• MiScHoOo

Cerclage?

jag måste fråga er:

När jag får sd så är jag redan öppen så nu händer det saker:
    Min mage blir som en boll men ingen sd tror jag utan jag kan räkna till 10 och det försvinner. Ibland känner jag hur bollen åker från höger eller vänster sida. Är det sammandragningar eller är det pojken som leker?

tacksam för svar

• MiScHoOo
    snalmums skrev 2011-08-03 18:03:22 följande:
    ja du, magen kan ju bli lite hård när bebisen rör sig. om det flyttar sig från ena sidan till andra sidan så för mig låter det inte direkt som en sammandragning men vill inte säga helt 100. men mina sammandragningar känns i hela magen och den är sten hård!!!!!
    tack snälla för svaret. Jag blir orolig om det är sammandragningar när han är i mitten. Känner som en sten men magen är mjuk, jag räknar till tio och smärtan försvinner. Men ibland är det en timme emellan och ibland är det 4 timmar. Ibland tror jag att det är barnet och ibland tänker jag ska jag ta en spruta för säkerhets skull. Har bara tagit en gång bricanyl spruta och ibland är jag rädd att det kommer hända något och jag har inte taget något....
  • MiScHoOo
    Lanie skrev 2011-08-03 18:29:47 följande:

Innan jag blev inlagd så kunde jag ibland känna spänningar på vissa ställen i magen, oftast var det mer åt vänster det liksom drog ihop sig. jag trodde då att det var att bebis sparkade, men under tiden på sjukhuset så fick jag veta att det var inte alls bebisrörelser utan det var att livmodern bara drog ihop sig på vissa ställen.. alltså sammandragningar, men inte över hela livmodern. jag blev ju så klart orolig då, men läkaren sa att dessa sammandragningar inte var speciellt farliga, de påverkade inte tappen då de satt högre upp o bara vissa delar av livmodern drog ihop sig.

vilken vecka är du i nu?

tack snälla för svaret. Jag är i v 17 +2. Orolig eftersom jag har förlorat tidigare i v.16+5-20+0. Rädd att tro att allt är normalt och jag tar inte sprutorna..
  • MiScHoOo
    melinda88 skrev 2011-08-04 15:21:04 följande:
    Liten uppdatering från Linköping :) Blev rädd ännu en gång i torsdags då de gjorde ett ul och vul. Ultraljudet såg jätte bra ut och jag fick se vår lilla skrutt i 3d för första gången. Det var väldigt svårt att få en profil med vanligt ul då favoritplatsen är att ha ansiktet nergosat i moderkakan ;) Det vaginala visade däremot en tapp som bara var 13 mm stängd (tidigare 17 mm) så den dagen var lite jobbig. Men jag pratade med läkaren dagen efter och han sa att det behöver inte betyda att tappen är fullt så kort eftersom det är olika personer som gjort undersökningarna och som mäter lite olika. Idag eller imorgon blir en ny undersökning så jag får väl se då hur det ser ut. Men någonstans är det väl bara att acceptera att jag inte kan gör mer än att ligga här och hoppas på det bästa. Men nu har i alla fall halva tiden gått här i Linköping så jag börjar känna ett hopp om att få komma tillbaka till Jönköping som gravid :)
    Det hoppas jag också, skönt att dem tar hand om dig ordentligt. vilken v. är du i nu?
  • MiScHoOo

jag måste fråga er igen!

igår och idag har det hänt enstaka gånger, men det bubblar ifrån slidan och det hoppar typ, har inte ökat flytning eller har ingen smärta, men är rädd att det är buktande foster hinna igen... har ni samma känning, är detta normalt? 

• MiScHoOo

tack snälla för svaret, bm sa att man kan känna så och att man kan typ fisa ifrån slidan. Får jag mer smärta ska jag åka in.

• MiScHoOo
    FruHellström skrev 2011-08-08 13:04:10 följande:
    Jag är hittad...!!

Har bara smygit runt  här lite nu o då, inte orkat skriva, det händer ju inget nytt för min del, bara växer o har halsbränna.Foten i munnen Sen har sambon haft semester och vi har tömt hans lägenhet för den ska hyras ut, så jag har nog gjort mer än jag borde, har varit mycket sista veckan :P
    Me nu är han åter på jobbet o dagarna kommer nog spenderas mycket här framför skärmen.

Sen ska vi renovera badrummet, o när vi började riva det så sprack expansionskärlet på vinden, = ny fuktskada...
    Så jag kommer nog bli mambo om några veckor när vi ska ha hantverkare här till att återställa sonens rum och hallen. Sen är det nog livsfarligt för mig att vara hemma o ha snickare springa runt här, jag menar, det är ju inte så livat i halmen just nu o se män i blåkläder vart man än tittar kan få pulsen att öka...hahha!!!

Skämt o sido, har bara varit lite väl mycket sista veckorna. Men jag mår bra o bebis kickar på för fullt.

