• llinaa

Varför får barn konstiga namn?

Varför får barn konstiga namn? Tänker föräldrarna inte på barnen i framtiden utan bara på sig själva.
    här är några konstiga namn jag kommer på nu på rak arn Ninja, sol, månstråle, petter-niklas.

• Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?
  • Trollet Ludenben

Tycker att det låter svårt att välja namn om man som förälder ska lyssna på vad andra tycker. Har sammanställt allt det inte får vara från denna tråden och andra trådar.

Namnet får inte:

-vara för gammalt som tex Rafael

-vara för nymoderna som tex Nova, Tindra osv

-vara påhittade

-vara tagna för film/litteratur

-ha amerikansk klang

-ligga på top 100

-får inte sluta på Y

-får inte vara dubbel-namn

-får absolut inte stavas på något annat vis än som det "ska " stavas

-70 och 80-talsnamn som Anna, Johan, Linda, Fredrik är bannlysta

-får absolut inte vara "unikt" får då tror föräldrarna att deras barn är speciellare än någon annans

Shit alltså. Hade alla brytt sig om alla "regler" kring namngivning som folk har här, då hade vart enda unge fått gå namnlösa. Är det inte bra att alla har olika smak?? Även om man själv ogillar ett namn och man uttrycket att man tycker att det är fult, måste man lägga värderingar och racka ner på andra som valt det. Gör det dig som fördömer andras namn lyckligare? Mår du bättre av att sitta och säga att den förälder som vill ge sitt barn namnet liam är wt eller mår du bättre av att tala om för andra vilka konstiga namn de har till sina barn??
    Att ett namn är fult, det kan man tycka likaväl som man kan tycka det är fint. Men att lägga värderingar om föräldrar och barn personligen är löjligt-

Älskade ungar
  • Rocktroll
    Michisen skrev 2010-03-11 13:22:22 följande:
    Nu blir jag väldigt fascinerad. Hur vet du att det är så att de som vill ge sina barn exempelvis namnet Ninja faktiskt inte gillar namnet i sig utan bara vill vara så udda som möjligt? Jag kan villigt erkänna att du måste vara en bättre människa än mig, för jag tror nog att man verkligen måste älska namnet Månstråle för att orka stå och ropa det ut på gården när det är dags för middag. Som sagt - det är inte namnen i sig som är konstiga, det är hur pass trångsynt man är som människa som avgör hur konstigt man tycker att ett namn är.

Om vi får en flicka till en dag ska hon heta Ninja för att vi tycker att det låter fint när man säger det :) och det passar ihop med befintliga systers namn. Sen har vi ett svenssonnamn och tycker att 80 talsnamnen är sjukt fula.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::.
  • Michisen
    Rocktroll skrev 2010-03-11 13:25:52 följande:
     Om vi får en flicka till en dag ska hon heta Ninja för att vi tycker att det låter fint när man säger det :) och det passar ihop med befintliga systers namn. Sen har vi ett svenssonnamn och tycker att 80 talsnamnen är sjukt fula.
    Kör hårt. Jag har en liten kusin som heter Ninja. :)
  • Trollet Ludenben
    Rocktroll skrev 2010-03-11 13:25:52 följande:
    en jag kände som liten och var född på 70-talet hette så. Som barn är man öppen för det mesta och har inte hunnit bli så inskränkta som vuxna är så jag har aldrig tyckt att det vart konstigt. Det har vart ett namn som alla andra och jag har inte ens funderat över att folk tycker det är konstigt förens jag började vara på fl
    Älskade ungar
  • Veladis
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-11 13:23:25 följande:
    Tycker att det låter svårt att välja namn om man som förälder ska lyssna på vad andra tycker. Har sammanställt allt det inte får vara från denna tråden och andra trådar. Namnet får inte: -vara för gammalt som tex Rafael -vara för nymoderna som tex Nova, Tindra osv -vara påhittade -vara tagna för film/litteratur -ha amerikansk klang -ligga på top 100 -får inte sluta på Y -får inte vara dubbel-namn -får absolut inte stavas på något annat vis än som det "ska " stavas -70 och 80-talsnamn som Anna, Johan, Linda, Fredrik är bannlysta -får absolut inte vara "unikt" får då tror föräldrarna att deras barn är speciellare än någon annans Shit alltså. Hade alla brytt sig om alla "regler" kring namngivning som folk har här, då hade vart enda unge fått gå namnlösa. Är det inte bra att alla har olika smak?? Även om man själv ogillar ett namn och man uttrycket att man tycker att det är fult, måste man lägga värderingar och racka ner på andra som valt det. Gör det dig som fördömer andras namn lyckligare? Mår du bättre av att sitta och säga att den förälder som vill ge sitt barn namnet liam är wt eller mår du bättre av att tala om för andra vilka konstiga namn de har till sina barn?? Att ett namn är fult, det kan man tycka likaväl som man kan tycka det är fint. Men att lägga värderingar om föräldrar och barn personligen är löjligt-
    *tummen upp*

