• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • IDA2009

Hej alla!
    Jag har aldrig skrivit här inne förr men tänkte att nu behöver jag höra era erfarenheter! ;) Jag har använt vikisar/formsydda osv till sonen men nu när han är mer sprattlig har jag köpt först begagnade FB, dom men blommor, sen köpte jag en ny grön med blommor här i sverige som hade samma storlek på inläggen som dom beg, och nu senast köpte jag tre nya (lila) från www.babykind.co.uk, och inläggen är SUPERstora! Dom e 2,5 cm bredare och hela 6 cm längre än dom jag har i de "gamla" FBs. Fast ändå är skalen samma storlek. Har någon annan råkat ut för detta? Tanken med dessa pockets är ju ändå att dom skall vara relativt smidiga på dagen...;))
    Annars kan jag rekommendera babykind.co.uk. Jag köpte bla även weehuggers med poppers storlek 2 men inte använt dom ännu. Många nya saker att testa, får återkomma om någon är intresserad. Köpte weehuggers egna fleece "tuber" som man lägger allt i, deras tygwipes från nature babies, och ett långt "tänkt som nattinlägg) inlägg i bambu från p,tits dessous som e sjukligt sidenmjukt! Det ända jag stör mig på e att jag beställde 4 weehugger wraps varav två var slut i lager. Det stod att man kunde ändå beställa dom fast dom då skulle få återkomma med den/dom varorna. Istället skickade dom två helt andra weehuggers, en vars färg/motiv jag inte alls gillade! Tycker kanske dom kan skicka ett litet mail och fråga först....;(

• Tygtiiger

Ida: jag har för mig att de gjort om fuzzi bunz nyligen, det kan vara därför.

Krupke, we've got problems of our own!
  • IDA2009

Okay, tack, värst vad dom håller på och ändrar ;), har sett sådana med spetsiga "ändar" oxå. Mailade och frågade varför dom var så mycket större och då fick jag som svar att dom gjort dom större för att inläggen hade visat sig krympa efter några tvättar. Kankse därför mina befintliga känns lite små faktiskt. Han sa även att jag kunde skicka tillbaks blöjbyxorna men det blir ju bara mer jobb. Iaf har jag provat några av sakerna. Till natten har vi de inläggen i bambu "p,tits dessous under en 30*30 microfiberduk från rusta. Detta instoppat i ett Weehuggers fleecefodral som känns helt torrt trots att det inuti är blött på morgonen. Tanken är att ha detta i en yllebyxa, har bara inte köpt någon än...kan inte bestämma mig..., så än så länge har vi det i en weehuggers...som även har provats på dagen. Dom fungerar så bra! Skall mycket till om dom skall läcka. På dagen har jag bara vikblöja i, som limpa. Weehuggers storlek 2 verkar så bra för att man kan ha den på flera olika lägen för att få bra passform. Först så fick jag inte till det runt låren hur mycket jag än spände. Då knäppte jag blöjan på mittersta knäppet för att "korta" den (finns tre lägen där), då fungerade den utmärkt.

• Nillan77

Är det någon som vet om man kan tvätta tygblöjor med galltvål? Jag har Flips staydry-blöjor och tänkte att galltvålen kanske inte täpper till blöjorna.

Imsevimse galltvål 250 ml.
    Fläckborttagning som effektivt avlägsnar fett-, stärkelse- och äggvitefläckar. Gnid galltvålen direkt på fläcken, låt verka och skölj ur med vatten eller tvätta i tvättmaskinen. Kan även
    användas som tvättmedel. Vid maskintvätt används 15 ml/tvätt och vid handtvätt 15 ml/10 l vatten.
    Innehåll: Oxgalla från ekologisk gård och vatten. Innehåller ej konserveringsmedel.

