• Lill Z

Cerclage?

Ester: Vad skönt för dig att du fått en tid och att du ska få ett cerklage. Vet eg inte om det är ngt speciellt som jag tänkte på innan el som man ska tänka på. Men lyssna på din kropp och vad som känns rätt för dig. Är mitt andra tidiga cerklage jag har nu och en sak som jag förstått är att det finns lika många upplevelser som det finns cerklage insatta..... Har ni pratat om du vill bli sövd el ryggbedövad? Fråga bara på om det dyker upp frågor, jag svarar gärna så gott jag kan.

• Lill Z
    {#emotions_dlg.flower}Slapptapparnas BFlista{#emotions_dlg.flower} 
    Vixan BF 28/10 Klipp 11/10 född: 2/11 i V 40+4 Baby
    FruHellström BF 4/11 klipp 12/10 född:24/10 Baby
    MeOnFire BF 4/11 Klipp 11/10 född:3/11 Baby
    Melinda88 BF 19/11 Klipp 25/10 född:11/11 Baby
    Mamma mys BF 27/12-11 klipp: 29/11 född:21/12 (igångsättning) Baby
    MiScHoOo Bf enligt rul 9 jan, snittas 22 dec Baby
    Silverklar BF 24 jan 2012  Klipp 5/1   född:???
    Pupp BF 30/1,Snitt i början av januari född: 20/10 i v. 25+2Baby
    Trassel BF 15/2 -12  Klipp 19/1  född: 29/1Baby
    Jomanjano BF 11/1-12 klipp 19/12 född: 12/12-11 i v:35+4Baby
    Violatricolor BF 10/3-12 klipp???  född:???
    Becka81: BF 20/3-12 klipp???   född???
    Lill Z  BF 12/5-12 snitt i mitten av april
    Casiopeia: BF 23/3-12 klipp??? född???

• Lill Z

Blev det rätt i listan?? Annars får ni gå in och ändra. Är inte jätte bra på det här med datorer och kopiera osv.

Viola: Kanske inte skulle skrivit "fick tag på" ett skötbord...den rätta formuleringen är att vi INTE fick tag på ett skötbord som var så praktiskt, stabilt och litet som jag ville ha det så min make fick bygga ett. Dock inget komplicerat ! Köpte en låd sektion (kök 40 cm bred) från ikea och en bit bänkskiva på 55 cm att lägga ovan på. Då passade min "dyna" som vi lade Nelly på. Och sen köpte vi 4 st låsbara hjul och satte dit under. Blev super bra!!! Bra förvaring i lådorna och jag hade så pass med plats att jag satte en sådan liten stång, sådan man sätter i köket för att hänga saker på (tex slevar, korg för bestik m.m.) och hängde en avlång korg där för tvättlappar och annat eftersom jag inte hade plats att ställa ngt ovanpå bordet. När det var dags för bad var det bara ner med dynan och upp med baljan, funkade som sagt lysand. Så fast vi har större badrum idag blir det ändå det skötbordet som får stå till tjänst.

Går det fram hur jag menar el yrar jag bara.....ja,ja, vid vidare intresse får du ställa frågor !     

• Lill Z

Viola: ja, men ett troll skötbord blir väl bra !

Ja, listan rör ju verkligen på sig...det börjar ju tom krypa närmre mig som är sist!! Är v 27+0 idag så nu får jag ställa om på att jag faktiskt är gravid och att det ändå kanske blir en bebis....... 

• Lill Z

Viola: mitt cerklage tog dem när jag fått bedövningen, precis innan snittet. Så jag hoppas på samma procedur denna gång. 

Det är så trist att man ska behöva vara rädd så som vi är och inte våga glädjas och våga tro.
    Tror helt säkert att du kommer att bli en underbar mammma, bara den saken att du oroar dig för att inte bli det visar ju att du verkligen vill ge din bebis det bästa. Jag fick ju vårat första levande barn i v 36 och kände väl också lite "hur ska detta gå". Hur vet man om dem är hungriga, vill sova el har ont osv. Men det är som Becka skriver att helt plötsligt har man växt in i det och för mig blev det en helt underbar tid. Fast att alla hade sagt till mig att de första månaderna kunde bli lite jobbiga. Men jag hade sådan tur att jag kunde njuta fullt ut. Det hoppas jag på att jag ska kunna göra denna gången också.   

• Lill Z

Just nu har jag ibland skärmat av mig så från graviditeten att jag nästan "glömmer bort" att jag är gravid och känner mig mer "sjuk" istället., Men idag bestämde jag mig för att nu får det vara nog, nu ska jag försöka ta in och njuta....kan ju vara sista gången jag är gravid denna gång. Så nu har jag planerat in ca 1 tim om dagen när jag bara ska njuta och glädjas, klappa mage, frossa i bebis saker på nätet mm. Låter ju inte riktigt klokt när man skriver det....men så ska jag iaf pröva att göra !  

