• TikTok
    Schäfer: Hehe ja har du glömt det? Vi har ju pratat om det innen
    Ja då kan det ju säkert vara nerver som spökar. Mitt är ju också fastsytt med 4 stygn runt om så det kan ju vara när bebisen är tyngre så sticker det till i en nerv el 100 ;).
    Man är ju så påpasslig för precis allt i denna graviditeten.

Lanie: Jag trodde bara man kunde sy fast det, men läkare säger gärna man "lägger ett band runt om". Förra ggr jag fick mitt akut så sa han också så. Men i denna gravidteten frågade jag & då sa han att man syr in bandet med 4 stygn. Men man gör kanske olika. Jag har ingen aning alls.
  • TikTok
    Schäfer: Hur går det för dig me tapp & allt? Ligger du & vilar mkt el försöker du hålla dig uppe varje dag?
  • TikTok
    Schäfer: Jaha där ser man. Jo det har varit lite turbulent då jag låg inlagd på sjukhuset en vecka pga minskad tapp som hade gått från 3.5 till 2.1. Sen skickade dom mig till Lund. Men min läkare som satte cerklaget där skrev ut mig efter ett par undersökningar då allt va ok 3 dagar senare. Tydligen kan tappen bete sig såhär utan det betyder något men samtidigt ska man hela tiden vara förberedd..
    Att jag gjort kontroller 1 ggr/vecka här på vårt hemsjukhus förstod han inte meningen med. Det retade bara tappen & göra vul så ofta. Tappen kan vara bra på förmiddagen medans den kan minska 1 cm till på eftermiddagen för att sedan växla tillbaka igen utan det skulle betyda något tydligen. Så nu får jag gå i Lund 1 ggr/ månad ist o kolla cerklaget & så ist. Oroligt men samtidigt skönt på ett annat sätt.
    Det man ska vara uppmärksam på är ju om värkarbetet startar, man blöder el om vattnet börjar sippra. Annars ska cerklaget hålla ihop om det är ihopsytt.
    Sängläge har jag inte,men jag håller mig hemma & går ingenstans i onödan & vilar väldigt mkt om dagarna ändå för säkerhetsskull. Man vill ju knappast riskera något nu när man kommit liite längre fram i veckorna. Sambon får handla & fixa den biten. Själv tvättar jag en maskin emellanåt & plockar lite varvat med vilan hehe, annars händer det inte mer *Peppar peppar* Stanna inne ett bra tag till! Kortisonsprutorna för lungmognaden fick jag i samband med sjukhusvistelsen för några veckor sen.
  • TikTok
    Ninnis: Jag känner exakt som du, jag brukar inte dela med mig så mkt i tråden för ist blir man bara mer orolig av svaren man får. Alla är vi olika & huvudsaken är att man lyssnar till sin kropp. Jag har med kommit till den punkten då det skapar mer oro när folk säger att det är hopplöst & jämför en med alla andra tjejer det inte gått så bra för med cerklage. Sånt behöver jag inte höra. Jag är redan fullt medveten om alla risker med mina 2 söner jag förlorat.
  • TikTok

Mischooo- All styrka till dig för ett levande barn. Vet att önskan om levande barn är enormt stor. Jag har förlorat 2 söner (23+0) & (26+5 - som blev 4½ månad gammal på neonatal innan han avled) Nu har jag en fullt frisk dotter som föddes i 31+3 & är ½ gammal & full fart på härhemma.

Kikade mest bara in för läsa lite i tråden här som man hängde jämt & ständigt under sina långa sängligge-veckor . Önskar er all lycka & lyssna på läkarna, men följ er egen magkänsla & stå på er!
    Hur långt gången är du nu Mischooo? 
    Berätta gärna om ditt cerklage du fått, för det är väl rätt ovanligt? 

• TikTok

Mitt cerclage togs när vattnet började sippra ut vecka 31+2. Ingen bedövning alls fick man, men det kändes knappt, ändå är jag rätt pjallig ;).
    Dottern kom 8 timmar senare . Är idag 1.5år och fullt frisk och pigg :)

• TikTok

Hej Dallis!
    Jag tror vi följdes åt med våra cerklage förra ggr vi var gravida. Hade sparat tråden i mobilen och ser nu att du är gravid igen med andra barnet! Va roligt för er! Grattis

• TikTok

Min cerklageläkare sa oxå till mig att leva precis som vanligt, hade jag följt hans råd ist för lite på min erfarenhet (mist 2 söner, En i vecka 23 och en i vecka 27 trots cerklage, dock levde han 5 månader på Neonatal innan han avled där)
    Hade jag inte litat på min egen intuition hade jag inte haft min 2 åriga dotter här idag. Jag hade stängt sängläge efter min egna magkänsla och ändå kom dottern i vecka 32. Fullt frisk.
    Lyssna på läkarna men gå efter din magkänsla.

