att jag inte var något solklart fall för cerklage (tyvärr) utan de förde en lång diskussion, gick igenom forskning mm. Min historia är att jag fått en son i v 22+5 (hade då värkarbete ett dygn) och att jag har en livmodermissbildning (talade för cerklage). Men det blev alltså uppskjutet max någon vecka pga att läkarna inte bestämt sig.