• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Dallis

Jag blir så irriterad när jag läser era historier!
    Inte på er, utan på läkaren jag hade när vi förlorade vår son. enligt henne, så kunde ja inte få cerklage då, för det gick inte att sätta om man var öppen mer än 1 cm. Det är inte säkert att det hade gjort någon skillnad, men man kan inte låta bli att fundera..

Var en tur in på akuten igår, efter att jag fått jätteont i magen. Det knäppte till nere i magen och efter en stund fick jag så sjukt ont! Kom in jättesnabbt, vilket jag är såå glad för. Tur för oss så såg allt bra ut enl läkaren. Gyn undersökningen gjorde galet ont, men hon kunde se trådarna. Gjorde även ett vul och tappen mätte hela 30mm! Det är en ökning med 9mm sen cerklaget sattes. Tjoho! :)
    Fick order om vila och komma tillbaka om det blev värre. Idag har jag och soffan varit bästa vänner. Har fortfarande ont i magen, men det funkar.

PennyJenny: Skickar massor med styrka till dig! Hoppas verkligen att det ska gå bra. Du är trots allt i trygga händer nere i Lund :)

• MagdaA

Idag ringde en bm från spec mvc upp mig. Hon hade kollat runt lite och eftersom jag inte är inskriven på mvc ännu så jag kan inte få nån läkartid på spec mvc. Därför kan inte heller läkare där sjukskriva mig. Måste vända mig till gyn för att få en undersökning + vul och därefter ev sjukskrivning. Ska ringa i morgon och hoppas att jag får en tid snart! Även om jag HATAR undersökningarna så vore det skönt att få se om allt ser bra ut.

Dallis:
    på ett sätt kan din läkare ha haft rätt. det är inte lätt att sätta ett cerklage när tappen redan börjat öppna sig. Kanske det inte fanns nån tillgänglig läkare som var tillräckligt bra? dessutom vill dom inte sätta cerklage om man har en infektion i kroppen.

när jag väntade vår dotter så åkte vi in och jag var öppen 2 cm med buktande hinnor, blev inlagd direkt. de funerade på att sätta cerklage mn eftersom jag hade en infektion i kroppen så vågade dom inte. Om dom hade lyckats trycka tillbaka hinnorna och "knyta åt" så finns risk att dom hade stängt in infektionen, vilket kunde ha lätt till att barnet dött och att jag i värsta fall blivit steril. nu gick det tyvärr inte bra med våran dotter iaf, men jag blev då inte steril på köpet...

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • tigerkaka
    Dallis skrev 2010-06-29 18:45:33 följande:
    Jag blir så irriterad när jag läser era historier!
    Inte på er, utan på läkaren jag hade när vi förlorade vår son. enligt henne, så kunde ja inte få cerklage då, för det gick inte att sätta om man var öppen mer än 1 cm. Det är inte säkert att det hade gjort någon skillnad, men man kan inte låta bli att fundera..

Var en tur in på akuten igår, efter att jag fått jätteont i magen. Det knäppte till nere i magen och efter en stund fick jag så sjukt ont! Kom in jättesnabbt, vilket jag är såå glad för. Tur för oss så såg allt bra ut enl läkaren. Gyn undersökningen gjorde galet ont, men hon kunde se trådarna. Gjorde även ett vul och tappen mätte hela 30mm! Det är en ökning med 9mm sen cerklaget sattes. Tjoho! :)
    Fick order om vila och komma tillbaka om det blev värre. Idag har jag och soffan varit bästa vänner. Har fortfarande ont i magen, men det funkar.

PennyJenny: Skickar massor med styrka till dig! Hoppas verkligen att det ska gå bra. Du är trots allt i trygga händer nere i Lund :)
    dallis ja vet , så var det när jag kom in med buktande hinnblåsa, allt handlar tyvärr om vilken läkare man får, vilket är så oerhört tragiskt så usch. de är så det absolut inte ska vara. det verkar också bero på vilket sjukhus man hamnar på.

ligger där jag ligger nu trots cerklaget denna gången , känns ändå bra att vara här i fall ngt händer.
    här på ks i solna har bemötandet varit toppen. dock me nån nöt till dr , men alla läkare är inte bra. men de finns några riktiga godingar. idag fick jag spruta för lungmognad så en bit på vägen =).

håller tummarna för er allihopa! det SKA gå bra!

massa kramar
  • PennyJenny

Kan bara stämma in med föregående talar ang buktande hinnor och cerklageläggning. Vi hade ENORM tur i oturen att just vår dr arbetade den morgonen när det hände mig på sjukhuset här i Lund. Första dr vi träffade och som la in oss sa ingenting om cerklage alls. Men så gick ju slemproppen och det började trycka på så vi åkte ner till förlossningen där "rätt doktor" jobbade.

Han tvekade först men kom sen fram till att vi skulle testa lägga cerklage, vi hade en 50/50 chans att det skulle gå sa han. Och det gick ju över förväntan, han lyckades "dra ner" kanterna lite och sy under hinnorna som han inte lyckades få upp fullt. Jag hade ju heller ingen infektion som tur var.

