• MiScHoOo

Cerclage?

mamma mys skrev 2011-12-10 18:41:45 följande:
    mischooo: min äldsta sons pappa kommer från chile..visserligen har dom knappt nån kontakt men vi har jätte bra kontakt med sonens farfar o farmor o farbror, så för andra gången ska hans farfar o farmor ta med honom till chile..förra gången åkte de på sommarlovet men nu blir det på vinterlovet så han får se skillnaden o hur man firar jul o så där...tycker det är vikitgt att se sina rötter därifrån också, även om dom bor här i sverige..men chile är ändå en del av honom..o sen är det ju en otrolig upplevelse...

vilken fin relation. du gör helt rätt
  • MiScHoOo

God morgon alla. Var på förlossningen efter telekontakt med dem. Misstänk fostervatten. Men det visade sig ökad flytningar och eftersom jag hade tagit bricanyl kom vi in i ämnet.

Alla ni med cerklage hur länge tog ni det? Bm sa till mig i vanliga fall ges bricanyl endast till v 36 och det är jag på tisdag. På tanke på kejsarsnittet kanske det är bra att ta dem vid behov till dess, men jag ska kolla upp det med min läkare.

Vad har ni fått gör restriktion om det?

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-12-11 17:03:42 följande:
    mischooo: jag skulle sluta med bricanylen när jag gått 34+0 både förra graviditeten och denna...men det är nog berorende på sjukhus o vilken neo vård de har...här stoppar man inte en förlossning från 34+0... om det inte finns nån anledning till det som att bebisen kanske behöver stanna av nån anledning...men prata med din läkare

tack för svaret. Jag tänkte aldrig ang bricanylen, men bm hade helt rätt, dem stannar ingen förlossning nu heller för min del. Men jag ska kolla det med min läkare på tisdag, vill gärna ha honom under operationen och att operationen är planerad än akut
  • MiScHoOo

violatricolor skrev 2011-12-11 19:13:59 följande:
    Hur långt ifrån sjukhuset vågar ni vara? Vi bor ca 12 km från sjukhuset men på fredag ska jag kanske hälsa på en kompis 30 km från sjukhuset. Vågar man det? Kan ju vara rusningstrafik och allt...

jag förstår vad du menar, men jag tycker du ska njuta och åk till din vän, men vila mycket
    Trassel skrev 2011-12-11 19:52:38 följande:
    Den här kombinationen börjar göra mej lite matt

Tapp som är kort, lite öppen och cerklage som börjar skära in ( oro över vad som kan hända ifall den skär in så pass att det börjar blöda en massa och läget blir akut )
    (pga detta måste jag helst ligga ner större delen av dagen få se om det kommer nya order imorn)
    Graviditetesdiabetes och kosthållning som krockar med magen.
    Förkylning som pågått mer eller mindre sen oktober och som nu eskalerat i slemhosta ( inte bra att hosta med tappen som den är nu ) öm i bihålor och öron. Jag kan inte ligga ner helt och hållet vilket skulle vara bäst för tappen och skulle jag göra det skulle jag nog snart få lunginflammation, eller bihåleinflammation.
    30+3 idag.....vill verkligen inte vara på neo en massa veckor.
    oj då, du har inte det lätt just nu. hoppas du klarar av minst till v 35, jag håller mina tummar och tår
    mamma mys skrev 2011-12-11 22:14:17 följande:
    violatricolor: jag bor ca 3 mil från sjukhus....men åker gärna inte bort längre än så..o det har ju gått bra förut...o i värsta fall får man ju ringa ambulans o förklara läget ordentligt så det som behövs finns med när de kommer....

trassel: usch låter inge vidare...prata med läkaren om du kan få cocilana(hostmedicin) mot hostan..det fick jag förra graviditeten då jag fick en sån jobbig hosta som gjorde att jag fick sd o gjorde att jag blev orolig för tappen varje gång jag hostade..hostmedicinen gjorde att jag blev bättre på bara någon dag...
    finns det inget du kan få från läkaren som kan underlätta så du kan sköta magen?? om du har ont i bihålorna kanske du behöver penicillin....prata med din läkare imorgon...det är ju bra om bebisen stannar iaf några veckor till o det tycker nog din läkare också..hoppas tapp kontrollen ser bättre ut imorgon....skönt iaf att du kommit så pass långt ändå...