• Ellikapellika
    IDA2009 skrev 2010-11-26 13:01:25 följande:
    Okay, tack, värst vad dom håller på och ändrar ;), har sett sådana med spetsiga "ändar" oxå. Mailade och frågade varför dom var så mycket större och då fick jag som svar att dom gjort dom större för att inläggen hade visat sig krympa efter några tvättar. Kankse därför mina befintliga känns lite små faktiskt. Han sa även att jag kunde skicka tillbaks blöjbyxorna men det blir ju bara mer jobb. Iaf har jag provat några av sakerna. Till natten har vi de inläggen i bambu "p,tits dessous under en 30*30 microfiberduk från rusta. Detta instoppat i ett Weehuggers fleecefodral som känns helt torrt trots att det inuti är blött på morgonen. Tanken är att ha detta i en yllebyxa, har bara inte köpt någon än...kan inte bestämma mig..., så än så länge har vi det i en weehuggers...som även har provats på dagen. Dom fungerar så bra! Skall mycket till om dom skall läcka. På dagen har jag bara vikblöja i, som limpa. Weehuggers storlek 2 verkar så bra för att man kan ha den på flera olika lägen för att få bra passform. Först så fick jag inte till det runt låren hur mycket jag än spände. Då knäppte jag blöjan på mittersta knäppet för att "korta" den (finns tre lägen där), då fungerade den utmärkt.
    Gamla Fuzzibunz har spetsiga ändar & de nya raka. De gamlagamla med spetsiga ändar var större än de gamla med spetsiga ändar. Sen gjorde de om dem igen, nu med raka ändar & då är de ännu större än de gamlagamla. Nya S är större än gamla M t.ex
    Ska man köpa begagnade får man be om mått för Fuzzi är hopplösa på att hålla storleken Lol
  • Ellikapellika
    Nillan77 skrev 2010-11-27 16:07:18 följande:
    Är det någon som vet om man kan tvätta tygblöjor med galltvål? Jag har Flips staydry-blöjor och tänkte att galltvålen kanske inte täpper till blöjorna.

Imsevimse galltvål 250 ml.
    Fläckborttagning som effektivt avlägsnar fett-, stärkelse- och äggvitefläckar. Gnid galltvålen direkt på fläcken, låt verka och skölj ur med vatten eller tvätta i tvättmaskinen. Kan även
    användas som tvättmedel. Vid maskintvätt används 15 ml/tvätt och vid handtvätt 15 ml/10 l vatten.
    Innehåll: Oxgalla från ekologisk gård och vatten. Innehåller ej konserveringsmedel.
    Galltvål funkar utmärkt till tygblöjor, likaså citrontvål som kan ta bort en del av de värsta fläckarna.
  • Nillan77
    Ellikapellika skrev 2010-11-27 19:37:35 följande:
    Galltvål funkar utmärkt till tygblöjor, likaså citrontvål som kan ta bort en del av de värsta fläckarna.
    Kan det till och med göra susen på lite tilltäppta blöjor? Vet någon vilken dosering som är lämplig med galltvål?

Är det någon som tvättat staydrynläggen i varmare vatten än 60 grader? Funkade det bra i så fall?
  • Ellikapellika
    Nillan77 skrev 2010-11-27 20:24:27 följande:
    Kan det till och med göra susen på lite tilltäppta blöjor? Vet någon vilken dosering som är lämplig med galltvål?

Är det någon som tvättat staydrynläggen i varmare vatten än 60 grader? Funkade det bra i så fall?
    Jag törs inte svara på dosering eller om det hjälper mot tilltäpta blöjor. Själv använder jag RLR som jag köpt här shuna76.blogspot.com/ Det är grymt effektivt mot tiltäppta blöjor & funkar bra till handukar som börjat lukta lite sunkigt också. Innan jag provade RLR så använde jag diskmedel men det tog flera omgångar av behandligng innan det släppte då.

Galltvål använder jag när jag handtvättar kissblöjor ibland.
  • Ellikapellika
    Nillan77 skrev 2010-11-27 20:24:27 följande:

Ja just det. Staydryinläggen, är det såna som du lägger mot barnets rumpa  du menar? Vet du vad det är för material i dem? fleece & fuskmocka brukar gå bra att tvätta på 90 grader emellanåt så länge man inte gör det för ofta.
  • Parsley

Hej!

Jag har ett gäng Close Parent pop-in blöjor till vårt, än så länge ofödda, barn. Inläggen är av bambu och microfiber. Vet någon om man kan använda Weledas barnolja och zinksalva med de materialen, eller täpper det bara till inläggen? På hemsidan står det att ägaren av Close Parent ibland använder vaselin på sin son... Då borde väl zinksalva fungera? Vad tror ni? 

Svar på tråden Tygblöjetråden 24