• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Viena
    knytis skrev 2011-10-11 17:55:54 följande:
    Det här är jätteskumt, jag har aldrig fått fläckar av någon sorts bajs, de enda fläckar vi har i tygisarna är av salva.
    Brukar du skölja blöjorna innan tvätt?
  • Viena

Och en fråga till.

Använder ni flytande eller fast galltvål?

• Krake
    Viena skrev 2011-10-11 18:55:58 följande:
    Intressant denna fläckdiskussion!! Kanske hon jag köpte de begagnade IV-blöjorna av har barn med extremt fläck-alstrande bajs GladGlad
    Kan så vara. Jag har fått höra på dagis att vår son har ovanligt stinkande bajs :-O, så... Det varierar nog efter individ vad det är för kvalitet på det hela.
    Moster, inte monster.
  • betula
    Viena skrev 2011-10-11 22:43:24 följande:
    Och en fråga till.

Använder ni flytande eller fast galltvål?
    fast
  • fröken sol

solen är väldigt bra för att få bort fläckar. fick bort fläckar som var några år gamla genom att hänga i solen och bleka. har aldrig använt ngt särskillt medel och har inga fläckar kvar.

• Viena
    fröken sol skrev 2011-10-11 23:33:58 följande:
    solen är väldigt bra för att få bort fläckar. fick bort fläckar som var några år gamla genom att hänga i solen och bleka. har aldrig använt ngt särskillt medel och har inga fläckar kvar.
    Jo, det har jag hört. Lite knepigt med soltillgången bara, då vi bor i en höghuslägenhet utan balkong... Men i slutet av november flyttar vi till en villa på landet, så då ska blöjorna ut och blekas i vintersolen Solig
  • fröken sol
    Viena skrev 2011-10-12 15:20:02 följande:
    Jo, det har jag hört. Lite knepigt med soltillgången bara, då vi bor i en höghuslägenhet utan balkong... Men i slutet av november flyttar vi till en villa på landet, så då ska blöjorna ut och blekas i vintersolen Solig
    det funkar även inomhus vid fönstret, fast det tar liiite längre tid :)
  • Viena
    fröken sol skrev 2011-10-12 16:47:41 följande:
    det funkar även inomhus vid fönstret, fast det tar liiite längre tid :)
    Aha, kunde ju prova det då nån solig höstdag!! Ska blöjorna alltså vara våta och torka i solen?
  • knytis
    Viena skrev 2011-10-11 18:57:32 följande:
    Brukar du skölja blöjorna innan tvätt?
    Amningsbajs har vi sköljt, borstat md en liten nagelborste under kranen, mest för att det suger in så mkt, när de bajsar matbajs använder vi oftast rispapper och då sköljer vi inte alls. Men glömmer vi rispapper ngn gång och bajset är lite löst sköljer vi, vi kör ju flanellaio:s bajset fastnar lite mer än i tex microfleece.
     Oj så rörigt det där lät, hoppas det gick att förstå :)
Svar på tråden Tygblöjetråden 24