• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • almam

Penny Jenny

Läste att du fick ett sent cerklage. Tänkte bara berätta att förra graviditeten så hamnade jag på akuten i vecka 20. Det upptäcktes att mitt cervix var i princip helt borta och jag hade stor tunellering. De la in mig på sjukhuset (malmö) men sa rakt ut att jag skulle ge upp. Bebisen hade ingen chans att klara sig. De ville inte sätta in cerklage eftersom de var rädda att jag hade en infektion.

Men vi gav inte upp. Efter 10 dagar var min bebis fortfarande i magen så i vecka 22 fick jag cerklage.

Jag hade mycket ont efteråt. Massor med sammandragningar.

Kom hem efter 4 veckor på sjukhuset. Hemma så låg jag bara i sängen och gick på toan när jag verkligen var tvungen. Och jag verkligen bara låg. Jag satt aldrig. Eftersom en barnmorska berättade att tom när man sitter så trycker man på cervix och det var inte bra. Läkaren tyckte att visst kunde jag ta en runda i lägenheten men nix det gjorde jag inte. I vecka 27 så mätte de cervix och den var drygt 1cm trots cerklage så de gav mig kortison och trodde att bebisen skulle komma. MEN nej det blev ingen bebis. Jag bara låg och låg. Lärde mig äta liggande. Cerklage togs bort i vecka 37 och vecka 38+0 så kom hon. Vår mirakel bebis.

SÅ KÄMPA PÅ. GE ADRIG UPP. Rör dig inte mycket vad än de säger.

Denna gång så fick jag en tidig cerklage men vatten gick i vecka 21. Alla trodde att det var över men NEJ. Jag har nu varit inlagd på sjukhuset i drygt 6 veckor och har i princip ingen vatten kvar men bebis är i magen. Är i vecka 27+3.

Jag ligger också i Lund, avd 44. Vilket rum ligger du på? Vad heter läkaren som satte cerklage?

KÄMPA KÄMPA KÄMPA!!

• PennyJenny
    almam skrev 2010-07-02 10:48:09 följande:
    Penny Jenny

Läste att du fick ett sent cerklage. Tänkte bara berätta att förra graviditeten så hamnade jag på akuten i vecka 20. Det upptäcktes att mitt cervix var i princip helt borta och jag hade stor tunellering. De la in mig på sjukhuset (malmö) men sa rakt ut att jag skulle ge upp. Bebisen hade ingen chans att klara sig. De ville inte sätta in cerklage eftersom de var rädda att jag hade en infektion.

Men vi gav inte upp. Efter 10 dagar var min bebis fortfarande i magen så i vecka 22 fick jag cerklage.

Jag hade mycket ont efteråt. Massor med sammandragningar.

Kom hem efter 4 veckor på sjukhuset. Hemma så låg jag bara i sängen och gick på toan när jag verkligen var tvungen. Och jag verkligen bara låg. Jag satt aldrig. Eftersom en barnmorska berättade att tom när man sitter så trycker man på cervix och det var inte bra. Läkaren tyckte att visst kunde jag ta en runda i lägenheten men nix det gjorde jag inte. I vecka 27 så mätte de cervix och den var drygt 1cm trots cerklage så de gav mig kortison och trodde att bebisen skulle komma. MEN nej det blev ingen bebis. Jag bara låg och låg. Lärde mig äta liggande. Cerklage togs bort i vecka 37 och vecka 38+0 så kom hon. Vår mirakel bebis.

SÅ KÄMPA PÅ. GE ADRIG UPP. Rör dig inte mycket vad än de säger.

Denna gång så fick jag en tidig cerklage men vatten gick i vecka 21. Alla trodde att det var över men NEJ. Jag har nu varit inlagd på sjukhuset i drygt 6 veckor och har i princip ingen vatten kvar men bebis är i magen. Är i vecka 27+3.

Jag ligger också i Lund, avd 44. Vilket rum ligger du på? Vad heter läkaren som satte cerklage?

KÄMPA KÄMPA KÄMPA!!

Ojojoj, vilken dramatik!! nä, alltså jag ligger här och tänker så göra i minst två veckor till. skiter i vad dr säger. Jag gör allt liggande, surfar, äter, läser, dricker - you name it! Är dock uppe på toa och duschar.

