• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • MammaEmilie

Vi hade 5 st blöjbyxor i början undret amnings tiden. Det finns snappi som håller ihop tygblöjan så den inte halkar snett när blöjbyxan ska på ;) Nu använder vi bara pocket och formsydd med ullbyxa på natten.

• Tygtiiger

Vi hade ungefär fyra blöjbyxor i rotation samtidigt, när vi körde heltid. Tyckte Imses Soft var bäst för de med bomull utanpå kunde leda ut kiss via resåren om blöjan blev för blöt (så nu har jag köpt nya soft till nästa bebis). Jag tycker det är smart att ta det lite lugnt i början, för mig var det iallafall helt avgörande att slippa vara fanatisk i början utan använda engångs om det kändes jobbigt med tygblöjor. Så småningom hade vi lärt oss tricken och då var tygisar SÅ mycket bättre så då var jag fanatisk!!

Tror ullrike har slutat med sina tygisar men imses minsta frottéformsydda borde vara ok, och tot bots frotté i stl 1 är jättebra men rätt dyra.

Krupke, we've got problems of our own!
  • betula
    Tygtiiger skrev 2011-04-29 20:39:00 följande:

Vi hade ungefär fyra blöjbyxor i rotation samtidigt, när vi körde heltid. Tyckte Imses Soft var bäst för de med bomull utanpå kunde leda ut kiss via resåren om blöjan blev för blöt (så nu har jag köpt nya soft till nästa bebis). Jag tycker det är smart att ta det lite lugnt i början, för mig var det iallafall helt avgörande att slippa vara fanatisk i början utan använda engångs om det kändes jobbigt med tygblöjor. Så småningom hade vi lärt oss tricken och då var tygisar SÅ mycket bättre så då var jag fanatisk!!

Tror ullrike har slutat med sina tygisar men imses minsta frottéformsydda borde vara ok, och tot bots frotté i stl 1 är jättebra men rätt dyra.

Vad är det för skillnad mellan deras nya soft och den gamla? De har ett paket m deras gamla soft (stl M eller L) till bra pris och jag funderar på om man skall slå till (även om min bebis inte ens är född än), men vet inte. Blir det att man köper de nya soft i de mindre storlekarna så kanske man inte kommer gilla den gamla modellen och bli besviken när ungen behöver den sorleken?
  • Tygtiiger
    betula skrev 2011-04-29 20:43:52 följande:
    Vad är det för skillnad mellan deras nya soft och den gamla? De har ett paket m deras gamla soft (stl M eller L) till bra pris och jag funderar på om man skall slå till (även om min bebis inte ens är född än), men vet inte. Blir det att man köper de nya soft i de mindre storlekarna så kanske man inte kommer gilla den gamla modellen och bli besviken när ungen behöver den sorleken?
    Nu är det sex år sedan vi använde tygisar sist men då var inte kardborren fastsydd i nederkant på blöjbyxan så den hasade lätt uppåt och gav skavsår på magen. Kan det vara det?
  • MammaEmilie

Kan det vara att det är sydd en extra karborre på ena flärpen så man kan stänga omlott. Har för mig att det var så på test blöjbyxan från IV. Men använder bara pockets nu så har ingen riktig koll. ;)

• Loreena

Jag har 8 st ullrike frotteblöjor om någon vill köpa för billig penning. De passade aldrig på min son.

• Tygtiiger

Nu har jag grävt i förrådet. En hel flyttkartong med tygblöjor - det känns som om jag aldrig kommer att behöva tvätta

Spännande att se om det funkar lika bra den här gången.

• Loreena

Tygtiger
    Häng upp dem på tork mellan tvättarna om du vill tvätta sällan, så slipper du att de ligger och möglar.

• Humminggirl

En fråga:

De där tvättlapparna från IKEA som används som vikblöjor, är de lika bra som "riktiga" rutvävda vikblöjor som är gjorda speciellt för det ändamålet?

Eller är det idé med att köpa till ett gäng rutvävda begagnat eller från nån butik? 

• Tygtiiger
    Loreena skrev 2011-05-04 10:15:45 följande:
    Tygtiger
    Häng upp dem på tork mellan tvättarna om du vill tvätta sällan, så slipper du att de ligger och möglar.
    Vi har tvättmaskin i badrummet så jag satsar nog på en tygblöjetvätt var tredje dag iallafall, kommer antagligen att få köra en maskin tvätt om dagen om inte tvättbergen från två vuxna, en sexåring och en bebis ska hopa sig.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24