• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Tygtiiger
    Marmacita skrev 2011-10-10 21:06:09 följande:
    finns inga dumma frågor!

Jag har en vän som undervisar som lite torrt brukar säga att det finns inga dumma frågor, men det finns gott om dumma människor. Det tänker jag ofta på när jag känner att jag kvalar in i kategorin dum människa med korkad fråga

Telgebo - kissvikisar kan man skölja ur ordentligt och sedan koka upp i en vanlig kastrull, hänga på tork och vips har man rena nya blöjor. Tar kanske tre timmar från skölja till torr fin blöja.  
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Palsternacka
    Tygtiiger skrev 2011-10-10 21:24:15 följande:
    Jag har en vän som undervisar som lite torrt brukar säga att det finns inga dumma frågor, men det finns gott om dumma människor. Det tänker jag ofta på när jag känner att jag kvalar in i kategorin dum människa med korkad fråga

Telgebo - kissvikisar kan man skölja ur ordentligt och sedan koka upp i en vanlig kastrull, hänga på tork och vips har man rena nya blöjor. Tar kanske tre timmar från skölja till torr fin blöja.  
    Vi har bambudisktrasor som vi micrar för att de ska bli rena. Det kanske funkar på tygisar också?!
  • Marmacita
    Tygtiiger skrev 2011-10-10 21:24:15 följande:

ja den kategorin brukar jag falla i oxå
  • telgebo

Låter bra.

Har svårt att ta in nåt, känner att det kanske är bebisdags för mig, känns konstigt och ont. Rädd att jag blir lurad nu igen bara...som i fredags.

Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 13 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 38+1) efter nästan 2 års kämpande
  • Viena
    Krake skrev 2011-10-10 20:37:34 följande:
    Amningsbajsfläckarna försvinner med tiden. När jag (hel-)ammade var alla blöjor gula, men sedan när vi började få vanligt bajs försvann fläckarna sen gradvis och nu ser man dem inte längre. Så det gula går bort efter 3-5 vanliga tvättar skulle jag gissa.

Jag har mycket svårare att få bort fläckar på vanliga barnkläder än på blöjorna  
    Ok, det som fick mig att fundera vara bara att de begagnade blöjorna som jag köpte var så fläckiga och dessa fläckar har inte bleknat trots att jag nu tvättat blöjorna 4-5ggr. Inte stör det mig egentligen, men jag tänkte försöka att inte fläcka ner de andra blöjor jag köpt alltför mycket, för att öka återförsäljningsvärdet på dem.
  • Loreena

Viena
    Amningsbajsfläckarna på sonen blöjor försvann helt efter någon vecka efter att han börjat äta vanlig mat. Kanske ammoniaken som bildas av urinet efter någon dag i väntan på tvätt hjälper till att bleka bort fläckarna? Jag vet inte... Hur som helst.. fläckarna borde gå bort efter ett tag iaf. :) Annars så kan du ju hängtorka dom i solen på somrarna.

• telgebo

Även om man sköljer ur blöjan direkt innan man hänger på tork och tvättar i maskin så blir det alltså fläckar?

Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 12 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 38+2) efter nästan 2 års kämpande
  • Marmacita
    Loreena skrev 2011-10-11 13:41:38 följande:
    Viena
    Amningsbajsfläckarna på sonen blöjor försvann helt efter någon vecka efter att han börjat äta vanlig mat. Kanske ammoniaken som bildas av urinet efter någon dag i väntan på tvätt hjälper till att bleka bort fläckarna? Jag vet inte... Hur som helst.. fläckarna borde gå bort efter ett tag iaf. :) Annars så kan du ju hängtorka dom i solen på somrarna.
    jag tror du kan ha en poäng där för jag ha rinte heller några fläckar på mina blöjor o de använda till 2 barn...o jag gjorde samma som du lät de löigga i hink till sjag skulle tvätta liksom...
  • knytis
    telgebo skrev 2011-10-11 17:11:46 följande:
    Även om man sköljer ur blöjan direkt innan man hänger på tork och tvättar i maskin så blir det alltså fläckar?
    Det här är jätteskumt, jag har aldrig fått fläckar av någon sorts bajs, de enda fläckar vi har i tygisarna är av salva.
  • Viena

Intressant denna fläckdiskussion!! Kanske hon jag köpte de begagnade IV-blöjorna av har barn med extremt fläck-alstrande bajs GladGlad

Kommer med en kiss-fråga istället. Jag tänkte förvara kissblöjor i en nätpåse i väntan på tvätt och sedan slänga hela nätpåsen i tvättmaskinen, för att slippa plocka in kissiga blöjor en och en i tvättmaskinen. Men man måste kanske plocka ut inläggen ur pocketblöjorna för att dett det ska bli rent? Eller?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24