• TikTok

Hej!
    Någon här i denna tråden med försvagad livmodertapp som har ett abdominellt cerklage insatt?
    *Håller tummarna för svar*

• TikTok

Åh! Hur har det gått?
    För göra en lång historia kort, jag har förlorat 1 son i vecka 22, andra sonen fick jag akut vaginalt cerklage i vecka 18 pga jag börjat öppna mig, detta höll fram till 26+5, han levde & avled på neonatal 5 månader senare. Med 3:e barnet fick jag planerat ceklage i vecka 13, detta höll med sängläge fram till 31+3 då dottern föddes, fullt frisk & är idag 4 år.
    Har diskuterat syskon, och efter konsultation kom min läkare fram till att det isåfall är abdominellt cerklage som gäller.
    Vet ingenting om detta & söker nu all information man kan få. Verkar vara stabilare men också mer risker.
    Dela gärna med er om era erfarenheter om ni har abdominellt cerklage.

• TikTok

Ska tilläggas att jag gjort en kornisering av tappen pga grova cellförändringar.

• TikTok

Åh tack för ditt svar!!

Min läkare säger att om jag accepterar detta abormella cerklaget så blir jag sjukskriven hela graviditeten med täta kontroller.

Men det är ju mer risker med detta cerklaget då det sitter fast.

Beklagar din förlust!

Behövde du inte va sängliggandes alls? Hur lång var/är din tapp? Min är bara 2.5 cm..

• TikTok

Åh tack!!
    Ja lite hopp känns alltid fint att få! <3
    Nu är det ju så att önskan om syskon finns, men när man redan har fått 1 som betyder allt så är man livrädd för alla risker som finns.
    Hade jag varit helt barnlös hade man nog inte tvekat. Men det är mkt som snurrar i huvudet. Man vill liksom inte riskera livet för ett syskon, men samtidigt, läkare hade väl inte rekommenderat något som hade varit för riskfyllt känns det som.
    Det är mkt som ska funderas på. :)

• TikTok

Någon mer???

Bra med en grupp på FB, men syns det inte i alla mina vänners flöden när man går med i en grupp? Vill gärna ligga lågt med folks spekulationer... :/

• TikTok

Jag har hört att man livmodern kan skadas ovh man kan börja blöda i buken. Cerklaget kan väl slitas sönder med om jag inte har fel för mig?

Sen är det ju riskerna med när cerklaget sitter där det sitter, bebisen kommer inte ut om det skulle starta igång.. Och då får man ju hoppas att det inte går fort så man hinner in. Lite sånt jag fått höra så man backar ju lite..

Men med täta kontroller, antibiotika insatt, sjukskrivning från vecka 13 och abdominellt cerklage så tyckte min läkare nog att jag skulle våga mig på ett syskon. Men jag är orolig. Jag har aldrig haft en normal graviditet Och jag har ju varit gravid 3 ggr. Jag har haft vanliga cerklage men det håller inte på mig. Sängläge och konstant oro har funnits där så det är klart man är lite eftertänksam med detta nya cerklaget.

Kan du möjligtvis förklara varför det är starkare än ett vanligt? Är det för det sitter högre upp bara? Kan man inte öppna sig där då liksom? Jag försöker bara samla på mig så mkt info som går innan jag tar ett beslut.

• TikTok

Aaah! Vill gärna gå med i gruppen på FB men vill inte starta folks spekulationer.

Det syns ju i vänners flöden när man går med i en grupp.

Annars hade FB varit toppen! Kommer iaf våga mig in där när jag blir gravid igen om det blir en till.

Men OM du vill, skulle du gärna få "puffa" dom medlemmar med abdorminellt cerklage i FB gruppen att titta inom här med sina erfarenheter.

Jag hade varit sååååå tacksam!!!! ????

Svar på tråden Cerclage?