• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • IVFmamma
    gedansk skrev 2010-11-21 11:02:27 följande:
    hej kaffemonster (här är en till)

Tack för ditt svar. jag har löst på en massa och är inne på samma som du all in one eller/och pcketblöja one size strl. Jag har tittat lite på blocket eller har du någon annan tips på beg inköp? Jag läste på FL om en del som använt olivolja ( valde kallpressed eko) på barnumpan och det ser redan mycket bättre ut på min tös.
    Det är sjukt mycket blöjer man går igenom speciellt med två.
    De  pocketblöjor jag har stött på har inte naturmaterial nämast rumpan och det kan en del barn reagera på. Det som är det fiffiga med ImseVimses alltiett är att du kan välja om du vill ha bomull(naturmaterial) eller fleece(som inte är naturmaterial men som gör att det inte känns så fuktigt mot huden)närmast bebisens hud.

Det finns även en sida som heter www.sjalbarn.se där du kan köpa och sälja tygblöjor, dock måste du bli medlem men det är gratis..
  • IVFmamma

Min dotter på  nyss fyllda 2 är är numera blöjfri dagtid och vissa nätter är inte ens nattblöjan våt när hon vaknar, mamman är superglad och stolt.

• Krake
    gedansk skrev 2010-11-21 11:02:27 följande:
    hej kaffemonster (här är en till)

Tack för ditt svar. jag har löst på en massa och är inne på samma som du all in one eller/och pcketblöja one size strl. Jag har tittat lite på blocket eller har du någon annan tips på beg inköp? Jag läste på FL om en del som använt olivolja ( valde kallpressed eko) på barnumpan och det ser redan mycket bättre ut på min tös.
    Det är sjukt mycket blöjer man går igenom speciellt med två.
    Jag har köpt mina begagnade på e-bay, men jag bor i Tyskland så... Vissa tyska blöjsidor, t ex www.1bis3.de säljer både nya och begagnade, samt ofta utgående modeller eller såna med skönhetsfel.

Skönt att rumpan blivit bättre! Vi har kört med bröstmjölk så fort han sett lite röd ut. Det hjälper snabbt. Riktigt eksem har han inte haft hittills, men om det blivit mer åt det hållet har vi även använt en salva av ullfett och ringblomma (hemkokt av min barnmorska). Har inget recept, men bara vanligt ullfett är kanske lika bra...

Sen för några veckor sen hade vi uppe temat lessna rumpor, och det finns sideninlägg som ska vara bra mot det. Jag vet inte var man kan köpa dem i Sverige, men som sagt, det var nån som hittade en webshop som hade dem. Se längre upp i tråden. 
    Moster, inte monster.
  • yrväder

www.edenbaby.se/catalog.php

swaddlebees econappi är en onesize pocket med naturmaterial på insidan. (bomullsvelour), nackdelen är att dom är dyra!

shuna76.blogspot.com/
    Har oxå pocketblöjor där man kan välja att få naturmaterial på insidan, dock inte onesize. Finns i massor av roliga färger och mönster.

Men som bejbi säger så är det få pockets som har naturmaterial på insidan.

• yrväder
    yrväder skrev 2010-11-21 18:45:32 följande:
    www.edenbaby.se/catalog.php?category=61

swaddlebees econappi är en onesize pocket med naturmaterial på insidan. (bomullsvelour), nackdelen är att dom är dyra!

shuna76.blogspot.com/
    Har oxå pocketblöjor där man kan välja att få naturmaterial på insidan, dock inte onesize. Finns i massor av roliga färger och mönster.

Men som bejbi säger så är det få pockets som har naturmaterial på insidan.
    Just ja, skulle oxå skriva att en del barn verkar reagerar starkare på fuskmocka än microfleece om du nu köper nån med syntet i.
  • gedansk

tygblöjor märke Kooshies allt i ett one sizeinlägg
    Imse Vimse Formsydd Frotteblöja
    Imse Vimse Flanellblöja

hittade dessa beg, vad tror ni? ska även gå in och kolla på sjalbarn tack för tipset.

• IVFmamma

Imses frotté är rätt klumpiga och funkar väl bäst som nattblöja.(kräver oxå ytterbyxa)

Imses formsydda flanell kräver en ytterbyxa antingen i pul eller ull.

Kooshies vet jag inget om

• gedansk

nu sover barnen så jag ska ta och göra en djupdykning i tygblöjornas värld : )

Svar på tråden Tygblöjetråden 24