• llinaa

Varför får barn konstiga namn?

Varför får barn konstiga namn? Tänker föräldrarna inte på barnen i framtiden utan bara på sig själva.
    här är några konstiga namn jag kommer på nu på rak arn Ninja, sol, månstråle, petter-niklas.

• Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?
  • Michisen
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-11 12:48:13 följande:
    Är inte det lite kärringvarning att sitta och förfasa sig över namn??
    Jo, så länge nån inte heter Snorre Petter-Niklas Dasén.

För övrigt tycker jag att Snorre är rätt fint.
  • pepprar

Jag säger bara en sak- tänk på vad ni ger barnen för namn.

Man skall dras med det hela livet.
    Mina föräldrar gav mig ett väldigt ovanligt namn och då jag verkligen var ett blygt litet barn så var det en pärs att jag alltid måste säga det fler gånger då folk inte kände igen det när dom hörde det.
    Jag hade gärna hetat Maria eller nåt lika vanligt istället.
    Och stava stava
    Till råga på det så hade vi ett inte helt vanligt efternamn som också måste stavas.
    I dag är jag dock nöjd med mitt namn och många tycker det är vackert särskilt i kombination med mitt efternamn. Det har liksom blivit mitt varumärke.
    Det händer att folk utropar, Åh vilket fint namn.
    Så det slutade bra i alla fall.
    Men man bör tänka sig in i olika situationer som barnet kan råka ut för pga sitt namn och fråga sig om det är värt att söka uppmärksamhet genom barnets namn.
    Mina barn har väldigt vanliga namn och dom bär upp dem så fint.
  • vindil
    Lina och Elsa skrev 2010-03-11 12:33:23 följande:
    Och jag tror att jag hade varit annorlunda om jag hetat Beatrice eller Isabelle istället för Lina. Jag tror också jag varit annorlunda om jag hetat Boel eller Nanna. Inte en helt annan människa naturligtvis, men andra saker hade hänt mig, andra människor hade kanske "dragits till mig", jag kanske hade passat in i andra sammanhang osv, och det hade format mig till en annorlunda person än vad jag är idag.
    Instämmer! Heter man Queenie kommer man alltid vara van vid att få frågor, bemöta andras undrande ansikten, helt enkelt formas utifrån andras bemötande.
    Berättar man att man heter Anna och det inte ger några större känslor för mottagaren får man en helt annan utgångspunkt; man får kanske kämpa lite mer för att utmärka sig.
    Liksom att en tjej vid namn Sanna med vänner som Sofie och Emma, lättare kan komma in i det gänget, än en tjej vid namn Ulla-Britt.
    Det påverkar en mer än vad man tror, hur mycket Pormorcheicha än protesterar.
  • Pormoicheia
    vindil skrev 2010-03-11 12:54:55 följande:
    Instämmer! Heter man Queenie kommer man alltid vara van vid att få frågor, bemöta andras undrande ansikten, helt enkelt formas utifrån andras bemötande. Berättar man att man heter Anna och det inte ger några större känslor för mottagaren får man en helt annan utgångspunkt; man får kanske kämpa lite mer för att utmärka sig. Liksom att en tjej vid namn Sanna med vänner som Sofie och Emma, lättare kan komma in i det gänget, än en tjej vid namn Ulla-Britt. Det påverkar en mer än vad man tror, hur mycket Pormorcheicha än protesterar.
    Men då handlar det ju om fördomar och ytlighet.
    Sånt som ska förebyggas!

Ett namn är ett namn, ingen titel!
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Rose Bay Willow

Vilka namn är konstiga idag?
    Jag kan erkänna att jag reagerar på wt namn som Mercedes och Al Capone, Diamanta och Leeeroy, men annars är väl de flesta namn inte så konstiga. I det nya Sverige har vi ju fått namn som Waffa och Houtan, Guk , Kung och Mohammed...så inget är konstigt längre i mina ögon...
    Världen krymper och namn får ny genomslagskraft!
    Hur många hette te.x Birk och Ronja innan Astrid Lindgrens bok kom?

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Rose Bay Willow
    Mummyfied skrev 2010-03-11 12:51:34 följande:
    Jag har lite svårt för namn som man uppenbart associerar med ett subjektiv eller verb (på svenska då, det går givetvis inte att ta hänsyn till alla andra språk) så som StenbjörnAxelEbba TindraSagaMen annars tycker jag att det är långt mycket roligare med ovanliga namn, det blir så otroligt tråkigt när man träffar på samma namn uppemot tre gånger i en skolklass tex.
    Substantiv to.m?!
    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Movie Freak

ja vuxna är själviska när de väljer sådana namn som du talar om TS för då handlar det om att vara så udda som möjligt inte att ge barnet ett namn man faktiskt gillar.

Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Mummyfied
    Rose Bay Willow skrev 2010-03-11 13:05:09 följande:
    Substantiv to.m?!
     haha oj, ja det var nog det jag menade! Ursäkta mig...
  • Pormoicheia

Någonstans måste man även kunna skilja på hela namnet och tilltalsnamnet i diskussionen.
    Tycker jag iaf.
    Och det är väl främst tilltalsnamnet som är av intresse här egentligen.

Jag vill dock minnas någon som döpt sin son till Teo Traktor och något mer...Det tyckte jag var lite coolt

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Michisen
    Movie Freak skrev 2010-03-11 13:14:31 följande:
    ja vuxna är själviska när de väljer sådana namn som du talar om TS för då handlar det om att vara så udda som möjligt inte att ge barnet ett namn man faktiskt gillar.
    Nu blir jag väldigt fascinerad. Hur vet du att det är så att de som vill ge sina barn exempelvis namnet Ninja faktiskt inte gillar namnet i sig utan bara vill vara så udda som möjligt?

Jag kan villigt erkänna att du måste vara en bättre människa än mig, för jag tror nog att man verkligen måste älska namnet Månstråle för att orka stå och ropa det ut på gården när det är dags för middag.

Som sagt - det är inte namnen i sig som är konstiga, det är hur pass trångsynt man är som människa som avgör hur konstigt man tycker att ett namn är.
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?