Du glömde att namnen inte får rimma på, associera till  eller påminna om något som för vissa kan verk stötande.
  • minafyra

När jag såg rubriken tänkte jag skriva "för att alla inte är lika tråkiga som du" haha Men när jag såg villka namn det var du menade så undrar jag med vad de föräldrarna tänker med..och vem de tänker på :p Faktiskt direkt TASKIG att döpa sitt barn till tex Petter-Niklas!!!!

• Trollet Ludenben
    Veladis skrev 2010-03-11 13:29:18 följande:
    *tummen upp* Du glömde att namnen inte får rimma på, associera till  eller påminna om något som för vissa kan verk stötande.
    just det... lägger till det i listan. Det får absolut inte rimma eller associeras till något annat
    Älskade ungar
  • Veladis
    minafyra skrev 2010-03-11 13:31:44 följande:
    När jag såg rubriken tänkte jag skriva "för att alla inte är lika tråkiga som du" haha Men när jag såg villka namn det var du menade så undrar jag med vad de föräldrarna tänker med..och vem de tänker på :p Faktiskt direkt TASKIG att döpa sitt barn till tex Petter-Niklas!!!!
    Fast just det namnet finns det ju ingen som har som tilltalsnamn, så det är ju taget direkt ur det blå...
  • Makka Pakka

Det är många som höjer lite på ögonbrynet när de får veta vad sonen heter.
    Grannen t.o.m sa "Jaha, ja.. ett sånt påhittat supermodernt namn!" blev lite paff men borde ha gett lite svar på tal.
    Vi valde ett namn som härstammar från vårt land, det är även ett släktnamn på makens sida.. men är lätt att uttala för en vanlig svensk.
    Vi ser inte direkt utländska ut så för de som inte vet så kan vi lika gärna vara födda i Sverige så det är lite det som förvirrar...

Däremot jag själv heter nåt så "modernt" som Anita och tänk er en 16-åring som heter så när INGEN annan heter så under typ 40! Kan säga att jag blev sååå retad för mitt namn.. som även klingar fint till f**ta

♥♥♥080626♥♥♥
  • Sencha
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-11 13:28:50 följande:
    Som barn är man öppen för det mesta och har inte hunnit bli så inskränkta som vuxna är så jag har aldrig tyckt att det vart konstigt. Det har vart ett namn som alla andra och jag har inte ens funderat över att folk tycker det är konstigt förens jag började vara på fl
    Ja... För min son är det den naturligaste sak i världen att man kan heta Tindra (som en kompis). Däremot stötte han på något annat namn häromsistens - minns inte vad, men något jättevanligt, "riktigt" traditionellt namn (enligt mig/min generation), och han sa "Va, men så kan man väl inte heta?". För han hade ju aldrig träffat på det innan.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?