• Zusannah

Sänk abortgränsen!

Fram till vecka 22 får man - med särskilt tillstånd efter v 18 - göra abort i Sverige. Samtidigt har man också i Sverige räddat för tidigt födda barn som var födda i vecka 22, en del som fötts så tidigt överlevde helt utan men.

På samma sjukhus kan ett läkarteam utföra en abort på ett foster i 22:e veckan, samtidigt som ett annat läkarteam sätter in alla resurser för att rädda en lika gammal prematur bebis...

Info härifrån FL:
    Vecka 18:
    Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället.

Vecka 19:
    Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

Vecka 21:
    Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller.

Vecka 23:
    Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme.

Älskar mina barn!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-09 19:05
    Jag ska bara förtydliga min trådstart så att verkligen ingen ska känna sig kränkt eller upprörd...

-Jag är alltså INTE emot fri abort!!
    -Jag tycker INTE att de som begått abort är dumma eller onda eller något annat!!
    -Jag har INTE som syfte att provocera någon och jag lovar att svara så gott jag kan på frågor och synpunkter! Känner du dig provocerad så be mig förtydliga i stället för att bli upprörd!
    -Så SNÄLLA FL kan jag få ha min tråd ifred den här gången tack??????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-11 22:41
    Om nån undrar varför jag inte svarat på frågor beror det på att jag är bortrest, men jag kollar min inbox så ni får gärna inboxa era frågor till mig. Jag hinner inte gå igenom hela tråden just nu.

Tack för alla kommentarer, roligt att det blev en debatt! Såna här frågor pratas det för lite om tycker jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 19:54
    En sak som jag ofta funderat på är när fostret blir ett barn.

Ofta ställer jag också den frågan till abortmotståndare. NÄR är det INTE ok att döda ett foster, och varför? Varför är det t.ex mer OK i vecka 18, än i vecka 25?
    Ett vanligt svar är att barnet efter vecka 22-23 kan överleva utanför livmodern. Men jag undrar fortfarande varför just förmågan att andas själv är det enda kriteriet som avgör om ett foster är ett foster eller ett barn?

Alla är ju överens om att man inte får döda spädbarn. Inte bara för att det är förbjudet i lagen, men också av moraliska/etiska skäl. Spädbarn ska man ta hand om, det är djupt rotat i oss.

Men ett spädbarn är outvecklat. Synen är inte helt utvecklad, hjärnan är inte helt utvecklad (den blir färdigutvecklad i 25-årsåldern enligt ny forskning).
    Spädbarnet är helt beroende av andra, helt osjälvständigt. Det kan inte överleva på egen hand.

Är skillnaden egentligen SÅ väldigt stor mellan ett spädbarn och ett foster i vecka 20, bara för att fostret inte kan andas själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 14:52
    Svar angående problemet med "alla illegala aborter" som folk skulle "tvingas göra" om abortgränsen sänktes några veckor (enligt en vad några har befarat här i tråden):

Jag tror inte att illegala aborter skulle bli samma problem idag som det var förr i tiden, innan abort legaliserades.

Skillnaden är att det på den tiden var fullständigt otänkbart att en ogift kvinna blev gravid. Hon kunde mista sitt jobb, bli utstött ur familjen, förlora sina vänner och sin sociala status, aldrig bli gift osv osv.

Samtidigt var samhällets skyddsnät inte heller lika utbyggda, och att bli mamma var en dyr historia. Inga barnbidrag, ingen gratis sjukvård.
    En ogift kvinna kunde knappast klara att försörja sig och barnet på egen hand. Dagis fanns ju inte, så jobba kunde hon inte heller.

Många tvingades nog att ta den oerhörda risken (och kostnaden!) att göra illegal abort just av de skälen.

Idag har vi en helt annan situation. Idag finns bidrag och föräldrapenning, dagis och fri sjukvård. Dessutom är det ingen som tittar snett på ensamstående mammor (eller för den delen ogifta föräldrar. ) Unga mammor som tvingas hoppa av skolan för att föda barn kan lätt fullfölja sin utbildning när barnet fyllt ett år och börjat på dagis.

