• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA
    PennyJenny skrev 2010-07-03 16:32:03 följande:
    Aha, okej! Då håller jag tummarna för att det bara är som det spökar allmänt för dig. Har själv haft stora problem med blödningar i 3 av 4 graviditeter och vet hur jobbigt det kan vara :(
    Jag hade problem med blödningar i båda mina tidigare graviditeter så jag borde väl vara "van" och veta att det är så för mig, men man kan ju ändå inte låta bli att oroa sig.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • PennyJenny

Hej tjejer

Hur är det med er?

Här är det väl rätt okej. Gillar dock inte att mina sd börjat trycka på ordentligt nedåt när de kommer :( Det gör mig så himla orolig!! De har inte kontrollerat mig med VUL/UL sedan cerklage sattes för 10 dagar sedan så jag vet ju inte alls hur det ser ut där inne. Ska be dr göra det nu när han kommer tbx, förhoppningsvis imorgon. Borde ju kunna vara så långt gången nu att jag kan få kortisonsprutor?? V22+4 imorgon.

• tigerkaka

hej på er!

pennyjenny jag fick spruta för lungmognad vecka 23+0, vet inte hur dom gör i lund dock.

här är de inge vidare, är helt öppen med ceklaget kvar som inte verkar sitta fast såå hårt som de ska , läskigt..
    gjorde ul i fredags o fick världens chock då han sa att de inte fanns ngt kvar av tappen alls. dom som mätte innan på helgen måste ha mätt helt fel då var den 26 mm. vill knappt stiga upp mer då de känns som han ska ramla ut.
    han ligger o trycker ner med så när han rör sig känns de som ha ligger nere i bäckenet.
    väldigt obehagligt...

barnläkaren var här i går med o prata lite och hoppades att vi inte skulle ses på väldigt länge , speciellt då det är en pojke med.

är också speciellt orolig då jag har gbs, får dock kåvepenin nu men hu kmr de att bli sen liksom..

ja ingen som vet och det är just denna ovissheten som är värst, snart har jag legat inne i tre veckor..
    dagarna går långsamt och varje dag räknas..

men jag kämpar på!!!

massa styrkekramar till er alla!
    '
    nu klarar vi det här!

• PennyJenny
    tigerkaka skrev 2010-07-04 10:39:38 följande:
    hej på er!

pennyjenny jag fick spruta för lungmognad vecka 23+0, vet inte hur dom gör i lund dock.

här är de inge vidare, är helt öppen med ceklaget kvar som inte verkar sitta fast såå hårt som de ska , läskigt..
    gjorde ul i fredags o fick världens chock då han sa att de inte fanns ngt kvar av tappen alls. dom som mätte innan på helgen måste ha mätt helt fel då var den 26 mm. vill knappt stiga upp mer då de känns som han ska ramla ut.
    han ligger o trycker ner med så när han rör sig känns de som ha ligger nere i bäckenet.
    väldigt obehagligt...

barnläkaren var här i går med o prata lite och hoppades att vi inte skulle ses på väldigt länge , speciellt då det är en pojke med.

är också speciellt orolig då jag har gbs, får dock kåvepenin nu men hu kmr de att bli sen liksom..

ja ingen som vet och det är just denna ovissheten som är värst, snart har jag legat inne i tre veckor..
    dagarna går långsamt och varje dag räknas..

men jag kämpar på!!!

massa styrkekramar till er alla!
    '
    nu klarar vi det här!
    Åh, fy sjutton! Det är ju precis det jag är rädd håller på att hända med mig också :( Känner att jag måste få det kollat! Vilken vecka är du i nu tigerkaka? Väntar ju oxå en pojke och vet att de har sämre överlevnadschanser än tjejer :(  
  • Grazila

Oj tigerkaka, har tänkt på dig!! Fyyy vad tufft du har det. Vilken vecka är du i nu?

22+5 ansåg man i Lund att det var motiverat att ge Betapreden när jag låg där. Alltså för att man från 23+0 kan ge bebben en chans och det behövs injektion x2. Skulle tro att det inte förändrats, ta upp det med dem PennyJenny.

Sen när bebisen kommer prematurt får man det ju igen längre fram. Jag fick det även vid vattenavgången 31+6 för att det gått så lång tid emellan att bebis skulle vara hjälpt av det.

