Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

Cerclage?

Becka81 skrev 2012-02-22 16:26:10 följande:
    När jag gjorde akut snitt berodde det ju på säte och att jag var 4 cm öppen. Ändå upplevde jag hela tiden att vi hade kontroll över det hela och du har ju dessutom kommit så långt nu att bebisen klarar sig bra. Oj vilka menskänslor jag fick i ryggen helt plötsligt, hehe.

Skönt att höra att du ändå upplevde kontroll! Jag fattar väl antagligen om värkarna blir så starka som förra gången men latensfasen är ju inte säkert att jag märker så mycket av mer än diffust, kan ju vara där jag är nu...

En förvärk? Spännande!
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-22 18:19:29 följande:
    Känner igen mig helt. När vi tog CTG igår så registrerade den lite mindre värkar men jag kände ingenting. Däremot när jag väl tyckte jag upplevde en värk så registrerades inget alls, tycker jag var lite märkligt. Men visst är det väl så att vi inte kommer känna så mycket av latensfasen.
    Ja, jag undrar hur pass bra CTG-apparaten registrerar värkar egentligen? Eller är det helt enkelt ibland svårt att veta om man har en värk eller inte?
  • violatricolor
    Trassel skrev 2012-02-23 22:53:58 följande:
    Denna gång såg jag inte det som jag kände som mer värker på ctg:n När jag kom in till förlossningen och bm gjorde en undersökning vid 05.30 var jag öppen 4cm. Det hade ju knappt märkt av och kl 7 var jag helt öppen och det märktes inte särskilt mycket heller.

Förmodligen har man väl som slapptapp en lite lättare latensfas men det är ju inte säkert. 
    Nej, jag tänkte på det också, att dina värkar inte syntes på CTG:n.

Det låter ju logiskt om man har en lättare latensfas om man har livmoderhalsförsvagning. Kanske kan vara så.
  • violatricolor
    Trassel skrev 2012-02-23 23:25:01 följande:
    Tycker jag vi är värda efter påfrestande graviditeter!!
    Ja, så ska man kanske tänka Men jag är rädd att jag inte fattar förrän sent... Tror faktiskt jag ska ringa dagmottagningen det första jag gör imorgon. Jag har haft ganska mycket sammandragningar senaste veckan och även rikligare och slemmigare flytning. Kanske skulle be dem kolla så att jag inte börjat öppna mig i och med att de ska snitta?  
  • violatricolor
    Trassel skrev 2012-02-23 23:46:31 följande:
    viola, tycker du gott kan kolla! En vanlig undersökning ska inte reta nämnvärt så det är nog ingen fara så!

Förresten, har nihär i tråden koll på ifall ni har GBS?
    Kan ju ringa och prata med barnmorskorna i alla fall. Jag måste verka knäpp men jag är verkligen skiträdd för att komma in sent. Jag är kontrollmänniska i normala fall men när det gäller graviditeten har det blivit extremt. Vill verkligen att det ska gå så lugnt till som möjligt. Jag fattar att jag antagligen kommer att märka när jag närmar mig 4-5 cm eftersom jag hade ordentliga värkar i flera timmar innan vi åkte in förra graviditeten och då var jag öppen 5 cm men jag känner mig ändå inte trygg och säker alls...

Jag tror de kollade GBS efter förra förlossningen och då hade jag det inte, tror jag... Men jag är väldigt osäker...
  • violatricolor

Becka: Känner som du ofta att magen är hård och vet inte om det är sammandragningar eller vad det är. Kan också känna att det spänner. Ringde fl igår och berättade att jag haft mkt sd och flytningar och nu även hade molvärk men jag skulle avvakta och det kändes bättre efter ett tag. Idag är det ganska lugnt med sd... Ursäkta men jag minns inte, hade du värkarbete förra gången?

• violatricolor

Becka:

Antagligen hade hon rätt i att man nog märker om bebisen börjar tränga ner. Hoppas det...

Intressant att hon trodde att du inte skulle gå tiden ut pga molvärken. Vad hoppas du själv? Vill du att det sätter igång så snart som möjligt?

Vad jobbigt för henne med vattkoppor. Är du orolig att bebisen ska bli smittad om den föds nu?

Det går verkligen mycket nu. Det är många influensafall i år och det sägs att den inte nått sin topp ännu och så kräksjuka och vattkoppor. Vi har diskuterat en del hur vi ska minska risken att nyfödingen blir smittad men man kan ju inte isolera sig hur mycket som helst, då blir man ju knäpp och jag har ju redan varit så isolerad under graviditeten. Det vi tänker är väl att be folk vara noga med handhygienen när de kommer hit, inte låta skol- och förskolebarn komma hit de första veckorna och undvika folksamlingar så gott det går...

Nu är det 9 dagar kvar till snittet. Ska bli intressant att se om det startar innan eller inte.

Nu vill ju du föda vaginalt denna gång men har din läkare sagt något om hur många snott du kan göra? jag frågade min läkare om detta och han hade ju inget tydligt svar på det förutom att risken för allvarliga komplikationer ökar för varje snitt och att man kanske åtminstone ska fundera innan man skaffar barn efter att ha gjort två snitt men jag känner ju personer som gjort i alla fall tre...

• violatricolor
    vixan skrev 2012-02-25 19:35:40 följande:
    Om mamman haft vattkoppor har bebisen skydd fram till att den är 6månader. =) Försår er oro jag lever i den och långtar tills mars är slut för då ska sjukdomarna lugnat ner sig.
    Aha! Tack! Jag har haft vattkoppor, dock en mycket lindrig variant, typ 5 koppor... Jag tänkte att det var något sånt! Men influensan då? Den ska man kanske akta sig lite för? Och kräksjukan?
  • violatricolor
    vixan skrev 2012-02-25 19:35:40 följande:
    Om mamman haft vattkoppor har bebisen skydd fram till att den är 6månader. =) Försår er oro jag lever i den och långtar tills mars är slut för då ska sjukdomarna lugnat ner sig.
    Hur har ni gjort med besök, kollektivtrafik, folksamlingar etc?
  • violatricolor
    vixan skrev 2012-02-25 19:47:37 följande:
    Vi har försökt undvika allt det där men vi har ju en äldre tjej på 4 år som drog hem en förkylning så liten blev förkyld trots allt. Kräksjukan drabbar sällan spädbarn och isafall välidgt mild form. Förkylning och flunsan kan bebis få så va varsam de 3 första månaderna. 
    Efter 3 månader har de lite bättre immunförsvar va?

Att jag tänkte några veckor var precis som du skriver att när mars är slut så har nog influensan lugnat ner sig.
Svar på tråden Cerclage?