-
-
En tanke till er... En dag i taget!Kramizzar skrev 2012-07-15 16:56:42 följande:Jaha då har vattnet börja sippra, vet att det inte är riktigt kört än men oron finns där. Ärtan är i dag 25+1. Det positiva är väll att ärtan ligger 6% + i vikten så i torsdag vägde vi 819g. Men det är aldeles för tidigt än. Cerklaget sitter och efter som jag inga värkar eller sammandragningar har så är det bara att avvakta och hoppas på det bästa. -
Beklagar verkligen din förlust!Elin85 skrev 2012-07-19 18:21:10 följande:Hej tjejer.
Har börjat arbeta mig igenom tråden och försöker läsa mig till både information och glädjebesked.
Den 16/6 födde jag min son för tidigt i v.24+5. Han klarade sig tyvärr inte. Jag har googlat som aldrig förr och börjar bli mer och mer övertygad om att jag har en försvagad livmoderhals.
På onsdag ska jag på återbesök hos gynläkaren och får eventuellt några svar på blodprover, moderkaksanalysen och obduktionen. Jag undrar hur ni fått reda på att ni har försvagad livmoderhals? Det var inget som konstaterades på mig för när läkaren tittade på mig på sjukhuset var jag redan öppen och födde en timme senare. Allt gick mycket snabbt. Kan man konstatera en försvagning nu i efterhand? eller måste jag vänta till dess jag blir gravid igen och eventuellt börjar 'tunnas ur'? Vill verkligen inte vara med om detta igen :(
Jag kände en tryckkänsla nedåt de sista veckorna på graviditeten och kissade ofta. Jag trodde ju det var normalt när bebisen började bli större, men börjar förstå att det kan vara tecken på försvagad livmoderhals.
Har någon erfarenhet av hur motstridiga de är i Gävle på att sätta ett cerklage?
Hoppas ni har några tips till vad jag kan kräva och fråga läkaren.
tack på förhand och hoppas allt går bra tjejer!
I mitt fall visste de inte om jag hade en försvagning och de diskuterade med varandra och resonerade kring för och nackdelar med cerklage. I och med att vi så att säga provat utan cerklage en gång samt att jag hade en livmodermissbildning så kom de fram till att prova cerklage... Så det är inte alltid de säkert vet att man har en livmoderhalsförsvagning men man kan få cerklage ändå. En del läkare tror inte ens att det finns och effekten av cerklage är omstridd. Jag tycker du ska fråga din läkare kring hur hon/han resonerar kring cerklage, om det skulle hjälpa dig, vilka risker som finns och hur stora de är osv.
Lycka till! -
Dallis: Vad roligt och modigt att ni ger er på det igen! Lycka till!
En liten presentation:
Fick en son 2009 i v 22+5. Han somnade in i min famn en kort stund efter förlossningen. Förlossningen startade med en liten blödning och värkar och jag var öppen 5 cm när vi kom in till sjukhuset. Vi fick aldrig någon säker förklaring till det som hände men det är troligt att det hade å göra med min livmodermissbildning (hjärtform+partiell skiljevägg), som dock inte upptäcktes vid återbesöket utan långt senare...
Vi väntade på att avslaget skulle ta slut och att mensen skulle komma igång, sedan började vi försöka få ett syskon men det tog sig inte. Efter drygt ett år sökte vi hjälp och den gynekolog som jag träffade då såg att jag hade hjärtformad livmoder. Jag fick även remiss till reproduktionsmedicin. Där såg de hjärtformen och även en skiljevägg som opererades bort. Efter operationen fick jag ägglossningsstimulerande medicin (Pergotime) och vi blev gravida på första kuren, drygt två år efter att vårt första barn föddes.
Jag fick cerklage i v 19 och var sjukskriven och tog det lugnt från mitten av graviditeten men var inte sängliggande. Vi fick en fullgången flicka som snart är fem månader
Jag är så sugen på syskon! Men vi måste vänta lite, behöver större bostad först! -
Dallis: Nej, det var ingen självklarhet att jag skulle få cerklage. Men jag behövde inte kämpa för det. Lät läkarna bestämma, de var tre st som diskuterade med varandra och kom fram till att det kanske kunde vara bra.
-
Tänker på Kramizzar... Undrar hur det går...
-
Dallis skrev 2012-07-22 10:40:35 följande:Idag kom så det glädjande beskedet, två streck på stickan! Nu drar cirkusen igång. Bubblar av glädje just nu, men vet att den kommer sakteligen övergå i oro. Om allt går som det ska, så kommer det en liten i mars :)
Grattis!!! Haha, ja, det är sannerligen en cirkus! -
Kramizzar: Stort grattis till din tjej!
Skönt att höra ifrån dig och att din lilla tjej mår bra. Hoppas er resa går så bra som den bara kan och att ni får njuta mycket trots oron!
Skönt att du kände dig lugn under förlossningen! -
Lycka till nu! Både med borttagandet av cerklaget och förlossningen! Och bebbarna förstås!Ester03 skrev 2012-07-31 09:46:48 följande:På fredag ska mitt cerklage tas bort. Ni som redan har varit med om detta planerat (runt vecka 37), hur lång tid tog det innan förlossningen satte igång?
-
Kikar in och säger grattis Amere till bebisen!