Har börjat handla så smått nu, vann en bärsjal på Tradera idag för 150kr, en Tricot slen, de kostar ju 6-700 nya, så jag är nöjd

Jag har inte cerklagekoll förrän den 14sept nu, efter den blir det klippning. 
    Snalmums: Hoppas verkligen du slipper  havandeskapsförgiftning Det känns som det vi alla redan har räcker gott och väl :S Jag skulle kanske föredra ett huvud i revbenen istället för dessa små fossingar som lyckas få in fullträffar emellanåt :-P

Vixan; gör alla glukostest? Jag har inte hört ngt om det...? Utan bara det där imuniseringsprovet de lyckades få efter 7stick...
    Är det för att kolla gravdiabetes?Jag har med lite bubbel, tror det är som min läkare sa, att man har ökade flytningar med cerklage, att det är därför, men det är inget som gör ont. Jag tror det helt enkelt är luft o lite ökad/annorlunda konsistens på flytningen... Men det skadar inte o ringa in o fråga
    tack snälla för svaret, hade en hemsk dröm i natt, hade massa tjocka flytningar och smärtan kom och jag var på sjukhuset och ingen ville hjälpa mig, så ledsen och besviken jag va att jag slog expediten på kiden och visste inte hur jag skulle göra....

Vaknade tidigt och var ledsen, tog en tid innan jag kunde sova om.

Skönt att höra ifrån andra att det är inte farligt, har tid hos min läkare på återbesök på onsdag kl 15.00 och då ska jag fråga, hoppas bara att jag inte glömmer. 
  • MiScHoOo
    Pupp skrev 2011-08-09 11:00:07 följande:
    Hej på er!
    Har läst i tråden en hel del senaste dagarna och kände att det är dags att ge mig till känna...;)
    Är 33 år gammal och bor i väst Sverige med min underbara man.
    Jag är gravid i v 14+6 idag och har sedan april 2010 ett sk abdomiellt cerklage. Fick detta efter att förlorat vår lille son i januari 2010 i v16.
    Jag opererades 2001 för livmoderhalscancer och fick sedan dess alltid att höra att när jag blir gravid kommer jag behöva ett cerklage när vi äntligen blev gravida efter tre IVF behandlingar så tyckte dom helt plötsligt att jag hade för lite kvar att sätta cerklaget i! Jag har ca17-18mm kvar. Täta kontroller och avvakta och se var deras melodi vilket slutade i katastrof kom in på en koll hade buktande fosterhinna och vattnet gick senare på kvällen.. Ungefär samma historia som dom flesta i den här tråden...
    Är idag en vecka tills den dagen vi förlorade vår lille son och det är riktigt tungt just nu vill tro på det här men är så rädd att det återigen inte ska gå vår väg.. 
    Jag har varit sjukskriven sedan v12 och är bara hemma förutom när vi ska på ngn koll.
    Imorgon ska vi på koll igen går på spec. mödravård på Östra i Göteborg. Nervöst!
    Jag hoppas att vi kommer att kunna följas åt under hösten och tillslut få våra små i famnen!
    Kram

Jag håller tummarna att det går hela väge denna gången och vet exakt den känsla med buktande fosterhinna, har hänt mig 4 gånger, aldrig har dem sagt oj nu öppnar du dig utan direkt buktande fosterhinna. Jag är i v. 18+1 idag och ska på kontroll imorgon, dödsrädd eftersom vid denna tiden jag får mina barn, rädd att höra om buktande fosterhinna och denna tråkiga nyheten kommer imorgon. jaja jag får vänta och se. Det skulle vara skoj att följa din resa och önskar dig ett levande barn. Är du sängliggande eller bara ta det lugnt?

Jag är inte sängliggande, men tar det mer lugnt nu än någonsin. Antingen ligger jag i soffan eller halvligger jag i soffan. Mannen sköter allt. 
  • MiScHoOo

De senaste tre dagarna har jag börjat äta lite och behållt mat i magen, och sedan dess upplever jag 5 öre stora sega flyttningar (gulaktiga) och kommer några gånger per dag och andra gånger kommer det ingenting. Nu är jag noijig ska jag bli rädd? har tid imorgon och vill helst inte jaga upp mig i onödan. Min mage växer och den är den största jag någonsin har haft, men oron...

• MiScHoOo
    snalmums skrev 2011-08-09 15:09:43 följande:
    skönt att du kan börja äta lite och behålla maten Skrattande

fråga imorgon när du ändå är på kontrollen ang dina flytningar ev kanske dom tar en odling så du inte flygit på en infektion. fast det är ganska normalt med vit/gula flytningar när man har cerclage. vet iofs inte hur det är eftersom du har en annan typ men fråga imorgon för att vara på den säkra sidan så slipper du oroa dig kanske just för den biten även om det finns massor med oro för allt annat!!!
    tack snälla, jag måste fråga om det för att bli lugn, än så länge har det varit lugnt och ingen smärta, men så är det med mina buktande fosterhinna, vi får se imorgon.
Svar på tråden Cerclage?