• llinaa

Varför får barn konstiga namn?

Varför får barn konstiga namn? Tänker föräldrarna inte på barnen i framtiden utan bara på sig själva.
    här är några konstiga namn jag kommer på nu på rak arn Ninja, sol, månstråle, petter-niklas.

• Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?
  • minafyra
    Veladis skrev 2010-03-11 13:32:38 följande:
    Fast just det namnet finns det ju ingen som har som tilltalsnamn, så det är ju taget direkt ur det blå...
    Ok..jag antog att hon tog upp namn hon faktiskt hört att ngt barn hade...vad var annars tanken med att ta upp dem alls :p Jaja, i så fall säger jag väl "för att alla inte är lika tråkiga som TS" trots allt hehe
  • Veladis

Hmm, jag undrar om jag har hittat NAMNEN! NamneN som går igenom hela Trollet Ludenbens lista.
    Mina barn borde ha hetat OLA och PIA. Inte för gamla, inte för moderna, inte på topplistan, korta och lättstavade, osv.

• Sencha
    Veladis skrev 2010-03-11 13:39:21 följande:
    Hmm, jag undrar om jag har hittat NAMNEN! NamneN som går igenom hela Trollet Ludenbens lista. Mina barn borde ha hetat OLA och PIA. Inte för gamla, inte för moderna, inte på topplistan, korta och lättstavade, osv.
    Ola-spola?
    Pia-stia?
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Veladis
    Sencha skrev 2010-03-11 13:40:43 följande:
    Ola-spola? Pia-stia?
    Åhnej...

Vi får köra på Ettan, tvåan, trean, osv. Finns ingen annan råd...
  • MammaMajs

För att de har konstiga föräldrar kanske ;) Jag tycker att de flesta namn går bra, finns det verkligen någon som döper sitt barn till Petter-Niklas?!

• Michisen
    MammaMajs skrev 2010-03-11 13:43:37 följande:
    För att de har konstiga föräldrar kanske ;) Jag tycker att de flesta namn går bra, finns det verkligen någon som döper sitt barn till Petter-Niklas?!
    Nej, uppenbarligen inte. Eller möjligen EN och då inte i tilltalsnamn, vilket SCB har tagit reda på åt oss flertalet gånger i tråden.
  • Pormoicheia
    Makka Pakka skrev 2010-03-11 13:35:01 följande:
    Det är många som höjer lite på ögonbrynet när de får veta vad sonen heter. Grannen t.o.m sa "Jaha, ja.. ett sånt påhittat supermodernt namn!" blev lite paff men borde ha gett lite svar på tal. Vi valde ett namn som härstammar från vårt land, det är även ett släktnamn på makens sida.. men är lätt att uttala för en vanlig svensk. Vi ser inte direkt utländska ut så för de som inte vet så kan vi lika gärna vara födda i Sverige så det är lite det som förvirrar... Däremot jag själv heter nåt så "modernt" som Anita och tänk er en 16-åring som heter så när INGEN annan heter så under typ 40! Kan säga att jag blev sååå retad för mitt namn.. som även klingar fint till f**ta
    nu blev jag nyfiken! Vad heter han? Och jag anar vad du heter. Jag gick i skolan med en tjej som hette det

Själv döptes jag till Lisa, bytte till något annat när jag fyllde 18 p.g.a. 9 års "rimstuga"...Inte för att jag ogillar namnet, men jag fick det för förstört för att kunna vara stolt över det.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • tjockis

herregud, det är väl tur att det finns föräldrar med lite fantasi som kan döpa sitt barn till sol.
    vad tråkigt om alla i världen skulle ha likadana namn.

• Dramatic Chipmunk
    MammaMajs skrev 2010-03-11 13:43:37 följande:
    Nä, det är bara en stackars kille som heter det i förnamn men han har som tur är inte det som tilltalsnamn!
    Whatever works for you man
  • SchumiFerrari

Mina barn har bibliska namn. Namnet på den store är vanligt men stavningen inte så vanlig, lille heter ett väldigt ovanligt. Finns 3 till i sverige. Vi har valt namnen för att de betyder något för oss.

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?