• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • annbom
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-18 20:25:54 följande:
    Åh, jag blir så frustrerad. Så fort vi har tygisar på sonen över natten blir han alldeles röd, sårig och nu senast till och med blodig i rumpan! Nu har vi fått köra engångs på natten, men det känns verkligen inte bra. Rynkar på näsan Tips på luftiga blöjor som inte ger röda rumpor?
    Formsydda med någon fuktspärr och yllebyxor? Jag vet ju inte vad ni har i vanliga fall
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Yamit
    IVFmamma skrev 2010-10-15 14:14:21 följande:
    Ni som använder tygbindor, hur många har ni av varje "sort"? alltså hur många dag, natt osv.?

Om ni inte använder det, nån som vet om tygblöjetråden är aktiv?
    Senaste linken (ifall du vill stalla fragan dar): www.familjeliv.se/Forum-5-95/m44406540.html
  • Ekorrfamiljen
    annbom skrev 2010-10-18 20:40:40 följande:
    Formsydda med någon fuktspärr och yllebyxor? Jag vet ju inte vad ni har i vanliga fall
    Vi har använt Bum Genious Flips och de har funkat bra tidigare, de håller ju hela natten. Nu blir det som sagt rött och vätskande sår på en gång.. (Hmm, kan det vara tvättmedlet? Fast vi har ju inte bytt på länge.. ) Jo, det får nog bli ullbyxor istället och hoppas att de håller hela natten. Vad kan man ha för fuktspärr? *funderar*
    Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • annbom
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-19 12:18:12 följande:
    Vi har använt Bum Genious Flips och de har funkat bra tidigare, de håller ju hela natten. Nu blir det som sagt rött och vätskande sår på en gång.. (Hmm, kan det vara tvättmedlet? Fast vi har ju inte bytt på länge.. ) Jo, det får nog bli ullbyxor istället och hoppas att de håller hela natten. Vad kan man ha för fuktspärr? *funderar*
    Ullbyxan är ju fuktspärren. Jag har ju aldrig sett en Bum Genious Flips, men vad har de för innerskikt? Det kan ju vara så att han har slutat tåla det.
  • Ekorrfamiljen

Hmm, det är microfiber med fleece närmast rumpan. Vet inte om de suger för dåligt så att det är fuktigt mot rumpan hela tiden. Tänkte om man kan ha ett torrskikt mellan rumpan och själva inlägget. Vill så gärna använda tygisar, det tar emot i mig vid tanken på hur mycket engångare påverkar miljön.

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • annbom
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-19 15:32:49 följande:
    Hmm, det är microfiber med fleece närmast rumpan. Vet inte om de suger för dåligt så att det är fuktigt mot rumpan hela tiden. Tänkte om man kan ha ett torrskikt mellan rumpan och själva inlägget. Vill så gärna använda tygisar, det tar emot i mig vid tanken på hur mycket engångare påverkar miljön.
    Det är ganska många som blir allergiska mot fleece efter ett tag så det är nog den som är boven. Jag har ingen koll på vad andra "köpeblöjor" har i sina eftersom jag syr min egna, men någon med cool max eller fuskmocca skulle nog funka.
  • Svampp

För oss funkar imse vimses allt-i-ett jättebra hela nätterna, men har ju fleece närmast huden (fast det kan man ju välja om man vill ha) så det funkar väl kanske inte så bra om det är det som är problemet!

• IVFmamma
    Svampp skrev 2010-10-19 16:18:24 följande:
    För oss funkar imse vimses allt-i-ett jättebra hela nätterna, men har ju fleece närmast huden (fast det kan man ju välja om man vill ha) så det funkar väl kanske inte så bra om det är det som är problemet!
    Är du intresserad av fler sånna blöjor?
  • IVFmamma
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-19 15:32:49 följande:
    Judith reagerade på konstmaterial med stora fula sår, nu provar vi med bomull direkt mot huden för att se hur det funkar.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24