• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Krake

Lägger till: vi sköljer inte blöjorna, bara ner i hinken.

• annbom
    mrs lundin skrev 2010-11-06 17:52:59 följande:
    Väntar första barnet och har tänkt att köra med tygblöjor, iaf delvis (kanske engångs till natten och när man är iväg, vi får se)Vi kommer kunna få låna en hel del och då blir det ju stor skillnad ekonomiskt!

fråga: hur ofta måste man tvätta? (dvs hur länge kan blöjorna ligga smutsiga innan de tvättas?)
    som jag tänker så kan ju kiss-blöjor torka och då borde det ju gå att "spara" lite längre. Men hur gör man med bajsblöjorna? alltså på en liten baby som ammas, innan det är format? sköljer ni av dem och lägger dem så de kan torka lite eller hur löser man det praktiskt? Hur förvarar ni smutsblöjorna? kollade på första sidan men den länken till leknätet från ikea fungerar inte (de har utgått)
    Vi har hängt upp en nätkasse som vi lägger blöjorna i, precis som de är men vi sjöljer om det är bajs. Seddan tvättar vi ungefär varannan dag och då har vi annan ljus 60 med också. Ibland tvättar vi varje dag också beroende på hur mycket annan tvätt vi har.
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • emindy

med amningsbajset sköljde vi ingenting, men sedan vi introducerade riktig mat har vi fått skölja bajsblöjorna och lägga i en hink med vatten. Nu är det så fast att vi ibland bara kan tippa ned bajset i toaletten och lägga blöjan tillsammans med de andra i tvättkorgen.

Vi har nätkasse i tvättkorgen för att förenkla och slippa handskas med skitiga blöjor i onödan. Jag kör en blöjtvätt varannan eller var tredje dag och försöker fylla upp med annan 60 graders tvätt också.

• fröken sol

vi sköljer mest av för att det ibland börjar lukta kiss, bajset luktar ju aldrig

• contaqt

Jag har köpt formsydda blöjor i bambu. Hur många gånger ska de tvättas innan de suger fullt? För nu efter två tvätta tycker jag fortfarande inte de lever upp till allt bra jag hört om bambu.. 

• mrs lundin

tack för alla svar, har fått lite mer styr på det tror jag :) En fråga till er som tvättar massa annat tillsammans med blöjorna, använder ni fortfarande mindre tvättmedel? (i starten av tråden står det att man ska använda mkt lite tvättmedel till tygblöjor)

• fröken sol
    mrs lundin skrev 2010-11-08 11:26:10 följande:
    tack för alla svar, har fått lite mer styr på det tror jag :) En fråga till er som tvättar massa annat tillsammans med blöjorna, använder ni fortfarande mindre tvättmedel? (i starten av tråden står det att man ska använda mkt lite tvättmedel till tygblöjor)
    jag tvättar oftast inte med annat, ev ngn skötbordshandduk, men eftersom vi har tygtvättlappar å vikisar och blöjbyxor så blir det en full tvättmaskin på tre dagar. -( hm detta ärju inget svar på din fråga...)
  • annbom
    Ja jag har mindre tvättmedel i, men inte så mycket mindre och tycker att det blir rent. Jag tar också en extra sjöljning på blöjtvätt så att det inte ska finnas rester kvar
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Krake
    Ja. 

Men det där med mindre tvättmedel tror jag iofs mest gäller syntetblöjor. Vi har nästan bara vanliga vikblöjor och där tror jag inte det spelar nån roll egentligen.

Mindre tvättmedel har vi ändå för att spara på miljön. Och det blir rent. 
Svar på tråden Tygblöjetråden 24