• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • NorrVimpel
    Ekorrfamiljen skrev 2010-11-09 12:48:08 följande:
    Jag har gjort både och har jag för mig. De funkar utan ullkur, men det blir bättre med!
    Tack Ekorrfamiljen.
  • Tygtiiger

Hej på er!

Vi hade tygblöjor på vårt första barn som nu är fem och ett halvt och tyckte det var jättebra, och nu ska vi ha barn igen i maj om allt vill sig väl Vi körde mest på vikblöjor och ullrikes frotteblöjor när han var liten och sedan tots bots och enstaka fuzzi bunz - som jag tyckte satt jättebra men de läckte gärna om han bajsade löst.

Vi hade mest imses blöjbyxor och de ledde ut en del urin på utsidan av tyget (wicking), särskilt när man använt dem ett tag.

Sååå... tips på bra blöjbyxor? (Imses soft hade jag tänkt köpa några av iallafall) Tips på bra pockets som sluter åt bra runt benen så man kan ha dem även på ett litet barn med explosionsbajs?

Krupke, we've got problems of our own!
  • Krake

Nån som vet var man kan köpa blöjor av märket Simba?

Vi har en, som min far köpt åt oss på loppis. Testade den för första gången nyligen (den är stor i storleken) och tycker att den är bra. Enkel och skön. 

Moster, inte monster.
  • Emmelinan

Jag vill anvanda tygblojor iaf som alternativ iaf i borjan och jag hoppas att det funkar sa pass att vi enbart anvander tygisar. Dels for miljons skull och dels for att jag vill ha mer naturligt material sa pass nara mitt barns hud.

Men sjalvklart ar det ett plus att det ar billigare an vanliga blojor. Ar det nagon som vet hur mycket man sparar egentligen?? Jag kan personlingen inte lista ut hur jag ska rakna ut det eftersom jag inte har nagot att ga efter, jag blir mamma forst i april...

• Emmelinan

Alltsa helt seriost... Jag fick for mig att jag skulle bestalla ett set med 6 st tygblojor och 160 st 100% biodegradable refills att ha och variera med. Hittade ett erbjudande som gar ut i slutet pa November... men nar jag skulle skriva in all min info sa kom jag att tanka pa det har med biodegradable... da borde de ju ha ett utgangsdatum? Eller ar jag helt ute och flummar (isf skyller jag pa att hjarnan krymper nar man blir gravid )?... Jag blir inte klok pa det har alltsa... Nagon som vet?

• johlinn

tygtiger - frott'eblöjor är överlägset bäst för att stoppa stora mängder löst bajs. Men för oss funkade också BG:s pocketblöjor bra, E. körde med lite bajs ofta, och då stannade det kvar. Blöjbyxor, jag har nyligen börjat använda wonderwraps och är supernöjd: http://www.barnshop.se/index.php?cPath=51_74 

• johlinn

Emmelinan - minimundus.se har en uträknare där man kan kolla hur mycket man kan spara. Det förutsätter att man tar reda på priset på blöjor i lite olika storlekar, jag räknade med ca 2 kr på varje för jat var för lat...

• Loreena

Emmelinan
    För mitt barn så går det åt ca 8-15 blöjor om dagen.
    Om vi snittar på 10 st och räknar på att engångsblöjorna kostar ca 2 kr st så blir det
    20*365=7300 kr/år som det kostar att använda engångsblöjor.

Jag har hittills lagt ca 1700 kr på tygblöjor.

På minimundus kan du räkna ut på ett ungefär hur mkt du sparar

www.minimundus.se/valkommen.htm

• Krake
    Loreena skrev 2010-11-19 12:04:31 följande:
    Emmelinan
    För mitt barn så går det åt ca 8-15 blöjor om dagen.
    Om vi snittar på 10 st och räknar på att engångsblöjorna kostar ca 2 kr st så blir det
    20*365=7300 kr/år som det kostar att använda engångsblöjor.

Jag har hittills lagt ca 1700 kr på tygblöjor.

På minimundus kan du räkna ut på ett ungefär hur mkt du sparar

www.minimundus.se/valkommen.htm
    Nja, men så kan man ju inte räkna riktigt. Engångsblöjor håller ju för mycket mer kiss än tyg. Om man har engångs byter man nog inte 10-15 gånger per dag.

Men man sparar nog mycket ändå. 
    Moster, inte monster.
  • annbom
    Krake skrev 2010-11-19 12:28:11 följande:
    Nja, men så kan man ju inte räkna riktigt. Engångsblöjor håller ju för mycket mer kiss än tyg. Om man har engångs byter man nog inte 10-15 gånger per dag.

Men man sparar nog mycket ändå. 
    Jag tror att man räknar med 5-7 blöjor när de är små och bajsar ofta, sedan 5-6 blöjor.

Jag använder tyg och har aldrig behövet byta 10-15 gånger per dag. Inte på något av mina barn även om jag bara använt vikisar.

3 paket i månaden är nog en ganska bra riktlinje och vi kan köpa pampers för 84kr på coop ända till sommaren (20% för medlemmar) så jag räknar med det dvs 256kr/månad. Men då har jag inte räknat med att tygblöjor behöver tvättas.
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
Svar på tråden Tygblöjetråden 24