Har gråtit många tårar här, faktiskt just pga detta - att det ska avgöras om ens barn ska få en chans til liv beroende på vilken dr som jobbar. Bara tanken ger mig rysningar.... vi var helt klart på rätt ställe vid rätt tidpunkt, det förstår jag ännu mer nu efter att ha läst era inlägg...

...........................

Det är nu 5 dagar sedan mitt cerklage sattes. Undrar om ni kan känna att det ilar/hugger till i livmodertappen ibland vid vissa rörelser eller när bebis trycker på mkt??

• Grazila

Oj Dallis, vad skönt att det inte var något på g!! 

tigerkaka: sprutorna är ju ett stort delmål! Kämpa på :)

Det där om vilka resurser man får verkar komplext. När jag kom in 4 cm öppen med etablerat värkarbete lades jag direkt i backe och man försökte hejda värkarbetet. Hade det lyckats hade ett cerklage satts efter att man kontrollerat crp och temp etc... Tyvärr utplånades tappen helt och det blev omöjligt. Då försökte man ändå låta mig ligga tills att bebisen haft en chans att klara sig. Tilläggas kan då att jag hade en anamnes i bakgrunden med 4 tidiga missfall... fick kanske extra resurser då?!
    Om man har infektion eller ej kan ju inte fastställas omedelbart, utan ett mål måste ändå sättas upp... Det är verkligen trist med den här cervixinsufficiensen att vi liksom måste bevisa den hårda vägen att cerklage behövs. Tufft. 

Skönt att det verkar vara ganska lugnt för alla nu! Kramar :) 

• Grazila
    PennyJenny skrev 2010-06-29 20:31:34 följande:

Kan bara stämma in med föregående talar ang buktande hinnor och cerklageläggning. Vi hade ENORM tur i oturen att just vår dr arbetade den morgonen när det hände mig på sjukhuset här i Lund. Första dr vi träffade och som la in oss sa ingenting om cerklage alls. Men så gick ju slemproppen och det började trycka på så vi åkte ner till förlossningen där "rätt doktor" jobbade.

Han tvekade först men kom sen fram till att vi skulle testa lägga cerklage, vi hade en 50/50 chans att det skulle gå sa han. Och det gick ju över förväntan, han lyckades "dra ner" kanterna lite och sy under hinnorna som han inte lyckades få upp fullt. Jag hade ju heller ingen infektion som tur var.

Har gråtit många tårar här, faktiskt just pga detta - att det ska avgöras om ens barn ska få en chans til liv beroende på vilken dr som jobbar. Bara tanken ger mig rysningar.... vi var helt klart på rätt ställe vid rätt tidpunkt, det förstår jag ännu mer nu efter att ha läst era inlägg...

...........................

Det är nu 5 dagar sedan mitt cerklage sattes. Undrar om ni kan känna att det ilar/hugger till i livmodertappen ibland vid vissa rörelser eller när bebis trycker på mkt??

Ja, det där med ilningar och hugg känns igen. Haft lite då och då. Nu oftare, som jag är tyngre och bebben starkare.

Jaa, mycket väl formulerat om vilka chanser man får! Det finns liksom inga riktlinjer, utan beslut verkar ibland fattas enbart utifrån åsikter samt intresse. Vissa läkare ser möjligheter i metoden och inser betydelsen av chansen den drabbade familjen får. Sedan nämnde någon erfarenhet. Ett akut cerklage är riskabelt. Vattnet kan gå under arbetet, värkarbete kan triggas igång och man får klippa direkt efter och resurserna kan anses lagda på fel patient etc... Det är ju inget som någon helt oerfaren på området bör ge sig på, kan jag tänka mig :/
  • PennyJenny
    Grazila skrev 2010-06-29 20:48:03 följande:
    Ja, det där med ilningar och hugg känns igen. Haft lite då och då. Nu oftare, som jag är tyngre och bebben starkare.

Jaa, mycket väl formulerat om vilka chanser man får! Det finns liksom inga riktlinjer, utan beslut verkar ibland fattas enbart utifrån åsikter samt intresse. Vissa läkare ser möjligheter i metoden och inser betydelsen av chansen den drabbade familjen får. Sedan nämnde någon erfarenhet. Ett akut cerklage är riskabelt. Vattnet kan gå under arbetet, värkarbete kan triggas igång och man får klippa direkt efter och resurserna kan anses lagda på fel patient etc... Det är ju inget som någon helt oerfaren på området bör ge sig på, kan jag tänka mig :/
    Ok, skönt att höra att det känns igen. Jag nojjar ju för ALLT!!

Dr vi fick är den som lagt i stort sett alla cerklage här i Lund de senaste 10-15 åren, så hade nån annan mött mig på förlossningen den dagen hade jag till 100 procent varit mamma till ytterligar en ängel nu. Skrämmande...
  • MagdaA

här är det neg idag. vaknade med rejäl blödning å molvärk känns so det är kört samtidigt som ja försöker att inte kasta in handduken, har ju haft blödningar de andra graviditeterna också. Fått tid för vul kl 13.

• MagdaA

har lugnat ner sig nu. nästan ingen molvärk och inget mer färskt blod. hoppas det var falskt alarm.

Svar på tråden Cerclage?