dricker nu sista koppen basilika te inför natten, som tydligen kan starta förlossningen...när jag var på toa förut så var det vita klumpar i toan..kan det vara delar av slemproppen eller var det bara en rejäl flytning tro??!!
     vill att hon kommer ut så oliver hinner träffa henne innan han åker....hoppas hoppas hoppas..o nu är sambon ledig i 3 dagar....

tänk om det är snart ;) oooh vad spännande. Jag har snart endast 10 dagar kvar..
    Trassel skrev 2011-12-11 22:25:34 följande:
    MiScHoOo, har aldrig fått bricanyl i graviditeten så jag vet faktiskt inte där just.

Viola, vi har ca en kvart/20 min ( 2,5mil ) till sjukhuset här och mycket längre bort än så vill jag inte vara heller just nu.

MammaMys, jag ska jaga läkaren imorn och har nog hundra frågor. Cocilanan är fin men jag brukar kräkas av den men den brukar hinna hjälpa, men egentligen borde jag hosta upp slemmet, ja vi får se vad de säger!
    Jag kom på kiwiknepet mot magen som verkar funka! Tjoho!
    Vet inte om jag ska på koll imorn men vi får se.
    Vad roligt med en Chileresa för sonen! Så spännande! Förstår att det är tudelat och hålle såklart en tumme på att han hinner träffa henne nu innan han åker!
    vad har du fått för sd?

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-12-12 07:17:13 följande:
    nu i morse var det vita klumpar i toan igen..vad tror ni?? slempropp eller flytningar??

var det endast vita klumpar? Min slempropp var jätte äcklig. tjock flyttning typ som gele aktig med grön äcklig gega och det ska finnas rosa blod men jag var så rädd när jag torkade mig att jag slängde första papret och det kom massa i tre omgångar under en toabesök, hoppas det är slemproppen för dig, nu måste droppa några bebisar i tråden
  • MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-12-12 11:41:07 följande:
    mischooo: ja endast vita klumpar...har inte vart så förut..visst har det kommit nån flytning som kvalpat runt i vattnet men dessa sjönk till botten...har haft mkt mer flytningar sista tiden då man känner hur det rinner o sen är det massa i trosorna....har aldrig upptäckt nån sån där klump som är grön rosa som alla pratar om med nån av barnen bara massa vitt.... ja helt klart dax för 2 bebisar i tråden iaf;)

var uppe en stund i morse sen gick jag o la mig igen o har nyss vaknat..har fått en sån jobbig förkylning nu..men äntligen börjar jag få lite slem istället för den jobbiga torr hostan jag haft...
    på onsdag ska jag till bm..vet att vissa bm inte vill göra nån hinnsvepning förens man gått 40+0, men jag menar jag har gått 38+0 på onsdag o med en risk graviditet kan de väl vara snälla o göra en på mig då...så man kan slippa alla krämpor snart.... min läkare gjorde en hinnsvepning  förra graviditeten i vecka 38....sonen föddes 38+5.... hoppas iaf på en hinnsvepning.... 

Hoppas din bebis kommer snart och v 38 är bra vecka och det är klokt av dig få hinnesvepning. Önskar dig en bebis innan jul.

Nu är det endast 10 dagar kvar, hoppas tiden går fort nu. Har sista tiden hos min läkare imorgon så det kommer vara jätte spännande för första gången i mitt liv.  
  • MiScHoOo

Mammamys. Min älskade man ska montera sängen som finns i kartongen sedan två månader tillbaka. Skojade med honom och sa att bebisen lär montera sin säg. Hehe mannen menar bryr dig inte innan ni kommer hem är sängen monterad och jag kommer med uppdatering om detta hehe.

Barnvagnen har jag hos mamma. Får snart hämta den. Bilstolen ska jag låna av min syster tills jag köper egen eftersom alla säger det är onödigt att ha en i några få månader utan att jag ska satsa på en från sex månader och uppåt.

Ärligt har jag inga blöjor/ amningsinlägg och andra grejer till bebisen. Eftersom jag är fortfarande rädd har jag inte handlat hem detta och på lasarett finns ett apotek som jag kan skicka ner min man eller familj att handla det till mig.

