Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

Cerclage?

Trassel skrev 2012-02-17 22:29:49 följande:
    Viola, Snitt är ju en stor operation såklart är det nervöst! Har de gjort nån mätning av bäckenet med tanke på att h*n ligger i säte? De jag vet här som fött i säte har det varit precis som en vanlig förlossning. En kompis sa tom att det var den bästa av hennes fem förlossningar så det kan ju vara bra!

Ingen känsla av att h*n kan tänkas att vända sig fortfarnde? Har ju lite tid på sig än men skönt att ha ett datum också, det tyckte jag med. 
    Hm.... Vi diskuterade inte sätesförlossning alls nästan. Vet inte varför. Läkaren sa väl i princip att ligger den i säte blir det snitt och jag sa väl ungefär också att jag ville inte föda vaginalt i säte och så pratade vi inte om någon sätesförlossning. Tror inte det är så vanligt på mitt sjukhus! Jag vet inte, de anser väl här att om barnet ligger i säte så är snitt säkrast men jag kanske borde ha diskuterat sätesförlossning också. Fick bara intrycket att de inte rekommenderade det. Kanske för att bebisen varit lite liten också på vissa mätningar? Sätesförlossning är ju mer påfrestande. Och kanske för att jag ska få känna mig så trygg som möjligt? Så nej, de har inte mätt bäckenet och jag är ganska positiv till snitt, även om det finns risker och nackdelar.

Det bästa vore såklart om han/hon vänder sig! Det kan ju hända men det är inte sannolikt pga att jag har hjärtformad livmoder.
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-20 11:09:45 följande:
    Varit på besök hos BM. Hjärtfrekvensen var alldeles för hög, 175, så fick vila en halvtimme innan den kollades igen och då var den nere på 150 någonting. Hon sa att hade den varit hög även efter vila hade jag fått åka till sjukhus för bedömning. Hoppas verkligen att det inte är någon fara med barnet. Dessutom fick jag veta att jag hade en sammandragning som jag inte ens kände. Känns lite läskigt. Tänk om jag märker av förlossningsverkarna så sent när de kommer att jag inte hinner få epidural eller ens hinner in till sjukhuset. Ska berätta allt det här när de klipper cerclaget imorgon och hoppas att de kanske kan ta en ctg-kurva eller något eftesom jag uppenbarligen inte märker alla verkar och hjärtfrekvensen varit hög idag. Någon som känner igen sig?

Jag tycker det kan vara svårt och veta om jag har en sammsndragning eller om det bara är bebisen som trycker utåt på något sätt, det är särskilt svårt att avgöra om jag inte ligger och vilar, dvs om jag går eller sitter, men oftast känner jag dem, tror jag. Jag känner dock igen mig i oron att inte hinna in.

Har du långt till sjukhuset?

Be om att få göra ctg imorgon! Hoppas klippet går så smidigt som möjligt också!

Har också varit hos bm. Hade lite högre bt än tididigare men fortfarande normalt: 130/80 och lite vita blodkroppar i urinen så nästs vecka ska de skicka odling. Har dock inga symtom på uvi...
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-20 13:31:30 följande:
    Tar kanske 20-25 minuter till sjukhuset. Hoppas också det år snabbt med klippet. Kommer bli inskriven och få ett rum imorgon och vara kvar för övervakning under dagen ifall det sätter igång. Annars kommer jag få åka hem på kvällen. Vad bra att blodtrycket ändå är normalt. Håller tummarna för att odlingen inte visar något. Usch vad jag längtar till imorgon så jag kan få klippet överstökat och förhoppningsvis lite extra koll på bebisen.
    20-25 min är ju en snabb resa! Då hinner ni nog in. Finns ju inga garantier men det låter som bra förutsättningar

Vi har också 20-25 min till sjukhuset men måste först beställa taxi. Är det en vanlig dag så brukar man inte behöva vänta mer än 10 min på taxin så då tar det ju inte mer än 30-35 min att komma in men är det fredag eller lördag kväll så vet jag inte, då kanske man kan få vänta lite längre. Då får man väl beställa en ambulans i värsta fall. Men så fort får vi hoppas att det inte går om det sätter igång!
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-20 15:26:10 följande:
    Varför måste ni beställa taxi? Om jag behöver åka in när min man jobbar måste iofs jag också beställa taxi och kan de inte komma loss i samhället där vi bor måste de först åka 20 min för att ta sig hit först.

För vi har inte bil. Bor i en större stad så kollektivtrafik funkar för det mesta utmärkt
  • violatricolor
    Trassel skrev 2012-02-21 10:14:35 följande:
    Viola, men det är säkert därför de gärna kör snitt då pga av din hjärtformade! blev lite fåordig nu men snodd var missnöjd och ockuperar ena armen.