• Lill Z

Ester: Ja, det var ju inte så roligt med ett sånt bortfall av pengar. Har inte själv varit med om det, men en av mina bästa kompisar kommer också få ngt liknande OM hon blir sjukskriven. Trist! Har däremot en annan Spec,mvc. än den som jag eg ska gå på och har fått veta att man har en frihet att välja. Men jag håller mig fortf. inom region Skåne, vet inte om det har ngn betydelse. Men jag kör istället 50-60 min till Lund istället för 15 min till Hbg för att jag känner mig tryggare i Lund.

• Lill Z

Jodå, här går det framåt...28+0 på månd! Min envisa förkylning som jag nu fått penicillin för vägrar ju ge med sig. Så nu har jag en fruktansvärd halsbränna och tiden jag behövde använda laktulos är ett minne blott ! Har dessutom fått en muskel eller ngt som "hängt" sig under vänster bröst så jag kan inte andas in så bra! Men det tar ju fokusen från graviditeten så jag oroar mig inte så mycket och det är väl bra! Fick iaf tid nu till rul v 32 igår med efterföljande tid hos Dr för diskussion av kejsarsnitts tid !

Gud, vad det låter spännande med en fixerad bebis. Det känns ju ändå som om bebben börjar göra sig redo. 

• Lill Z

Viola: Förra grav. var jag inlaggd i nästan 10 v, från v 22 och framåt. Men denna gång har jag varit hemma, men tar det lugnt och vilar när jag känner att "magen" behöver det. Har ju en 4 årig dotter så jag kör henne fram och tillbaka till dagis om dagarna och gör lite små ärenden om jag orkar och känner att jag kan. Men känns skönt att jag sluppit ligga inne denna gång ännu så länge. Har blivit sååå väldigt trött igen, vet inte om det är förkylningen el grav eller en kombination, men behöver nästan sova lite mitt på dagen varje dag för att åtminstonne hålla mig vaken till 20 om kvällarna....någon som känner igen sig???

• Lill Z

Hej allihopa! Ligger sedan igår inlagd i Lund. För mycket sd och rosa flytningar. Får bricanyl och antibiotika intravenöst. Väntar på infektion provet. Men sd har lugnat ner sig. 28+3 idag. Skriver från min mobil, om det ser konstigt ut. Hoppas att det går bra för er andra.

• Lill Z

Hej allihop! Hur går det för er? Fick en uvi och fick ligga på sjukhuset ca 1 v. Sen hem med penicillin, bricanyl och order att vila. Sammandragningarna kommer och går och är ibland smärtsamma, men är väl kanske såjag får ha det nu. Hur har ni haft det med era sd? Är iaf i 30+4 nu. Hoppas att ni alla har det bra och att ni som nu är nära målet snart når dit .

• Lill Z

Becka: du kan få lite sd av mig...för mina kommer nu igen . Trist att behöva vänta...men min dr säger att det är vanligt att det är så. Viola: stort grattis!!! Vad skönt att allt gått bra! Har fått sådana problem med mina tarmar, går så sakta och gör ont...tror ju nästan att det är värkar....men har ju ingen sd samtidigt. Något ni känner igen???

• Lill Z

Becka: tar redan laktulos dagligen....har gjort ganska länge nu. Det har funkat bra ända tills nu. Vet inte om det är min sista penicillin kur som ställt till det. Verkar som om tarmarna slutar funka helt 2-3 dagar för att sedan vända och göra så att jag får bo på toa ett dygn. Dessutom när jag då får mina sd känns det som om magen ska sprängas. Ja, ja så länge allt går bra ska jah försöka att inte klaga....för mycket . En och en halv vecka tills vi ska bestämma snitt datum, fattar det knappt!! Hoppas att dina sd kommer igång på allvar snart, så du slipper vänta längre . Du får helt enkelt putsa lite fönster el ngt sånt.

• Lill Z

Viola: skulle föreslagit dr brown, men ser att du redan har hittat den.

Hur går det för dig Becka?

Här är det nog uvi på G igen....suck!! Har ont i nedre delen av buken och smärtsammare sd. Pluss att livmodern känns mer lätt retlig. Står på antibiotika redan, men bara 1/dygn. Så nu har jag ringt spec för att höra om jag kan höjja den dosen. Ska dit på torsd, men vågar /orkar inte ha det så här tills dess. Dessutom har min man åkt till kina och ska vara borta hela v. Så nu har jag gjort vad vilken gnällig, gravid 35- åring skulle göra....nämligen tagit min dotter och hund och flyttat hem till min mammma !! Känner mig verkligen vuxen!      

• Lill Z

Grattis Becka!!!

Trassel: Vilken god bit!!!! Hur söt som helst och vilket fint namn som ni valt!

