• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Viena
    telgebo skrev 2011-08-30 20:17:33 följande:
    Menar du sovpåse?

Finns en auktion nu på FZ på Tradera som avslutas nu ikväll såg jag. OBS inte min auktion
    Ja, det kallas ibalnd för sovpåse, men om man skriver det förväxlas det lätt med den tjockare varianten som ersätter filt. Det jag menar är alltså en typ av pyjamas/nattlinne.

Tack för infon om Tradera, men jag håller mig till finska motsvarande sidor, eftersom jag bor i Helsingfors Glad
  • Tygtiiger

Viena: tänk på att brittiska sajter skickar tullfritt inom EU, och i Storbritannien är blöjor momsbefriade, så det lönar sig ofta att tråla runt på de brittiska sajterna!

Krupke, we've got problems of our own!
  • llotta
    Viena skrev 2011-08-30 19:02:21 följande:
    Tack så mycket för erfarenheterna!!! Kanske man kunde använda Imse Vimse till natten, då gör det inget om blöjan är klumpig, eftersom jag tänkt låta babyn sova i ett slags nattlinne med dragsko nedtill. Ifall nån är intresserad hade de ganska fina sådana "nattlinnen" här:

www.babipur.co.uk/shop/Organic_Baby_Clothes_0...

Låter bra att FB är smidig! Varför brukar folk vara skeptiska till hur FB klarar amningsbajs? Har de ingen "bajsbarriär"?
    Jag tror att IV är ett bra nattval och det går enkelt att lägga in extra inlägg i dem också. Sen beror det ju helt enkelt på hur länge barnet sover och hur mycket det kissar, jag kan inte förstå vilken tygis i världen som skulle klara vår dotters nattkiss...

IV har en tydligare "barriär" runt benen än vad FB har, men jag har som sagt inte alls upplevt det som något problem. Vi tar alltid och byter blöja på en gång när vi hört att hon bajsat och då kletas det inte ut särskilt mycket...
  • Palsternacka

Vad roligt att tygblöjetråden fortfarande är still going strong! Jag hängde lite här när jag fick mitt första barn, 2006, och i vinter är det dags för syskon. Jag har lite av varje i blöjförrådet. Ganska många vikisar, ullrikes frottéblöjor (jättebra men små), några olika varianter på pockets, t ex Mommy´s touch (jättebra!). Blöjbyxor från imse, diaperaps (fina och luftiga) och minimundus ull (gillar idén med ull men tycker att det är svårt att sköta). Några imse aio i stor storlek. Det känns jättebra att inte behöva börja från noll denna gång - mycket mer ekonmiskt och miljövänligt att få barn nr 2! Men vi kommer att behöva komplettera för förra gången hade vi inte riktigt tillräcklgit med blöjor för att gå runt på det helt och hållet. Jag tror att det får bli fler vikblöjor, några fler blöjbyxor i olika storlekar men också ett gäng pockets/AIO.

Några frågor:
    1. Imses nya frotteblöjor med knappar, någon som provat?
    2. Tots Bots AIO easyfit, någon som provat? De är så fina!
    3. Är det någon som använd fleecebyxor istället för pul eller ull? jag prövade att sy ett par förra gången, men de läckte som ett såll. Fleece kan ju vara av olika typ, vissa sorter släpper igenom medan andra inte gör det. Hur vet man det? Vill gärna ha blöjbyxor som inte är så täta som pul men ändå inte så dyra/svårskötta som ull.

skrutt f -06, syskon BF feb -12
  • telgebo

Vilka blöjbyxor ska man satsa på en nyfödd och hur många? Hur länge kan jag räkna med att kunna ha den första storleken innan jag får räkna med att gå upp 1 storlek till nästa?
    Jag vet inte om jag vågar beställa annat än NB till än nyfödd för jag är rädd att det läcker annars vid låren.

Hur många blöjbyxor går det vanligtvis åt på ett dygn? Klarar man sig på 1 blöjbyxa på ett dygn om man byter vikblöja relativt ofta eller kissar en liten nyfödd igenom en vikblöja så att det blöter igenom en blöjbyxa också? Tänker att en nyfödds urinblåsa kan ju inte rymma så mycket urin.

Många frågor.

