• llinaa

Varför får barn konstiga namn?

Varför får barn konstiga namn? Tänker föräldrarna inte på barnen i framtiden utan bara på sig själva.
    här är några konstiga namn jag kommer på nu på rak arn Ninja, sol, månstråle, petter-niklas.

• Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?
  • Dramatic Chipmunk
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-11 13:23:25 följande:
    Tycker att det låter svårt att välja namn om man som förälder ska lyssna på vad andra tycker. Har sammanställt allt det inte får vara från denna tråden och andra trådar.Namnet får inte:-vara för gammalt som tex Rafael -vara för nymoderna som tex Nova, Tindra osv-vara påhittade-vara tagna för film/litteratur-ha amerikansk klang-ligga på top 100-får inte sluta på Y-får inte vara dubbel-namn-får absolut inte stavas på något annat vis än som det "ska " stavas-70 och 80-talsnamn som Anna, Johan, Linda, Fredrik är bannlysta-får absolut inte vara "unikt" får då tror föräldrarna att deras barn är speciellare än någon annansShit alltså. Hade alla brytt sig om alla "regler" kring namngivning som folk har här, då hade vart enda unge fått gå namnlösa. Är det inte bra att alla har olika smak?? Även om man själv ogillar ett namn och man uttrycket att man tycker att det är fult, måste man lägga värderingar och racka ner på andra som valt det. Gör det dig som fördömer andras namn lyckligare? Mår du bättre av att sitta och säga att den förälder som vill ge sitt barn namnet liam är wt eller mår du bättre av att tala om för andra vilka konstiga namn de har till sina barn??Att ett namn är fult, det kan man tycka likaväl som man kan tycka det är fint. Men att lägga värderingar om föräldrar och barn personligen är löjligt-
    Shit, jag är så jäkla körd! Vill döpa mina barn till Karl-Oskar (för gammalt, dubbelnamn och taget från film/litteratur) och Flora (rimmar ju på hora för bövelen!) eller Juni (åh jag tror att jag är så speciell som vill döpa mitt barn till något jag tycker är fint och för att hon beräknas komma i juni månad!) Skäms på mig {#lang_emotions_embarassed}
    Whatever works for you man
  • tjockis

Min dotter heter Isadora...planerar att döpa min son till MAXfactor.

• Michisen
    tjockis skrev 2010-03-11 14:06:42 följande:
    Min dotter heter Isadora...planerar att döpa min son till MAXfactor.
    Imju kanske vore något annars? Isadora och Imju.
  • Mithrill

Konstiga namn? Alla ser namnen olika.
    Du kanske tycker att Moa är jättefult, medans någon annan kanske tycker det är fint. Många, nästan alla, namn dår att rimma eller göra till något fult.
    Mitt barn ska heta det jag vill, för han/hon kan inte bestämma sitt eget namn direkt. Sen om mitt barn vill byta när han/hon är äldre, så visst.
    Jag tycker att Ola är väldigt fint. Sen om du får det till Spola m.m. så är det du.

• tjockis
    Michisen skrev 2010-03-11 14:09:13 följande:
    Imju kanske vore något annars? Isadora och Imju.
    hehe nej om det blir en pojk ska han nog heta william..o blir det en till tjej så ska hon heta moa...det rimmar ju så fint på toa.
  • tjockis
    Dramatic Chipmunk skrev 2010-03-11 14:03:30 följande:
    Shit, jag är så jäkla körd! Vill döpa mina barn till Karl-Oskar (för gammalt, dubbelnamn och taget från film/litteratur) och Flora (rimmar ju på hora för bövelen!) eller Juni (åh jag tror att jag är så speciell som vill döpa mitt barn till något jag tycker är fint och för att hon beräknas komma i juni månad!) Skäms på mig
    Vad fint med Juni!! det gilla jag skarpt.
  • ingendukänner

Tindra och tex Freyja är isländska namn och har olika betydelser.

Jag personligen har inga som helst problem med ovanliga namn men de ska ju inte behöva heta tesked eller något konstigt det ska ju vara fint och likna ett namn när man uttalar det.

Men nicklas, martin, fredrik, daniel osv de tråkiga vanliga namnen hur kul är det att alla heter exakt samma sak?

jag tror det är en ny generation av namn som kommer, folk vågar döpa sina barn till namn ni tycker är konstiga.

såhär tror jag allti det varit när tex daniel o de namnen kom innan var det ju mer sten o sivert och sture osv sånna gamla namn som är gamla nu.

nej jag har inget emot ovanliga namn då får man ju stå ut ur mängden lite men någon måtta får det ju vara på det.

• Breaking Dawn
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-11 12:43:12 följande:
    varför man väljer att ta ett gammalt namn?? För att man kanske tycker att det är fint förslagsvis. Min son heter Elias. Ett gammalt namn som har hebreiskt usprung och betyder herren är gud. Någon har bestämt att det namnet är okej att använda idag fast det är gammalt. Så mycket okej att det ligger på andra plats på namntoppen. Men alla kanske inte vill döpa sitt barn till Elias. Vem bestämmer vilka gamla namn som är godkända och inte, vem bestämmer att Elias är okej? Jag kan tycka massa gamla namn är väldigt fula men det finns även nya poppisnamn som är fula med. Varför väljer man att ta ett nytt namn till sitt barn? Varför väljer man att ta ett typiskt 40-talsnamn? Varför väljer man att ta ett filmnamn? Varför vill man ha något som ligger på top 100? Alla som väljer ett namn på sitt barn väljer det dom tycker är fint, sitt absoluta favoritnamn.  Den inställningen har jag haft när både Frodo och Elias fick sina namn. Rafael tycker inte jag är det minsta konstigt heller. Bor i en mångkulturell förort och har stött på det namnet flera gånger bland icke-svenskar.
    Jag menade inte det som en uppriktig fråga, menade bara att det kan finnas många olika associationer som folk har till ett namn (som kan vara gammalt eller nytt) och då är det ju just DEN associationen som är viktig för en själv. Oavsett om man nu döper sitt barn efter Leonardo Da Vinci, Leonardo ninjaturtles, Leonardo DiCaprio eller någon annan Leonardo. Precis som du säger, jag håller med om att de flesta självklart tar sina favoritnamn när de ska välja namn till sina barn. Och smaken är som bekant delad, det kan bli hur spretigt som helst
  • Breaking Dawn

Dramatic Chipmunk: Haha skäms på dig! Det märks verkligen att du försöker vara speciell och har tänkt till några varv extra, det får du inga pluspoäng för i kommunisttråden

• Lady Dahmer
    Movie Freak skrev 2010-03-11 13:14:31 följande:
    ja vuxna är själviska när de väljer sådana namn som du talar om TS för då handlar det om att vara så udda som möjligt inte att ge barnet ett namn man faktiskt gillar.
    vilket jävla skitsnack. Man väljer väl det namn man tycker är fint. Oavsett hur normalt det är eller ej. Isåfall kan man ju påstå att de som väljer vanliga namn är rädd för att sticka ut, rädda för att synas, rädda för att deras barn ska få mer uppmärksamhet än de fick. Hör du inte hur jävla idiotiskt det låter.

Jag och maken valde Ninja för att det lät mjukt och fint.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?