• llinaa

Varför får barn konstiga namn?

Varför får barn konstiga namn? Tänker föräldrarna inte på barnen i framtiden utan bara på sig själva.
    här är några konstiga namn jag kommer på nu på rak arn Ninja, sol, månstråle, petter-niklas.

• Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?
  • Lady Dahmer
    vindil skrev 2010-03-11 12:08:27 följande:
    :p Varför skulle det kunna vara ett finskt namn om det har en japansk betydelse?
    för att flera språk kan ha samma ord med olika betydelser.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Pormoicheia
    vindil skrev 2010-03-11 12:08:01 följande:
    Det är betydelse OCH kombinationen i ert barns namn som framkallar mina känslor. Internationellt kan saker betyda olika, ja, det bevisar ni ju själva när ni tar ett japanskt ord och gör det till ett svenskt namn. Ni vet ju själva att Bara är "bara", dvs. "enbart, endast". Lillasyster Bara Yrsa hade ju fungerat också, men nu valde ni en följd som ger en viss betydelse, dvs. "du är bara lillasyster Yrsa". Take it or leave it.
    Inte "du är"...du heter.

Det är jättestor skillnad.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • vindil
    Veladis skrev 2010-03-11 12:09:05 följande:
    Det finns ju många namn som betyder oliak saker på olika språk.
    Ja.
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 12:09:40 följande:
    för att flera språk kan ha samma ord med olika betydelser.
    Ja.

Men få namn vill jag säga, som "är" t.ex. svenska men grundar sig i en betydelse i ett annat språk. Svenska namn kommer väl från svenska ord, huvudsakligen. Sen finns det namn i Sverige som betyder andra saker på andra språk, typ svenska föräldrar som döper ungen till Star (svenskt namn men engelsk betydelse). Eller namn som råkar ha en utländsk betydelse, men är svenska; t.ex. "Peo" - fjärt på spanska.
    Det sistnämnda är svårare att undvika, hänsyn behöver inte tas i min mening, då det är i stort sett omöjligt att ta reda på vad ens namn betyder i all världens länder.
  • vindil
    Pormoicheia skrev 2010-03-11 12:11:23 följande:
    Inte "du är"...du heter. Det är jättestor skillnad.
    Namn har stor betydelse för sin identitet. faktum är att din person kopplas starkt samman till ditt namn. När folk säger Josefine, tänker de ögonblickligen på dig. Du kanske inte har förstått det, men namnet är väldigt starkt förknippad med ens person.
  • Michisen
    llinaa skrev 2010-03-10 13:48:06 följande:
    Varför får barn konstiga namn? Tänker föräldrarna inte på barnen i framtiden utan bara på sig själva. här är några konstiga namn jag kommer på nu på rak arn Ninja, sol, månstråle, petter-niklas.

Det finns 138 kvinnor som har förnamnet Ninja. Av dessa har 73 namnet Ninja som tilltalsnamn.
    Det finns 5 män som har förnamnet Ninja. Av dessa har 0 namnet Ninja som tilltalsnamn.

Det finns 35 personer som har efternamnet Sol.
    Det finns 838 kvinnor som har förnamnet Sol. Av dessa har 159 namnet Sol som tilltalsnamn.
    Det finns 89 män som har förnamnet Sol. Av dessa har 9 namnet Sol som tilltalsnamn.

Det finns 3 personer som har efternamnet Månstråle.
    Det finns 71 kvinnor som har förnamnet Månstråle. Av dessa har 2 namnet Månstråle som tilltalsnamn.
    Det finns 4 män som har förnamnet Månstråle. Av dessa har 0 namnet Månstråle som tilltalsnamn.

Det finns 1 man som har förnamnet Petter-Niklas. Av dessa har 0 namnet Petter-Niklas som tilltalsnamn.

Det finns 33 kvinnor som har förnamnet Pebbles. Av dessa har 10 namnet Pebbles som tilltalsnamn.

Det finns 5 personer som har efternamnet Hora.
    Det finns 1 kvinna som har förnamnet Hora. Av dessa har 1 namnet Hora som tilltalsnamn.

.....

Och med det vill jag bara säga att jag hellre hälsar på Månstråle eller Ninja än säger "Hej, är det Hora?"

Sen är det ju så som många andra sagt - vad man själv tycker är "konstiga" namn beror ju på hur trångsynt man är, inte på namnen i sig själva.

• artax

Mitt barn ska heta:
    Månglimma Silverstjärna Blåklint Frostvind=efternamn

• Pormoicheia
    vindil skrev 2010-03-11 12:13:51 följande:
    Namn har stor betydelse för sin identitet. faktum är att din person kopplas starkt samman till ditt namn. När folk säger Josefine, tänker de ögonblickligen på dig. Du kanske inte har förstått det, men namnet är väldigt starkt förknippad med ens person.
    När du berättar för någon vad ditt barn heter, säger du då hela namnet?

Vi använder oss oftast bara av tilltalsnamnet, vilket i dotterns fall är Yrsa. Det är ju bara om det blir diskussioner kring alla namn som det isåfall skulle bli så.
    Det finns ju inget som säger att Sixten, Anna eller Robin är mer nöjda med sina namn heller.
    Skulle jag själv presentera mig med hela mitt namn skulle det låta som att jag gick runt och kallade mig själv elak Men det såg riktigt roligt ut på namnlappen.
  • Veladis

Ang flera betydelser....
    Min dotter heter Vilya, som sagt. Det är ett namn från Sagan om Ringen. De tre alvringarna heter Vilya, Nenya och Narya. Vilya betyder på Quenya (ett av tolkiens språk) "luft, himmel" luften äri Tolkiens värld bl a poesins element. Ringen Vilya bärs vid tiden av berättelserna i Sagan om Ringen av Elrond.
    t ex.Vilya kan också ses som en stavningsvariant av det svenska ordet vilja, "en stark vilja"Vilja är också ett österopeiskt namn på ett skogsväsen liknande skogsrå, och det betyder säd på finska...

• Pormoicheia
    vindil skrev 2010-03-11 12:13:51 följande:
    Med ens person ja, men ett namn lägger inte grunden för ens personlighet.
  • Lina och Elsa

Alltså, bara för att inflika: den här enda personen som heter Petter-Niklas i Sverige kan faktiskt ha lagt till det som andranamn i vuxen ålder, så förfasas inte över hemska föräldrar när vi inte kan veta :)

Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?