Gravid v.32+3 BF 23/10 Bara 53 dagar dit
  • llotta
    Viena skrev 2011-08-30 19:18:22 följande:
    Tack för svaret Solig Verkar ju fint att både du och Ilotta tycker att IV AIO är bra. Funderar på att köpa på mig ett lager begagnade och använda som nattblöja.
    Funkar IV AIO redan med en nyfödd, eller är det vikisar + nån blöjbyxa som gäller då? Hur är de i storleken, t.ex. NB (3-6kg) säljs billigt begagnat, men växer bebisen ur dem väldigt fort?
    Jag tror som det skrevs ovan att det skiljer väldigt mycket från bebis till bebis. Här finns mått (dock inte NB) www.onetex.se/allt-i-ett-bloja-ekologisk-1-pack/554-0 och storlekarna går ju lite omlott. Vi har storlek small och har använt dem någon månad på lilltjejen, hon är dock en smal sort (3,3 kg 50 cm när hon föddes, 6kg 64 cm vid fyra månader) så månadsanvisningarna i den där tabellen stämmer inte alls. Jag skulle dock tro att S funkar säkert minst tills hon är 6-7 månader (4,5 nu) och så satsar vi nog på L sen.
  • Tygtiiger
    telgebo skrev 2011-08-31 09:56:55 följande:
    Vilka blöjbyxor ska man satsa på en nyfödd och hur många? Hur länge kan jag räkna med att kunna ha den första storleken innan jag får räkna med att gå upp 1 storlek till nästa?
    Jag vet inte om jag vågar beställa annat än NB till än nyfödd för jag är rädd att det läcker annars vid låren.

Hur många blöjbyxor går det vanligtvis åt på ett dygn? Klarar man sig på 1 blöjbyxa på ett dygn om man byter vikblöja relativt ofta eller kissar en liten nyfödd igenom en vikblöja så att det blöter igenom en blöjbyxa också? Tänker att en nyfödds urinblåsa kan ju inte rymma så mycket urin.

Många frågor.

Tre blöjbyxor är vårt minimum. Börja med en nb-byxa och komplettera senare.

Florentina: vi hade tots bots frottéblöjor sist och de är jättebra, suverän passform, så provköp du en eller två! 
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Viena
    Loreena skrev 2011-08-30 19:26:03 följande:
    Barn växer nog olika fort, men min son tillhörde nog de snabbväxande och gick upp 500 gram/vecka i början.. det "normala" är väl omkring 200-300 gram/vecka. Han vägde ca 9 kg när han var 6 månader men sedan dess har han bara gått upp 2 kg, så det stabiliserar sig lite mer senare. :)
    Jo förstår ju att tillväxten kan variera mycket från barn til barn. Funderade bara på om IV AIO är små eller stora till storleken, dvs om det lönar sig att satsa på NB-storleken överhuvudtaget... + att jag undrar hur den blöjan klarar amningsbajs, de flesta här verkar ju rekommendera blöjbyxa + vikis för de minsta.
  • Viena
    llotta skrev 2011-08-31 10:05:35 följande:
    Jag tror som det skrevs ovan att det skiljer väldigt mycket från bebis till bebis. Här finns mått (dock inte NB) www.onetex.se/allt-i-ett-bloja-ekologisk-1-pa... och storlekarna går ju lite omlott. Vi har storlek small och har använt dem någon månad på lilltjejen, hon är dock en smal sort (3,3 kg 50 cm när hon föddes, 6kg 64 cm vid fyra månader) så månadsanvisningarna i den där tabellen stämmer inte alls. Jag skulle dock tro att S funkar säkert minst tills hon är 6-7 månader (4,5 nu) och så satsar vi nog på L sen.
    OK, är det altså IV AIO som ni använt i stl S från ca 3 mån ålder? Använde ni alls IV tidigare än så?

Hur var det med Fuzzi buns, de började ni väl med vid 1 mån ålder, eller förstod jag fel? Började ni då med stl S  eller kör ni med one size varianten?
  • Viena
    Tygtiiger skrev 2011-08-31 09:37:46 följande:
    Viena: tänk på att brittiska sajter skickar tullfritt inom EU, och i Storbritannien är blöjor momsbefriade, så det lönar sig ofta att tråla runt på de brittiska sajterna!
    Jag har beställt en del grejer från några brittiska sajter, funderar bara lite på leveranstiderna. Har fått meddelande till e-posten att mina varor blivit skickade den 19.8, men ännu har inget kommit. Med andra ord har det gått 12 dagar, är detta normalt, eller borde jag kontakta dem?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24