• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • johlinn

jag har frotté och flanelltvättlappar. I reserv gamla lakan i lagom stora bitar. Och på resa copp extra:s papperstvättlappar.

vikning - vi har gått över till neat nappy fold: http://www.kittykins.co.uk/advice/id/24 
    Och nu är jag nog omvänd till snappivän! Fungerar riktigt bra till den vikningen   

• Marmacita

vi körde med tyglappar...såna från ikea typ och även trasiga handukar osm jag klippte sönder i mindre bitar bara o sydde kanterna....de tvättades ju ändå med blöjorna    hade såna där torra engånglappar som reserv däremot men det gick nog åt max ett åsn tpaket om året

• Viena

Tack så mycket för alla svar angående fuzzis och fläckar, är så himla ivrig att få börja prova Skrattande Denna tråd är verkligen guld värd!!!

• onoff

en fråga, jag har lagt ut en annons på blocket och undrar om jag har satt rätt pris..?

6 byxblöjor imsevimse soft, lite färgat i byxvecket
    20 vikblöjor, några missfärgade
    dessa byx-vik blöjjor är använda max 2 månader

6 flanellinlägg aldrig använda
    4 tunna inlägg för röd rumpa aldrig använda

jag betalade 1200 :-, la ut dom för 500 :-, för lite för mkt?
    Sen en fråga till nån som har skickat ett sånt här blöjpaket tidigare med posten (eller tagit emot), vad har ni isf fått betala i frakt?

• BunnyBrown

Mina tvättlappar är av flanell. Tycker inte om de i frotté.

• telgebo
    onoff skrev 2011-10-08 23:38:43 följande:
    en fråga, jag har lagt ut en annons på blocket och undrar om jag har satt rätt pris..?

Sen en fråga till nån som har skickat ett sånt här blöjpaket tidigare med posten (eller tagit emot), vad har ni isf fått betala i frakt?
    Du har inte lust att bara sälja blöjbyxorna möjligtvis?
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 14 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 38+0) efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Tack för alla svar om tvättlappar. Kom på att jag har jättemånga små handdukar från IKEA som man kanske kan använda för det ändamålet men jag får se hur det blir.

Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 14 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 38+0) efter nästan 2 års kämpande
  • Marmacita
    onoff skrev 2011-10-08 23:38:43 följande:

ja du...inte så stora blöjpaket men 6poar byxor (vanliga till storgrabben på6år )
    kostade 150kr. sen beror det ju på om du skickar med schenker,poste el. dhl

o nej känns inte dyrt 
  • Marmacita

jag virkade tvätlappar ett tag innan jag åkte in på sjukhuset oxå. vanligt bomullsgarn o blev skitbra    kunde bestämma storleken oxå vilket jag tyckte var kanon

Svar på tråden Tygblöjetråden 24