Ligger på avd 49 men ska få flyttas upp till 44:an nästa vecka om jag ff är gravid då (vilket jag innerligt hoppas!!). Dr som satte cerklage och som även följer upp mig sedan dess är Dag W-S. Du har säkert träffat honom under dina veckor här :)

Lycka till! Vad härligt att du kommit så långt!
  • Dallis
    Magda: Vad skönt att allt såg bra ut! Vi hoppas att det fortsätter så! 40mm tapp, det är ju så man blir avundsjuk :)

Thalis:
    nu när jag har läst hela storyn så kan jag inte låta bli att skratta åt läkaren. Vilken tabbe! Men jag kan tänka mig hur du kände dig. Jag hade också funderat ut hur jag skulle åverka mest smärta och skada :) Sen kommentaren om din mamma, hallå! Det borde någon upptäckt långt innan om så var fallet, speciellt med tanke på att du redan har barn och har gått hos läkare vid ett flertal tillfällen. De borde kanske lära ut att man ska titta i pat journal innan undersökning vid läkarlinjejn ;)

Almam: Vilken historia! Så underbart roligt att det gick vägen för er! Hoppas innerligt att det kommer gå bra även denna gång. Kämpa på!
  • kicki08

PennyJenny: HEJ!!  Vi träffades i novembertråden, minns du?
    Vi har fått lite information därinne vad som händer dig och bebis. Och alla är jätteoroliga för dig och hurrar för både dig och bebisen därinne! Vi håller tummarna stenhårt!
    Alla skulle bli jätteglada om du kom in och sa hej och berättade lite hur du mår
    kram på dig gumman! Vi tänker verkligen på dig!

• PennyJenny
    kicki08 skrev 2010-07-03 08:01:06 följande:
    PennyJenny: HEJ!!  Vi träffades i novembertråden, minns du?
    Vi har fått lite information därinne vad som händer dig och bebis. Och alla är jätteoroliga för dig och hurrar för både dig och bebisen därinne! Vi håller tummarna stenhårt!
    Alla skulle bli jätteglada om du kom in och sa hej och berättade lite hur du mår
    kram på dig gumman! Vi tänker verkligen på dig!
    Såklart jag minns :) Jag har inte glömt bortt er alls, men just nu hänger jag bara i de trådar jag absolut bara måste hänga i vilket innebär denna och ett par till där det finns människor i samma jobbiga sits som jag är i juar nu. Har just nu väldigt svårt för att vara inne på novemberbarn, innan jag vet om mitt barn kommer överleva detta eller ej. Men jag lovar att om jag kommer några veckor till så barnet åtminstone har en hygglig överlevnadschans tassar jag över till er igen och delar er glädje och sorg i tråden :) Krama om alla och hälsa så gott så hoppas vi att jag kan knipa flera veckor till! Ha det så fint!!
  • MagdaA

hej på er

här fortsätter det med små blödningar. vaknade i natt igen med en liten blödning. Känns jobbigt men det är väl bara å gilla läget å hoppas det går bra.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-07-03 11:27:29 följande:
    hej på er

här fortsätter det med små blödningar. vaknade i natt igen med en liten blödning. Känns jobbigt men det är väl bara å gilla läget å hoppas det går bra.
    Vilken vecka är du i nu? Jobbigt med blödningar :( Vad säger läkarna? Min dr har bara sagt till mig att jag måste säga till om jag börjar blöda för då kan det vara så att cerklaget har börjat "skära sig in".
  • Grazila

Vad skönt det hade varit ibland om man kunde speeda upp tiden lite...! Förbi alla oroliga veckor med olika problem som hotande förtidsbörd, blödningar och allt som florerar i den här tråden.

Här mås det fint men jag får mer och mer smärtor nedåt. Det är en stark buse därinne som trycker och kränger så det känns både i tappen och i nerverna ned i ljumskar och ben. Hua! Nu vill jag bara att veckorna ska gå fort, trots att jag i övrigt mår fysiskt kanon... inget illamående, minimal oro. Mellan- och sengraviditet skulle vara mitt favvotillstånd om det inte vore för cervixinsufficiensen.

Kramar och goda tankar till er alla! 

• MagdaA
    PennyJenny skrev 2010-07-03 12:35:46 följande:
    Vilken vecka är du i nu? Jobbigt med blödningar :( Vad säger läkarna? Min dr har bara sagt till mig att jag måste säga till om jag börjar blöda för då kan det vara så att cerklaget har börjat "skära sig in".
    Jag är bara i vecka 8 och har inte något cerklage än, så det kan inte vara det som spökar.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-07-03 14:57:56 följande:
    Jag är bara i vecka 8 och har inte något cerklage än, så det kan inte vara det som spökar.
    Aha, okej! Då håller jag tummarna för att det bara är som det spökar allmänt för dig. Har själv haft stora problem med blödningar i 3 av 4 graviditeter och vet hur jobbigt det kan vara :(
Svar på tråden Cerclage?