Jag längtar till den 22 och jag upptäckte att det kommer vara exakt sex månader mellan pappas födelsedag och bebisens. Just nu önskar jag att på planerat snitt och är skit rädd för akut och jag har nog smittar ner min man. Igår erkände han att han är inte rädd för akut snitt om dem säger det blir imorgon än ett akut där dem säger inom en halvtimme kommer operationen ske.

Tycker det är spännande imorgon med ensiffrigt tal. För första gången är det på allvar och nu tvekar jag.. Kommer jag bli en bra mamma?!

• MiScHoOo

Mammamys. Människan är märklig. Först nojjar man sig över graviditeten och sedan förlossningen och sedan uppfostran. Jag kommer att skratta tills mina stygn spricker om min man har inte monterat sängen och skötbordet. Jag förstår dig om ni har långt till affären och skönt att du har allt så hinner du vila lite efter förlossningen. Jag har blivit så himla bortskämd och får allt serverad. Skriver listor och får allt jag önskar mig. Men snart är jag i farten och får göra som jag vill och handla när jag vill. Köra bilen och framför allt få mitt liv tillbaka.

• MiScHoOo
    Becka81 skrev 2011-12-12 13:42:33 följande:
    Visst längtar man efter att få sitt liv tillbaka även om det inte blir som förrut. När barnet kommer längtar man tills man får sova och tills man inte behöver tänka på att ha amningsvänliga kläder. ;) Tror att vi människor har så fullt upp att längta till och planera framtiden att vi ibland glömmer att njuta av det liv vi har just nu. Särskilt när guldkornen är svåra att hitta. Men vi bär ju alla på ett litet mirakel och bor i ett land där vi inte behöver betala för all den hjälp vi får i och med våra komplikationer. Såg en dokumentär om ett par med prematur i USA och de var i så djup ekonomisk kris för att ha råd med vården för sitt barn att det var ofattbart.

du har helt rätt i allt du säger
    Trassel skrev 2011-12-12 14:15:48 följande:
    MiScHoOo, jag har aldrig fått nått för sd faktiskt, de har hållt sig på en normal nivå även om de kommit tidigt. Aldrig gjort ont så jag har inte kännt att jag behövt nått för dom så..

Var på hostkoll på VC, fick hostmedicin, förhöjt inektionsvärde men inte tillräckligt, nya prover onsdag morgon
    Koll imorn på förlossninge, tapp , cerklaget och rubbet.
    Så jag känne rmej rätt övervakad för tillfället om än lite matt...
    Här är ingenting direkt redo för bäbis, vi har ju det mesta sen förr och skulle det komma nån nu skulle vi ändå få köpa nytt för allt skulle vara för stort så jag ska nog bara se till att ha en packad väska till mej snart kanske egentligen...

gud vad skönt att slippa medicinen. Smart om du packar väskan. Jag packade bebis skötväskan för 2 månader sedan och min förra veckan. Skönt att ha det gjort, man vet aldrig vad som händer...
    mamma mys skrev 2011-12-12 15:18:06 följande:
    mischooo: visst blir man lite bekväm, men det återgår rätt snart till det normala efter förlossningen:)

becka81: ja visst glömmer man bort att leva i nuet o njuta av det man faktiskt har just för stunden o istället längta till nåt i framtiden..ibland behöver man stanna upp o vara glad för det som är bra just nu...

trassel: skönt att du är under kontroll..hoppas allt blir bra med hostan nu o att kontrollerna imorgon går bra.. 

Jag längtar till rutiner, tycker jag lever hur som helst just nu
    violatricolor skrev 2011-12-12 17:03:52 följande:
    Tack för era svar. Ja, jag får se hur det känns på fredag, om jag hälsar på min kompis. I normala fall tar det nog inte mer än 30 min att åka med bil (hon kör mig) men det kan som sagt ta mycket längre tid i rusningstrafik.

om du åker ha en trevlig dag annars få du ha trevligt hemma

• MiScHoOo

Jomajano. Stort grattis. Hur mår ni och var är ni nu? Gud vad glad jag är för er skull bra kämpat.

Svar på tråden Cerclage?