• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • johlinn

bra plan barba Åh vad jag längtar efter att få en egen liten nying o planera blöjor för

• Barbabok
    johlinn skrev 2011-10-01 22:06:46 följande:
    bra plan barba Åh vad jag längtar efter att få en egen liten nying o planera blöjor för

ja det går fortare än man tror ibland. Märkligt det där, vi är lite tagna på sängen trots att syskonverkstan satte igång för 1½ år sen. Sakta börjar det sjunka in. Kanske är det pga J som tiden bara rusar iväg.
  • telgebo

Åhh tiden går så sakta här, 3 veckor kvar till BF. Ska sätta mig och förvika 36 vikblöjor så kanske tiden går lite fortare, vad tror ni ?

Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 21 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 37+0) efter nästan 2 års kämpande
  • Marmacita
    telgebo skrev 2011-10-02 17:06:07 följande:
    Åhh tiden går så sakta här, 3 veckor kvar till BF. Ska sätta mig och förvika 36 vikblöjor så kanske tiden går lite fortare, vad tror ni ?
    den går väl lite fortare iallafall

nån här som haft tygisar till prematurer o hur har ni gjort då typ?  Har tänkt om jag ska köpa såna där blöjbyxor bara o vika små handukar till blöjor...vad tror ni? kan det var en hyfsad ide?   har sen jag var på ikea i sommras typ 20 lite mindre frottehandukar som jag tänkte de kan jag ju ha nu till tygisar    
  • telgebo
    Marmacita skrev 2011-10-06 22:33:57 följande:

nån här som haft tygisar till prematurer o hur har ni gjort då typ?  Har tänkt om jag ska köpa såna där blöjbyxor bara o vika små handukar till blöjor...vad tror ni? kan det var en hyfsad ide?   har sen jag var på ikea i sommras typ 20 lite mindre frottehandukar som jag tänkte de kan jag ju ha nu till tygisar    
    Har ingen erfarenhet av tygblöjor på prematurer men testa.

Här har jag nu snart strykit alla 36 vikblöjor, phu det är jobbigt när man har så ont.

Har idag köpt engångsblöjor (Änglamarks miljömärkta) till den första tiden. Inser att jag inte kommer hinna få hem blöjbyxor innan jag föder då jag ska sättas igång snart.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 17 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 37+4) efter nästan 2 års kämpande
  • enny signatur
    Marmacita skrev 2011-10-06 22:33:57 följande:

Måste fungera, annars kan du ju alltid ta större och klippa sönder, typ stora så får du ut två av dem gissar jag :)

• telgebo

Frotteblöjor kanske blir lite klumpigt men som sagt testa. Mina vikblöjor är i bomullstyg 71x71 cm stora köpta på Jysk för 129 kr för 12 stycken. Jag köpte 3 paket.

Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 16 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 37+5) efter nästan 2 års kämpande
  • johlinn

marmacita - E. var inte prematur, dock extremsmal i perioder. på honom fungerade det riktigt bra med vikisar och små blöjbyxor, tror säkert du kan använda handdukar! Kanske någon slliten diskhandduk om frotté känns klumpigt! Fast de blöjor som satt allra bäst när han var sådär pyttig var fuzzis x-small. En underbar liten blöja

• Viena
    johlinn skrev 2011-10-07 08:51:52 följande:
    Fast de blöjor som satt allra bäst när han var sådär pyttig var fuzzis x-small. En underbar liten blöja
    Hade du fuzzis eget inlägg i blöjan åt en så liten, eller fyllde du blöjan med nåt annat? Många här som sagt till mig att pocketblöjor inte funkar så bra med riktigt små pga amningsbajset. Har dock kommit över ett gäng Fuzzis i stl S som jag gärna skulle köra igång med direkt när bebisen anländer Skrattande
  • llotta

Viena - vi tyckte fuzzi funkade bra mycket bättre än engångs när det gällde amningsbajset!

Svar på tråden Tygblöjetråden 24