Tigerkaka, ska du verkligen vara uppe då när cerklaget uppenbarligen inte räcker för att hålla igen? Förstår att du mest ligger, men kanske du borde ligga helt? 

Stor styrkekram!  

• PennyJenny
    Grazila skrev 2010-07-04 10:58:13 följande:
    Oj tigerkaka, har tänkt på dig!! Fyyy vad tufft du har det. Vilken vecka är du i nu?

22+5 ansåg man i Lund att det var motiverat att ge Betapreden när jag låg där. Alltså för att man från 23+0 kan ge bebben en chans och det behövs injektion x2. Skulle tro att det inte förändrats, ta upp det med dem PennyJenny.

Sen när bebisen kommer prematurt får man det ju igen längre fram. Jag fick det även vid vattenavgången 31+6 för att det gått så lång tid emellan att bebis skulle vara hjälpt av det.

Tigerkaka, ska du verkligen vara uppe då när cerklaget uppenbarligen inte räcker för att hålla igen? Förstår att du mest ligger, men kanske du borde ligga helt? 

Stor styrkekram!  
    Tack, då vet jag det Grazila :) Borde jag ju kunna få imorgon! Känns inte bra alls just nu nämligen :(
  • Grazila
    PennyJenny skrev 2010-07-04 11:02:31 följande:
    Tack, då vet jag det Grazila :) Borde jag ju kunna få imorgon! Känns inte bra alls just nu nämligen :(
    Ojoj, skickar massa massa pepp...!! Ingen kan förstå vilken kamp och prestation ni genomför, om de inte legat där själva. 

*håller tummarna stenhårt för er och era bebisar* 
  • MagdaA

Hej tjejer!

Många kramar till er alla! Kämpa på! Förstår att ni har det riktigt tufft! Har legat själv och vet hur jobbigt det är!

Vaknade i morse igen med en liten blödning. Verkar som jag måste vänja mig vid att det är så varje morgon... händer det extra mycke i livmodern på nätterna? Tänkte om det är det som gör att jag blöderlite varje natt? För jag tycker ju att belastningen borde va mindre eftersom jag bara ligger å sover...

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • tigerkaka

jag är i vecka 23+4 , dom säger att jag kan gå på toa men de försöker jag att undvika, ska prata med drn i morron om det här.
    varit en för jävlig helg, fick traktasile dropp i fredags då det efter lunch verkade som de skulle dra i gång.

står på adelat nu me vilket gör att mitt blodtryck blir lägre, har normalt i vanliga fall, nu ligger jag på 100/55.
    på kvällarna har jag ont i benen o de kryper som myror så jag blir helt galen, man vill bara upp o springa liksom men de går inte.. ligger o viftar me tårna som en tok men de verkar hjälpa väldigt lite.

de är mkt små saker att kämpa me varje dag, men de ska gå !!!
    försöker slappna av men de är svårt, det som verkar lugna mig mest just nu är musik..

kramar från värmen på ks

• PennyJenny
    tigerkaka skrev 2010-07-04 11:31:39 följande:
    jag är i vecka 23+4 , dom säger att jag kan gå på toa men de försöker jag att undvika, ska prata med drn i morron om det här.
    varit en för jävlig helg, fick traktasile dropp i fredags då det efter lunch verkade som de skulle dra i gång.

står på adelat nu me vilket gör att mitt blodtryck blir lägre, har normalt i vanliga fall, nu ligger jag på 100/55.
    på kvällarna har jag ont i benen o de kryper som myror så jag blir helt galen, man vill bara upp o springa liksom men de går inte.. ligger o viftar me tårna som en tok men de verkar hjälpa väldigt lite.

de är mkt små saker att kämpa me varje dag, men de ska gå !!!
    försöker slappna av men de är svårt, det som verkar lugna mig mest just nu är musik..

kramar från värmen på ks
    Okej en dryg vecka längre än jag då! Bara önskar att tiden kunde gå fortare... Har fått en bricanylinjektion nu då jag hade vääldigt mkt sd :( Är så sketans rädd att detta ska gå fel, orkar inte förlora en liten till. Detta är min sista chans till en bebis, sen är min livmoder "förbrukad". Det får bara inte gå fel *ledsen*

Kram till alla kämpar här ute, vilken tur att ni finns!!!
Svar på tråden Cerclage?