Jag tror faktiskt inte illegala aborter skulle bli ett problem i dagens Sverige ÄVEN om abortgränsen sänktes några veckor!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 18:31
    Här är lite länkar till en dokumentär om fostrets utveckling, flera har efterfrågat dem. Dokumentären (eller en mycket lik den) sändes på SVT för något år sedan (tror jag):

www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php

OBS att sajten jag länkar till inte tar ställning i abortfrågan.
  • Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Bubbis10
    Dr Mupp skrev 2010-10-03 13:51:56 följande:
    som sagt sterilisering är ett permament prevetivmedel. Visst kan de ibland gå att återställa men det är inget man ska räkna med.
    Och som sagt för oss friska finns det massor av laternativ, men hon ser det uppenbarligen inte som ett alternativ.
    Näe man ska inte räkna med ngt i livet tydligen...sen om hon nu e sjuk då bör ju sjukvården reagera efter 7 aborter där ena barnet faktiskt var jut ett barn!
  • Drömmen om Elin

Kom och tänka på SD de vill ju med sin politik sänka den veckan till v 12 tror ja de var. Men jag röstade inte på dom... Jag håller med TS om att de ibland kan bli abort lite väl sent...

• Reglementet
    Pregga skrev 2010-10-03 13:00:15 följande:
    handlar knappast om straff utan om att ta eget ansvar för sina handlingar, man ser väl till att skydda sig om man inte vill ha barn, å har man sex så e man förmodligen medveten om att det kan bli ett barn?
    fostrets rätt att leva..hm, en knivig fråga det där, jag e ju som sagt emot abort men anser inte att man ska tvingas på ett barn av våld, men visst har det lilla livet rätt att leva, jag har sj gjort en abort..hör å häpna.EN! å den blev jag påtvingad å skulle aldrig tillåta mig sj att utsättas för ngt sånt igen.
    Dr Mupp skrev 2010-10-03 10:50:29 följande:
    Sätter man sig i den situationen att man behöver göra sju aborter så finns det bakomliggande problematik texc. psykisk sjukdom, missbruk osv. Normala friska människor gör inte sju aborter.
    Jo det kan ligga mkt i det, hon har haft ett jobbigt liv med mkt problematik-men var går då gränsen för sjukvården? att se ngn göra den ena aborten efter den andra? vår vänskap tog slut av helt andra skäl men visst tyckte jag det var sjukt av henne, å när hon berättade att hennes lilla barn kippade efter andan då hon födde fram det att dö så förändrades hela min syn på henne helt klart.
    Vi kämpade i 2,5 år för att få vår lille son å detta berättar hon då för mig...fy för sådana handlingar aså, skulle klassas som mord!
    Preventivmedel är inte 100% säkert. Att göra en abort är att ta ansvar, som kvinna. Fostret växer i kvinnan. En kvinna har rätt till att inte ha något växande i sig.

Du skriver att du gjort en abort. Betyder det alltså att du är ansvarslös?

Påtvingad? De kidnappade dig, sövde ner dig och utförde en abort på dig? Jag antar att du har polisanmält detta, då det är olagligt i Sverige.
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    Kimona skrev 2010-10-03 13:13:26 följande:
    Jag tycker att man gott kan sänka till vecka 10 iaf, helts ännu lägre
    Varför?
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet

Varför ska abortgränsen sänkas eller rättigheten till abort tas bort?

*Kommersiellt budskap*
  • Bubbis10
    Reglementet skrev 2010-10-03 14:24:09 följande:
    Preventivmedel är inte 100% säkert. Att göra en abort är att ta ansvar, som kvinna. Fostret växer i kvinnan. En kvinna har rätt till att inte ha något växande i sig.

Du skriver att du gjort en abort. Betyder det alltså att du är ansvarslös?

