• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • knytis
    Viena skrev 2011-10-11 22:43:24 följande:
    Och en fråga till.

Använder ni flytande eller fast galltvål?
    Har provat Imsevimses citrontvål, men är ganska missnöjd med den. Bajset försvann, men det verkar det ju göra iaf. Däremot reagerade tvålen med bajset och gav superfula knallröda fläckar på pultyget. Nu använder vi en hemgjord tvål från min mans faster. Hon kokar tvål på fettet efter grisslakten, de har lantbruk. Det är banne mig den bästa tvål jag någonsin träffat på. Blöjorna blir ju nu inte fläckiga, men med tre barn i huset har vi fläckar av alla sorter och den där tvålen tar bort ALLT. Flera år gamla fläckar, frukt, rent fett etc. Oslagbart!
  • Velociped

Frågor från en total nybörjare. Jag har inte läst hela tråden så ber om isäng ifall detta redan sagts. Vad ska man ha för blöjor till en nyfödd? Var köper man dem bäst och billigast? Är begagnat en bra ide? Hur många behöver man ha? Vad kostar det på ett ungefär att köpa allt man behöver? (och utöver själva blöjorna, är det något mer man behöver?) Vore jättetacksam för tips och råd! :)

• Younes

Det är alltså en hel vetenskap detta med tyg blöjor!?
    Jag bor i Tunisien och de blöjor som finns i handeln här har alla ett gammaldags plast skikt utanpå, vilket är himla dåligt när det är 40 grader varmt... Därför funderar jag på om tygblöjor kanske skulle vara nåt att satsa på (är bara i v. 13 än så länge, men man kan ju förbereda sig...)

Det måste väl vara mer ekonomiskt oxå, med tygblöjor? Hur många behöver man ha på lager? (Beror väl på hur ofta man tvättar förstås) Och jag antar att bebisrumpan kan andas där inne, eller blir det varmt och svettigt? Måste man byta oftare än engångsblöjor? 
    Har tusen frågor märker jag, kommer tillbaka med dem senare så ni inte blir allt för överväldigade!  

• Velociped

*suck* Jag lär mig aldrig att telefonen totalt förstör formateringen och dessutom gärna hittar på egna varianter av ord. Ursäkta den klumpiga formateringen. Och det skulle stå "ursäkt" och inte "isäng" såklart. :/

• knytis
    Younes skrev 2011-10-12 20:07:52 följande:
    Det är alltså en hel vetenskap detta med tyg blöjor!?
    Jag bor i Tunisien och de blöjor som finns i handeln här har alla ett gammaldags plast skikt utanpå, vilket är himla dåligt när det är 40 grader varmt... Därför funderar jag på om tygblöjor kanske skulle vara nåt att satsa på (är bara i v. 13 än så länge, men man kan ju förbereda sig...)

Det måste väl vara mer ekonomiskt oxå, med tygblöjor? Hur många behöver man ha på lager? (Beror väl på hur ofta man tvättar förstås) Och jag antar att bebisrumpan kan andas där inne, eller blir det varmt och svettigt? Måste man byta oftare än engångsblöjor? 
    Har tusen frågor märker jag, kommer tillbaka med dem senare så ni inte blir allt för överväldigade!  
    Det vanligaste är nog att man byter lite oftare med tygblöjor, men det beror också väldigt mycket på vilken sort du använder. Har blöjan torrskikt av fleece, fuskmocka, coolmax el dyl upplevs den ju inte så blöt och då kan man nog byta mer sällan. Vi kör med flanellblöjor och byter ganska ofta, 2-3 timmars mellanrum skulle jag tro, beror lite på. Det blir olika luftigt för rumpan beroende på blöjval. Allra luftigast (även om det låter varmt) vikblöjor i rutvävd bomull +  ullbyxor, men det har jag aldrig varit ngt fan av, jag är alldeles för lat och det är lite pyssel med att sköta ullbyxor, de måste vara tillräckligt feta för att stå emot vätan. Vi kör sk aio, alltiettblöja som är som en vanlig engångs fast i tyg och tvättbar. Den innehåller allt uppsugningsmaterial och tätskikt. Vi har också några vikblöjor som vi använder när vi luftar bebisrumpor. Då fäster vi dem med en liten fiffig clips som kallas snappi och struntar i att sätta på tätande ytterskikt, det blir luftigt och svalt men tål förstås bara en liten kissning innan det läcker.
    Det är galet ekonomiskt man sparar  mängder med pengar jämfört med engångs. Dessutom kan man köpa billigt begagnat eller sälja vidare och få tillbaka en slant.
  • Krake

Till nytillskotten: På min presentation har jag samlat mina råd om tygblöjor för att slippa upprepa mig. Kolla gärna in dem!

Moster, inte monster.
  • Marmacita

ja rent ekonomiskt så gör man ett stor besparing...tror jag sett siffror på att engångs lägger man i snitt 15.000kr på ETT barn under helablöjperioden o som vi har det så kommer vi nu ha lagt typ 5000 på 4barn om jag tar i grovt o då har vi extra mycket blöjor o en del AIO för enkelhetensskull...löpt först kittet nytt sen nu till tvillingarna kompletterade jag lite med begat...  

• knytis
    Velociped skrev 2011-10-12 20:05:18 följande:
    Frågor från en total nybörjare. Jag har inte läst hela tråden så ber om isäng ifall detta redan sagts. Vad ska man ha för blöjor till en nyfödd? Var köper man dem bäst och billigast? Är begagnat en bra ide? Hur många behöver man ha? Vad kostar det på ett ungefär att köpa allt man behöver? (och utöver själva blöjorna, är det något mer man behöver?) Vore jättetacksam för tips och råd! :)
    Begagnat är en bra ide, då kan man köpa billigt och prova sig fram, för smaken är som baken och alla gillar verkligen inte samma sorts blöjor. Till alldeles nyfödda skulle jag nog rekommendera små vikisar och tunna pulbyxor, de blir allra smidigast på små rumpor och är ganska billiga så man kan köpa många. För det går åt massor i början, när bäbisen (iaf mina) bajsar stup i kvarten. Jag har till alla tre barnen använt engångsblöjor första veckan för att slippa få allt för mycket tvätt i början. Fördelen med vikisar är också att de inte växer ur dem så fort. Skall man tex senare gå över på aio som vi gjort blir det lite dyrt om man skall köpa alla storlekar.
    Tycker du skall leta på nätet, kolla in blocket, i trådstarten finns också tips på länkar. Priset är jättevarierande beroende på sort, och om du köper begagnat eller nytt. Vikblöjor kan du hitta för ngra kronor, de dyraste aio kan kosta ett par hundra kr styck.
  • Velociped

Tack!!

Det verkar vara en total djungel. Jag har hittat en annons som säger sig sälja tygblöjor som ska räcka hela blöjperioden (från 5 kg) för 2000:- (påstått nypris 4000 men det är jättesvårt att avgöra om det är ett bra erbjudande. :/

• knytis
    Velociped skrev 2011-10-12 20:40:20 följande:
    Tack!!

Det verkar vara en total djungel. Jag har hittat en annons som säger sig sälja tygblöjor som ska räcka hela blöjperioden (från 5 kg) för 2000:- (påstått nypris 4000 men det är jättesvårt att avgöra om det är ett bra erbjudande. :/
    Kan vara en bra ide att köpa mindre kvantiteter av olika sorter fört för att testa vad som passar bäst för just er bebisrumpa, ork, tycke, smak etc :)
Svar på tråden Tygblöjetråden 24