• Dallis

Cerclage?

Har inte satt upp bilden än eftersom vi inte har berättat för vänner eller familj om graviditeten, så jag går till min lilla låda och tittar :)
    Vad spännande med 3D ultraljud! Har ni långt att åka?

• Dallis
    Baby Doll skrev 2012-09-09 23:03:21 följande:
    Hoppas att nån av er kan stilla min oro: Kan man endast med VUL se om tappen är stängd eller har börjat öppna sig, eller måste man inte känna på den??

www.mybabydolls.blogg.se

Vad jag vet ska det gå bra med både VUL och UL. Förra graviditeten kollade de mig med båda varianterna, men oftast med VUL
  • Dallis
    snöboll1 skrev 2012-09-10 11:51:13 följande:

Hej! Har ni blivit sövda eller fått ryggbedövning när cerklaget satts? Först sa de sövning men fick nu veta att rutinerna var att i första hand ge ryggbedövning. Hur är era erfarenheter? positivt/negativt med de olika metoderna? Har ngn av er Fragmin? tycker det verkar lite otäckt med fragmin i komb med ryggbedövning men bara man tar sprutan 12h innan op var de lugnt sa narkospersonalen jag pratade med. Vet inte varför men ryggbedövning känns lite otäckt tycker jag...

Jag blev sövd efter eget önskemål. De ville helst ge mig ryggbedövning, främst för att jag hade problem med halsbränna, men jag blir lite smått panikslagen över tanken på att de ska sätta en spruta i ryggen på mig.
    Är inte ett dugg rädd för sprutor annars,, men när det kommer till ryggen så ryggar jag (haha)
    Kände också att det var väldigt skönt att inte veta vad de grejade med.
    Till den här gången funderar jag ändå på ryggbedövning.  Känner likadant fortfarande, men mådde så fruktansvärt illa när jag vaknade (vilket jag alltid gör av narkos) och kunde inte få den medicinen jag klarar av pga graviditeten.
    Är fortfarande kluven, men har ju ett litet ta till på mig att fudera :)
  • Dallis
    snöboll1 skrev 2012-09-13 12:23:01 följande:

Tack för ditt svar! ja det känns verkligen läskigt att de ska sticka i ryggen tycker jag med... Narkos känns ju som sagt bättre oxå då man slipper vara med när de grejar där nere... men det ska väl gå bra m ryggbedövning oxå... ska ju vara bättre för fostret ändå som ngn skrev. När ska du få ditt cerklage? 
    De poängterade alla fördelar med ryggbedövning samt alla nackdelar med narkos, men som sagt jag valde narkosen.. :)
    Vet inte än när jag ska få cerklaget. Är i v 12+2 idag och v 13-14 skulle det bli av. Hoppas på att få kallelsen den här veckan. Fick det i v 17 sist och det var alldeles för sent, så det blev lite hastigt och lustigt.
  • Dallis
    Anemonee: Förstår att du blir rädd när det blöder, vem hade inte blivit det!
    Skönt att läkarna inte hittade något fel iaf :)

Dags för liten: Grattis till tjejen!

Lite uppdatering: 4/9 är det dags för att sätta cerklaget. Kommer få det satt i Kristianstad och alla efterföljande kontroller kommer också vara där. Känns ganska skönt ändå att slippa åka fram och tillbaka till Lund hela tiden. Nu har vi ju en tvååring också att asa med oss :)
    Verkar som att jag inte kommer få jobba alls efter cerklaget är satt. Chefens order. Känns lite sådär... Hade gärna försökt lite grann.
    Personalen på killens dagis är iaf toppen! Kollade lite i vilken utsträckning jag får ha honom där och jag får ha honom där öppning till stängning om jag vill, vilket känns skönt.
    Kommer dock inte lämna honom 06.20 bara för att jag får :)
    Nu har vi berättat för våra familjer om graviditeten och alla blev jätteglada. Vännerna får själva upptäcka efter hand.
    Har redan börjat känna av ischias lite grann.. Får ringa sjukgymnasten och boka tid för akupunktur. Hjälpte jättemycket förra graviditeten..,

Hoppas ni har haft en trevlig helg!
  • Dallis

Snöboll: Lider med er! Fruktansvärt tragiskt...