Det är därför de inte gör vändningsförsök iaf. Sen är det som du säger olika från sjukhus till sjukhus hur de ställer sig till vag. förlossning när barnet ligger i sätt och på mitt sjukhus verkar de anse att snitt att föredra. Det som bekymrar mig lite är hur det blir vid kommande graviditet(er), då tidigare snitt kan ställa till det, men jag är nöjd med att det blir snitt nu ändå.
  • violatricolor
    Trassel skrev 2012-02-21 10:34:11 följande:
    viola, ett snitt kan ju ställa till det men det är ju som med det mesta , liten risk för det. men var försiktig nu efteråt så att det läker ordentligt innan du tar dej för något, det är viktigt! som det är nu så har de bedömt att snitt är det bästa och då får man helt enklet köra på det och så får man se sen kommande graviditet vad som kan vara bäst då!

Tack, ja, jag ska ta det försiktigt! Blir sambon som får göra allt tungt jobb i två månader till...

Ja, det är ju så, måste göra vad som är säkrast nu.
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-21 20:46:32 följande:
    Lycka till Slapparen. Själv hoppasbjag istället att förlossningen ska starta snart. Klippte cerclaget idag och misstänker att slemproppen gått efter att jag kom hem. Men har läst att det ändå kan vara veckor kvar innan det sätter igång.
    Gick klippet bra?
  • violatricolor
    slapparen skrev 2012-02-21 16:13:48 följande:
    Statusuppdatering från mig:

Nu har jag legat ner i fyra veckor sedan ett akut cerklage blev satt på min 17 mm korta tapp. Går på kontroll varje vecka, i dag senast. Tappen är oförändrad och cerklaget sitter kvar - jippi!

I dag är jag vecka 23+. Fick en första kortisoninjektion ifall bebisen skulle vilja ut här framöver... Håller dock tummarna att den stannar mååånga veckor till i magen!
    Håller tummarna hårt för er!
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-22 08:38:44 följande:
    Klippet gick bra, kändes lite så klart så blev till att profylaxandas, men var fort över. Hade hoppats på att få bada nu men har tydligen en lättblödande slemhinna som utgör en infektionsrisk, så det blir lång väntan eftesom jag sedan måste vänta tlll avslaget försvunnit efter förlossningen. Hur går det för dig Viola? Jag ska fira mitt liv utan cerclage med att vara lite mer rörlig. Blir shoppingrunda och imorse kunde jag förföriskas gången sedan september lyfta upp min dotter på 2,5 år i famnen. Det var en riktig belöning det. :)
    Åh vad härligt att du kunde lyfta din dotter äntligen! Shoppingrunda låter inte heller fel. Är det något särskilt du ska shoppa?

Jag rör också lite mer på mig nu när jag gått 37 veckor men samtidigt vill jag helst inte att det sätter igång innan den planerade snittiden. Förra gången var jag öppen 5 cm när jag kom in och jag är lite rädd att det ska bli så nu också om det startar. Har en del sammandragningar, funderar på att åka in senare idag och be dem kolla att jag inte öppnat mig, dock lite rädd att en sådan undersökning kan provocera i onödan och sätta igång det hela, vad tror ni?
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-22 14:22:45 följande:
    Läkarna kan säkert hjälpa dig att göra den avvägningen, men förstår helt hur du tänker. Väljer du att undersökas kan du ju alltid stanna kvar på sjukhuset en stund tills det känns säkert att åka hem. Jag har köpt lite kläder till dottern som växer snabbt, presenter till maken som fyller år och så hittade jag två klänningar jag köpte på rea. Brukar inte köpa utan att prova annars, men de var lite vidare med knytband i midjan och sådana modeller brukar kunna sitta rätt smickrande oavsett kroppstyp, dessutom gick de att knäppa upp, bra om man ska amma. :)

Becka81 skrev 2012-02-22 14:22:45 följande:
    Läkarna kan säkert hjälpa dig att göra den avvägningen, men förstår helt hur du tänker. Väljer du att undersökas kan du ju alltid stanna kvar på sjukhuset en stund tills det känns säkert att åka hem. Jag har köpt lite kläder till dottern som växer snabbt, presenter till maken som fyller år och så hittade jag två klänningar jag köpte på rea. Brukar inte köpa utan att prova annars, men de var lite vidare med knytband i midjan och sådana modeller brukar kunna sitta rätt smickrande oavsett kroppstyp, dessutom gick de att knäppa upp, bra om man ska amma. :)

Jo, de kan nog göra den avvägningen men de tycker nog inte det gör så mycket om det startar förstås...

Det låter som om du hittade roliga och bra saker. Praktiskt med klänningar med knäppning! Skönt att vara mer mobil!
Svar på tråden Cerclage?