Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

Cerclage?

Hej, Jag är INTE gravid än men jag tänker fan bli det snart! Tänkte bara fråga er: Har ni alla fått sjukskrivning och hur har läkarintygen formulerats? Känner att om jag blir gravid igen så vill jag göra allt för barnet och ta det lugnt (har mist ett barn pga extrem prematuritet - förlossningen satte igång med värkar och någon orsak hittades ej). Undrar vad det finns för möjligheter?

• violatricolor
    Lanie skrev 2011-06-22 16:20:35 följande:
    jag blev först helt sjukskriven fyra veckor efter insättandet av cerklage. sedan blev jag sjukskriven 50% o jobbade 50% hemifrån. hade jag inte haft möjlighet att jobba hemifrån hade jag blivit helt sjukskriven. sen blev jag inlagd pga infektion i livmodern o jag började  o öppna mig, så de sista 2,5 månaderna var jag helt sjukskriven.

min läkare formulerade ungefär som så här: att jag tidigare hade förlorat en son i v 24, i vad som misstänktes berodde på försvagad livmoderhals o att jag hade fått cerklage i den nya graviditeten o därför skulle ta det lugnt, inga tunga luft etc. dessutom skrev hon att jag hade svåra smärtor när jag satt, vilket jag hade, fick det av cerklaget o därför gjorde det omöjligt för mig att jobba heltid (även om jag hade velat jobba heltid)

har du erbjudits cerklage när du blir gravid igen? håller tummarna för att du får plus på stickan snart!
    Tack Lanie för ditt utförliga svar! Har det varit några problem med fk överhuvudtaget?

De vet inte vad de ska hitta på när jag blir gravid.... mer än kontroller på spec.mvc. De har sagt att jag ska ringa och komma dit ca v 10-12 och diskutera saken. Cerklage har varit på tal men det lät mer som att jag skulle gå på kontroller av livmoderhalsen och kortas den så sätter de akut cerklage. När allt är så osäkert så vill jag verkligen inte jobba efter v 12-14 eller så
  • violatricolor
    MiScHoOo skrev 2011-06-22 16:16:09 följande:
    Man blir oftast sjukskriven i v 12-14 då man får cerklage.eftersom försäkringskassan har blivit hårda så sjukskriver läkaren en gång per månad och dem skriver risk för sent abortion
    Tack så mycket för ditt svar! Har det varit några som helst problem med fk?
  • violatricolor

Skalning, Lanie, Trassel och Mischooo: tackar så mycket för era svar. Skönt att ni inte haft problem att få sjukskrivning förutom att den görs en månad i taget. Vet att planerat cerklage är säkrare men jag förmodar att det kan finnas skäl att inte sätta cerklage också? De vet ju inte om jag har försvagad livmoderhals el vad som var fel. Det kommer väl att diskuteras. Nu tackar jag för mig och hoppas att jag snart kommer till den här tråden eller annan väntatråd på riktigt :) Lycka till allihop!

• violatricolor

Åh gud vad skönt att höra att man kan få narkos! Jag var orolig att det skulle vara ryggbedövning, vilket jag hatar... och lokalbedövning vet jag inte vad jag tycker om... nu vet jag inte ens om jag kommer få cerklage men jag är här och tjuvläser lite då och då ifallomatt.

Becka: Jag hör inte till Akademiska i Uppsala men har varit inlagd där några dagar i år och om gynavdelningen kan jag bara säga att alla jag träffade där var helt underbara!

• violatricolor
    Lanie skrev 2011-07-18 14:40:34 följande:
    det var ryggbedövning jag menade i mitt inlägg, skrev fel...
    Okej! Ryggbedövning är något jag undviker in i det sista Har haft det två gånger. Första gången fick jag postspinal huvudvärk (fruktansvärd huvudvärk) och andra gången gjorde det svinont när de satte den och den tog inte ordentligt så de fick söva mig. Narkos älskar jag däremot! Har alltid gått bra! Har fått det fyra gånger
  • violatricolor

Hej tjejer! Tänkte bara fråga: Är det någon av er som fått progesteronvagiatorer för att minska risken för att barnet föds för tidigt? Jag kommer nog att få det men jag hittar så lite info på nätet. Tänkte att ni kanske har någon erfarenhet av det och vet varför de kan hjälpa?

• violatricolor
    MiScHoOo skrev 2011-09-08 12:28:01 följande:
    Jag har frågat läkare om dem i sverige vid mitt andra missfall och fick förklaringen att dem inte säljer dem eftersom det påverkar mammas skelett. Har dem börjat att sälja dem igen?
    MIn läkare sa att jag skulle få det (f
    rån mitten av graviditeten antar jag)...Fattade det som att de inte ordinerat det så länge. Låter ju inte så bra att det påverkar skelettet... Undrar hur. Ska träffa honom i v 16-17 och då ska de också bedöma om jag ska få cerklage (sätts om tappen kortats något sedan v 12).
  • violatricolor

Hej! Blir cerklage nästa vecka för mig. Är då i vecka 19. Lite sent kan man tycka men läkarna tyckte det var tidigt och att det fanns små risker med att sätta det eftersom jag har lång tapp. Nervöst, hoppas det är rätt beslut. Det har varit mycket fram och tillbaka kring detta det lutade åt att jag inte skulle få cerklage så jag var inställd på det. Läkarna tyckte själva att det var svårt att avgöra och de var tre stycken som haft en lång diskussion om vad de ska göra och till slut kommit fram till detta. Jag får lita på dem helt enkelt.

Svar på tråden Cerclage?