• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • IVFmamma
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-25 11:47:31 följande:

Jag har ett par, men de sitter skumt på sonen.. De blev för slappa i midjan så om något tyg från kläderna kommer ner där blir det vått överallt, men samtidigt är de lite tighta över baken (beroende på mängden blöja förstås..) Men nä, det var konstig passform på sonen.
    Aj då!! Jag beställde 2 st. 1 M till lillan och 1 L till storan... Fast de kan ju passa på mina.. *hoppas*

Såg i en blogg en tjej som var supernöjd med dem så vi får hoppas..
  • Ekorrfamiljen

De var lite tighta i låren också minns jag nu.. Men det var nog bara min knubbis som hade konstig form. Byxorna sitter säkert kanon på dina kids!!

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • Loreena

Nu har jag provat några olika men är ännu inte nöjd med passformen.
    Vilka blöjbyxor tycker ni är allra bäst?

Imse Vimses Organic cotton är mjuka och fina, men kardborren kan skava mot magen är babyn sitter. De kan även läcka igenom PULtyget om babyn bajsar mycket och löst.

Nature Babies med knappar sitter jätteknepigt.

Weehugger sitter ganska bra, men kardborren är jättehård så jag ångrar att jag inte köpte med knappar.

Tot bots har vass kardborre och ventilerar dåligt.

Jag vill ha blöjbyxor som inte är för bylsiga mellan babyns ben, som håller tätt och som inte skaver mot magen. Vad ska jag välja?

Jag funderar på Swaddlebees pockets. De ska ha bra passform. Men det är ju dyrt att köpa en hel uppsättning med pockets. Vad tycker ni andra? Eller ska jag sy egna, anpassat helt efter min baby.

• annbom
    Loreena skrev 2010-10-25 23:40:01 följande:

Imse Vimses Organic cotton är mjuka och fina, men kardborren kan skava mot magen är babyn sitter. De kan även läcka igenom PULtyget om babyn bajsar mycket och löst.

Weehugger sitter ganska bra, men kardborren är jättehård så jag ångrar att jag inte köpte med knappar.

Jag vill ha blöjbyxor som inte är för bylsiga mellan babyns ben, som håller tätt och som inte skaver mot magen. Vad ska jag välja?

Jag funderar på Swaddlebees pockets. De ska ha bra passform. Men det är ju dyrt att köpa en hel uppsättning med pockets. Vad tycker ni andra? Eller ska jag sy egna, anpassat helt efter min baby.
    Jag har bara egnsydda pockets och tycker att de är jättebra. Vill man kan man ju köpa en hemsydd för att tjuvkika på så man vet ungefär hur man ska göra
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • puma82
    Urtica skrev 2010-10-18 17:19:53 följande:
    Går det inte att beställa bumgenious alls annat än från sverige? Blev lite sugen på den nya modellen med kardborreknäppning, men den verkar inte finnas här. Sjuk skillnad i pris utomlands också.
    kittykins.com är en super bra sida. Vet ej om de har BG, men andra skitbra märken och billigare. Svårt att inte förköpa sig :)
  • contaqt

Om du är inne på att sy kanske du först kan testa att byta ut kardborren på de byxorna du har? Om det funkar så är det ju mycket mindre jobb än att sy helt nya.

IVs organic cotton tycker jag inte heller om. Det sitter nån slags tyg på resåren i benen som ständigt får dem att läcka och stinka.

• Krake

Dra-på-byxor?

(Eftersom du frågar: jag gillar kardborreknäppta ullbyxor allra bäst men vet inte om de motsvarar dina behov...) 
  • johlinn

om du är mer intresserad av blöjbyxor med Pul och kardborre så gillar jag wonder wraps, den är one size, men jag har bara använt den sen E. blev ganska stor, från ca 9 kg eller så.

• glockenbach
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-19 12:18:12 följande:
    Vi har använt Bum Genious Flips och de har funkat bra tidigare, de håller ju hela natten. Nu blir det som sagt rött och vätskande sår på en gång.. (Hmm, kan det vara tvättmedlet? Fast vi har ju inte bytt på länge.. ) Jo, det får nog bli ullbyxor istället och hoppas att de håller hela natten. Vad kan man ha för fuktspärr? *funderar*
    Oj, vad jobbigt! Vi använder bara BG flips och har inte märkt någon allergi mot materialet. Vi använder organic-inlägget, framför allt på natten, och det är ju av naturmaterial. (bambu.) Har ni sådana också? Annars kan jag rekommendera dem, de suger som bara sjutton. Håller lugnt en hel natt. Fast hon blir lite fuktigare i rumpan, stay-dry inläggen är ju alltid typ snustorra.

Hoppas ni får ordning på det! Jobbigt med sår! och urjobbigt om man måste lägga ner tygblöjegrejen.
  • glockenbach

Jag tänkte uppdatera mina äventyr med BG flips förresten.

Jag fastnade för dem när jag kollade runt på alla olika blöjsystem för ett halvår sedan, och bestämde mig för att prova. De finns inte i Sverige men jag beställde från Babipur i England. De består av ett ytterskal av polyester och två olika sorters inlägg. Skalet kan återanvändas ett par tre byten om det inte blivit för blött eller bajsigt. Man byter alltså för det mesta bara inläggget, vilket är rätt smidigt.

Vi köpte till mer och mer eftersom och har nu så vi klarar oss: åtta skal, sex organic-inlägg och kanske fjorton stay dray-inlägg. Organic-inläggen är av bambu, tjocka och suger som tusan så vi har dem som nattinlägg. Stay dry-inläggen är av microfiber och håller rumpan välidgt torr. De räcker i tre-fyra timmar.

En liten kris kom när inläggen slutade suga upp vätska. Det löste sig till slut med ett ekologiskt tvättmedel speciellt för microfiber och bilklädslar. Det funkar jättebra och sedan dess har blöjorna inte läckt. Någon gång har vi impregnerat skalen med nikwax men det känns lite olustigt och kemiskt så jag försöker undvika det.

Blöjorna är snygga, täta och framför allt väldigt smidiga. Tar lite plats att ta med, lätta att byta och torkar otroligt fort, över dagen på torkställning. Vi har även köpt engångsinlägg som vi dock knappt har använt. Men det finns och kan ju vara praktiskt, tex under resor.

Jag bor utomlands men funderar faktiskt på att bli återförsäljare när jag flyttar hem nån gång, så bra tycker jag de är. Om ingen annan hinner före...
    En brasklapp är att vissa bebisar inte verkar tåla syntetmaterial i längden. Annars är både jag och min kille mycket förjusta i dem.
    Jag testade fuzzibuns bara för skojs skull och blev nästan chockad över hur fort de läckte igenom. Alltså tror jag att BG flips är rätt bra i jämförelse.

Nån annan som har synpunkter? Det är ju inte så många som använder dem, så det vore roligt att höra hur det gått för er som provade.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24