• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Att skölja är en smaksak. Vi har sköjt inläggen, men inte pocketsen vid kiss. Amningsbajset funkar smidigt att spola bort i handfatet så det har vi också gjort. Vi har en särskilt blöjhink med lock som vi lägger dem i sen...

• telgebo
    llotta skrev 2011-10-10 17:00:54 följande:
    Att skölja är en smaksak. Vi har sköjt inläggen, men inte pocketsen vid kiss. Amningsbajset funkar smidigt att spola bort i handfatet så det har vi också gjort. Vi har en särskilt blöjhink med lock som vi lägger dem i sen...
    Jo min tanke är att man kanske kan spola av bajsblöjor i toa och sedan skölja det sista under kran i handfatet. Jag har inte köpt nån blöjhink än men ska göra en beställning.

Nån som vet hur lång tid det tar att få sakerna man beställer från Minimundus? Om man beställer idag tex hinner man få sakerna före helgen?
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 13 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 38+1) efter nästan 2 års kämpande
  • Marmacita
    telgebo skrev 2011-10-10 17:11:38 följande:
    Jo min tanke är att man kanske kan spola av bajsblöjor i toa och sedan skölja det sista under kran i handfatet. Jag har inte köpt nån blöjhink än men ska göra en beställning.

Nån som vet hur lång tid det tar att få sakerna man beställer från Minimundus? Om man beställer idag tex hinner man få sakerna före helgen?
    jo det tror jag. de brukar varasnabba

vi la de bara direkt i blöjhinken utan att spola av..men sen tvättade jag dom inom 12 timmar så att säga...  
  • Jania
    telgebo skrev 2011-10-10 17:11:38 följande:

Jag har slutat skölja blöjorna. Funkar fint. Nu, med mer eller mindre fungerande ECande, så har jag många dagar bara en bajsblöja. Vissa dagar går det väldigt lite blöjor så nu blir det tvätt var tredje dag. Inget problem med lukt utom i hinken förstås, men den sköljer jag ju ur...

Tror det kanske kan ske att du får grejorna innan helgen...ring å fråga dem, de är jättesnälla
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • telgebo

Har ingen tvättmaskin i lägenheten utan kommer tvätta var 4:e dag ca i tvättstuga.

Det kommer ju bli några kissblöjor per dag iaf.

Får ringa till Minimundus imorgon och fråga hur lång tid en leverens tar.

Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 13 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 38+1) efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Måste bara få skriva att ni är så gulliga här inne som svarar på alla ens ibland dumma frågor och så är det trevliga människor i tråden också.

Kram på er allihopa

• Krake

Amningsbajsfläckarna försvinner med tiden. När jag (hel-)ammade var alla blöjor gula, men sedan när vi började få vanligt bajs försvann fläckarna sen gradvis och nu ser man dem inte längre. Så det gula går bort efter 3-5 vanliga tvättar skulle jag gissa.

Jag har mycket svårare att få bort fläckar på vanliga barnkläder än på blöjorna  

Moster, inte monster.
  • Marmacita
    telgebo skrev 2011-10-10 20:37:33 följande:
    Måste bara få skriva att ni är så gulliga här inne som svarar på alla ens ibland dumma frågor och så är det trevliga människor i tråden också.

Kram på er allihopa
    finns inga dumma frågor!
  • telgebo
    Marmacita skrev 2011-10-10 21:06:09 följande:
    finns inga dumma frågor!
    Jag känner ibland att jag kommer med dumma frågor.
  • Marmacita
    telgebo skrev 2011-10-10 21:13:29 följande:
    Jag känner ibland att jag kommer med dumma frågor.

ähh...vad e dessa trådar till för annars liksom  
Svar på tråden Tygblöjetråden 24