Viola: Har många barn på neo (där jag annars jobbar) som sätter i halsen och då särskilt vid flaskmatning. Nu vet jag inte hur du gör, men förmodar att du redan har minsta hålet på napp ex. Det vi märker ibland är att dessa barn är väldigt gluppska. Har du prövat att ge bröstet innan och sen mata på med flaska el ge en slurk mat på kopp el sked? Har du vårtnapp när du ammar, då får ju barnet ibland ta i lite mer för att få ut maten och då "sitter" det i sen när man får flaska...det upplevde jag med min dotter.

Smileycat: välkommen! Hade jag varit som du hade jag pratat med dem och sagt hur det känns och i vilka banor du tänker. Det behöver ju inte alls bli samma denna grav. Men om ifall att så är det väl skönt att ha en liten plan och att ha pratat igenom det med spec innan. Hoppas att det går bra och att dem kan hjälpa dig.

• Lill Z

Smileycat: Skönt att få ett läkarbesök. Man ska alltid lite på det man själv känner och absolut om det inte känns rätt. Min Dr säger till mig nu att han tror inte att det ska vara problem för mig nu när jag har fått cerklage, men lyssnar alltid på mig och tar mina "nojjor" på allvar.

När började dina "problem" förra grav. om man får fråga? 

• Lill Z

Hej på er!

Här var det tomt.......

Jag sitter här och har nedräkning, men gud vad det går sakta!!!! Har dessutom börjat få så ont i mina tarmar att jag snart bryter ihop över dem. Och urinblåsan lika så. Har ju dock en sätes bebis i magen så vet inte om det trycker mer. Tar antibiotika=dålig i magen, tar bricanyl= sega tarmar, tar dessutom lite lactulos för att hjälpa till. Blir ingen jätte bra kombination, men vet inte vad jag ska göra.......

Hoppas att ni andra mår bra och att ni som fått bebbe njuter ordentligt.....

Jag har mindre än 25 dagar kvar nu..........        

• Lill Z

Hej hoppas: jag är tyvärr en sådan som inte känner av att jag öppnar mig, inte dem första cm iaf. På mig kan min läkare mäta toppen och se den på båda sorters ul. Vet inte riktigt hur öppen man kan va för att få verklige akut. Har själv varit öppen 3 cm 2g men då inte kunnat få stopp på förlossningen. Men det var 8 och 9 år sedan så det har ändrats sen dess. Vill tillägga att jag också hade ganska ont i tappregionen denna grav men utan att det var tappen. Men tycker du ska ta upp detta med din bm, det är ju snabbt kollat och så slipper du vara orolig. Hoppas att du fick lite svar....blir lite konstigt då jag skriver från min telefon.

• Lill Z

Hoppsan: Tänker ju inte på att man har så "få" bm koller normalt....jag går ju en gång i veckan så jag är ju lite bortskämd. Men jag hade ringt och pratat med bm om det. Tycker du att det inte känns bra så ska du inte gå runt och oroa dig.  

• Lill Z

Hej kramizzar: Grattis till graviditeten!

1) Har förstått att det är väldigt individuellt. Vissa klarar sig på panodil efteråt, medans andra får ha starkare smärstillande. Jag tillhör dem som får ta lite mer än panodil. Men det går över igen. Fick mitt andra cerklage denna grav och tyckte nog att första inte gjorde lika ont, men det beror nog på ärr växt m.m. Men det är ingen smärta som inte går att hantera. Vet en annan tjej som fått cerklage och hon hade nästan inte ont alls.

2) Jag skulle också vara sjukskriven i en vecka efter insättningen, men det blev två, Mest för att jag var rädd. Sen började jag jobba halvtid, som usk på neonatalavd. Det gick ganska bra till en början, men när jag närmade mig mina kritiska veckor så började jag få mer sd. Så jag blev sjukskriven på heltid. Hade nog varit enklare att jobba om man kunde jobba 4 tim per dag som halvtid istället för 8 tim, men mindre tillfälle. Min Dr har sagt till mig att jag ska leva ett normalt, men försiktigt liv. Blir mest försiktigt kan jag säga.     

3) Vad det gäller hårdmage är jag nog lite av en expert  ....nä, men jag är/har varit paniskt rädd för att cerklaget skulle gå sönder av den anledningen. Men min Dr säger att han är tveksam till att man kan krysta upp cerklaget på det sättet om det inte är skadat innan av ngn anledning, men att man ska försöka hålla sin mage igång då det är det bästa. Jag har tagit laktulos nu sedan insättningen (en liten slurk på morgonen och en på kvällen för att inte bli så gasig) och det har hjälpt mig. Men man ska vara försiktig med olika lösgörande precis som Viola skriver. Laktulos är det ända som min Bm rekomenderat mig, så hör vad dem har att säga om det.

Hoppas att du fick lite svar. Dyker fler fågor upp så fråga på. Lycka till!!!!     

Svar på tråden Cerclage?