Skickar en massa styrka till er!

• Dallis

Sitter på kvinnokliniken och inväntar inskrivning.

Skulle vara här klockan 8, kom in till uskan halv 10 och sitter just nu och väntar på att träffa ssk och två läkare.

La på tre timmar på bilen, men detta verkar ta hela dagen......

Drygt...

• Dallis

Blev opererad igår. Allt gick bra och cerklaget sitter på plats. Blev sövd då ryggbedövningen inte tog tillräckligt. Har pratat med läkaren idag och jag kommer få jobba, så länge det känns bra. :) vet inte om jag är glad eller inte. Såg fram emot att få vara hemma och ta det lugnt men samtidigt är det skönt att ha något att göra. Hur går det för er andra?

• Dallis
    Dallis skrev 2012-10-05 10:30:12 följande:
    Blev opererad igår. Allt gick bra och cerklaget sitter på plats. Blev sövd då ryggbedövningen inte tog tillräckligt. Har pratat med läkaren idag och jag kommer få jobba, så länge det känns bra. :) vet inte om jag är glad eller inte. Såg fram emot att få vara hemma och ta det lugnt men samtidigt är det skönt att ha något att göra. Hur går det för er andra?
    Just det.
    Ska ge mig själv en spruta med blodförtunnande i benet varje kväll i 6 kvällar.
    Är inte ett dugg rädd för nålar och jag ger sprutor i jobbet, men tanken på att ge mig själv är lite skrämmande.
    Mamma har lovat att komma hit och ge mig den om jag inte vågar, så det känns skönt :)
    Har kommit hem nu och det är skönt att få vara hemma istället för att ligga på bb och glo...
  • Dallis
    Anemonee skrev 2012-10-05 23:06:00 följande:
    Skönt att allt gick bra dallis! Varför skulle du ta blodöfrtunnande om jag får fråga? Förstår att det känns sådär med jobbet men som sagt kan ju vara skönt att få göra nått oxå.. Efter att ha varit sängliggande i 8 veckor så kan jag bara säga att aldrig mer! Hehe men nu har jag ju fått börja röra mig och leva normalt men ändå ta det lugnt .. Men vart ju sängliggande eftersom det vart akut .. Men som det är nu är det ju skönt att vara hemma eftersom man ändå får leva hyffsat normalt och ha sov morgon varje dag:) jag är nu inne i v 32 så det närmar sig för mig:) fick min klipptid igår och det blir den 15 nov, är då i v 37+2.. Läkaren har ju hela tiden sagt v 36 så hade ju förväntat mig typ 35+0-36+6 nånting, men men nu blev det 37+2 och det är väl bättre det egentligen med tanke på att bebisen kan ganska snabbt efter klipp.. När har ni fött efter att ni klippt? Ni som haft graviditet med cerclage innan alltså.. Och fick ni stanna på sjukhuset efter klipp?? Över dagen ? Är så nervös efter klippet och att det ska göra ont :/ men jag hoppas det går fort och går enkelt..
    Jag vet inte riktigt varför jag ska ta BFT... De sa bara att det minskar risken för proppar...Fick inte det förra gången,  men så länge det hjälper så :)
    Visst kommer det vara skönt att kunna jobba, men just nu är det så mycket tjafs på jobbet, så det hade varit skönt med lite semester..
    När de klippte mitt cerklage förra gången så gav de mig Bricanyl för att stoppa eventuella värkar. Tog bort mitt under narkos, men fick åka hem när jag hade vaknat till liv.
    Tog ca 1½ vecka innan han tittade ut. 3 timmar från första värken tills han var ute...
    Har funderingar på att campa utanför förlossningen från det att cerklaget klipps den här gången ;)

Svar på tråden Cerclage?