Påtvingad? De kidnappade dig, sövde ner dig och utförde en abort på dig? Jag antar att du har polisanmält detta, då det är olagligt i Sverige.
    ja jag var 15 år flydde hemmet då det förekom missbruk å annat, flyttade hem till min dåvarande kille. hade ingen mamma som talade om för mig om preventivmedel eller var man fick tag i det så vi hade sex med avbrutet.
    Så nej ingen kidnappning så din sarkasm kan du bespara mig. jag hade ingen vuxen som fanns där för mig, men visst kan det ses som ansvarslöst å jag kommer aldrig att göra en abort igen, jag hade ett tomt hål i mitt bröst fram tills jag blev med min dotter. min kille jag bodde med var åxå ung å hade bott i sverige i ca 1-2 år...å hörde att man inte fick behålla barnet när man var så ung så han var panikslagen,jag försökte förklara för honom men jag var ung själv å det var inte så lätt. men som sagt, det kommer inte hända igen.
  • Bubbis10

Tror bestämt att vi som är emot abort e bland dom mest hatade här inne på fl, snacka om inskränkta människor som inte kan acceptera att man tycker olika, utan kör ett race med sarkasm å dumheter. men det säjer ju mer om dom än mig.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pregga skrev 2010-10-03 14:35:38 följande:
    Tror bestämt att vi som är emot abort e bland dom mest hatade här inne på fl, snacka om inskränkta människor som inte kan acceptera att man tycker olika, utan kör ett race med sarkasm å dumheter. men det säjer ju mer om dom än mig.
    Det kan mycket väl bero på att "ni" (den absoluta majoriteten här på FL*) konsekvent vägrar bemöta argument som framkommer, undviker frågor och ständigt försöka skifta fokus till känslomässiga resonemang så fort någon säger emot den "fakta" som presenteras.

Nivån på abortmotståndet här på FL är mycket lågt, något av det sämsta jag har sett och jag har sett och deltagit i många diskussioner på alla möjliga forum och i verkligheten. De rationella argument som finns mot abort (ja, det finns flera starka argument) uppkommer sällan eller aldrig utan det är ständigt argument som grundar sig i sexualmoralism och/eller religion det handlar om.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Bubbis10
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-10-03 14:55:22 följande:
    Det kan mycket väl bero på att "ni" (den absoluta majoriteten här på FL*) konsekvent vägrar bemöta argument som framkommer, undviker frågor och ständigt försöka skifta fokus till känslomässiga resonemang så fort någon säger emot den "fakta" som presenteras.

Nivån på abortmotståndet här på FL är mycket lågt, något av det sämsta jag har sett och jag har sett och deltagit i många diskussioner på alla möjliga forum och i verkligheten. De rationella argument som finns mot abort (ja, det finns flera starka argument) uppkommer sällan eller aldrig utan det är ständigt argument som grundar sig i sexualmoralism och/eller religion det handlar om.

känslomässiga resonemang? ja e inte hela denna frågan laddad med känslor åt alla håll? Jag söker inte empati för min historia om du på ngt vis tror det utan jag förklarade för fröken sarkasm varför jag hamnade i situationen att göra en abort som 15åring.

Måste jag länka till fakta för att framföra min åsikt i denna frågan eller räcker det med att jag känner som jag gör?

ska ngn annan som DU sitta på fl å tala om att jag inte får känna som jag gör? du milde tid aså..

• Reglementet
    Pregga skrev 2010-10-03 14:31:38 följande:
    ja jag var 15 år flydde hemmet då det förekom missbruk å annat, flyttade hem till min dåvarande kille. hade ingen mamma som talade om för mig om preventivmedel eller var man fick tag i det så vi hade sex med avbrutet.
    Så nej ingen kidnappning så din sarkasm kan du bespara mig. jag hade ingen vuxen som fanns där för mig, men visst kan det ses som ansvarslöst å jag kommer aldrig att göra en abort igen, jag hade ett tomt hål i mitt bröst fram tills jag blev med min dotter. min kille jag bodde med var åxå ung å hade bott i sverige i ca 1-2 år...å hörde att man inte fick behålla barnet när man var så ung så han var panikslagen,jag försökte förklara för honom men jag var ung själv å det var inte så lätt. men som sagt, det kommer inte hända igen.
    Det är alltså okej när det är du som har gjort en, men inte om andra gör det?
    *Kommersiellt budskap*
Svar på tråden Sänk abortgränsen!